söndag 7 november 2010

den 7 november 2010

du vackra hjärteblomma(Jessica)


du vackra tysthänge
i årsringars
drömportar
strålade
du
du vackra
tystkrona
tysthänge
mötande
vacker
öppnar dina blad
vita
rosaskimrande
stjärnglöd
flyger
fri
i ditt
allts
kärleksljus
*
ända sina steg
det är svårt skriva ända sitt liv ty jag vet att detta inte är ända
älskande nära dröm andas
ändå
älskar nära drömmer åter
ändå ser jag ett sår
en tom stjärnplats, tom är i mycket av det jag nedtecknat, den tömda tanken, här är det ett tom vilket är av en flykt bort, en avikelse, jag viker av min stjälk. därigenom är ett sår i helheten, det är att se hjärtblad spira och rycka upp plantan, ett hål är i jorden, jordkupan, ett hål av mörker. Jag kan förstå inuppleva smärtan vilken förorsakade detta steg, så ser jag träden, löven falla, de väljer denna gets, kanske är det den gest vilken levde med den vilken ändar, tar sitt liv, tar sig av daga är ett gott uttryck. i det nästkommande svepet ser jag bilden av trädet, där grenen säger: jag klarar mig förutan dig, grenen vissnar. det smärtar trädet.
intet väsen har erforderliga redskap till att döma detta väsens gärningssvep, vandra vid detta väsens sida kan vi, det gjorde vi i vandringen, synligvandringen här , så vandringen fortsätter, till djupförståelse för den vandrande vidare, för den egna upplevelsen samt för allts vandringar.
vi kanske angrips av yttre verkligheter
samtidigt angrips vi av oss själva
då vi väljer flykt
till och med då vi väljer motståndet
vinden
elementen kan angripa, det är upplevelsen, följer vi med rörelsen, slår ej släggan
jag säger ej ta emot alla slag
jag säger kämpa ej emot i flykt
se angriparens skeende
se ditt skeende
se ej fiender i alla angreppspunkter
se lösningar
det finns så många röster
alla dessa röster söker ofta övertala oss
jag säger ej röster utanför oss
här talar jag om individen


det tar många steg att våga urskilja
sila alla dessa röster


rörelser


en av dem är
den sanna
sann


lyssna till
ditt hjärta


solar plexus säger en röst


lyssna till
solar
plexus


det sitter i det så kallade midjebältet
vid livets knapp


det är ett vackert uttryck
då vi ser denna knapp vara ett signum
ett sigill


är det därifrån rösten ljuder


till viss del
med av seende till att solarplexus
är en sol med strålar


rottrådar
rösten stiger upp
uppstiger


därav inte hög och inte gäll
den stiger


vacker
ljudande


vacker


tonande själsdjup
skapas


fram tonas
med andepenslar


ur skikt
andas
skira
slöjor


ljusskimrande
mörkerskimmer


händer
tillåts
röra
vid
tempelrosens
doftan


pudra guldstoff i hudskimran
pudra silverne stoff i tårsjö


månsilver tindrarler
i kvinnovara


han blickar ut, han har blickat länge in i intet
så verkar det
han ser en
punkt
en
ljusglimt


han lyfter bågen
pilen ligger i


bågen
är det enda hindret


sakta drar han armen bak
spänner
släpper pilen fri
pilen når bytet
här handlar det ej om att nedlägga bytet
det denna bild visar är den fria viljehandlingen
den befriade viljan
helt fri
från rädsla


vi kan vara bytet
punkten
det är icke det väsentliga i denna bild
ty du kan lika gärna vara den vilken håller i bågen
men här handlar det ej om att nedlägga bytet


det handlar om, eller skeendet är att du angrips, du kan välja att sikta seende eller förblindas.
ignorans är i detta inte att bortse
inte att undfallas
eller undfalla
jo undfalla i bemärkelsen undfalla flykten, bortse flyktbegäret


ser du sagan om anden i flaskan är detta tämligen belysande,
se hur barnet, människan backar
ansiktet ses vara i fasa
ansiktet ser i fasa anden stiga upp
ser den uppstigande anden
anden ser ond ut
grym
fasansväckande
är anden allt detta
vem är anden
demonen


i så många årsvandringar var den instängd


du finner skatten
drar upp korken sedan du borstat skatten
flaskan ren med mjukpensel
andedräkt


först stiger ett grått moln upp
en rökridå
en röksky


stämman är hög
fasansstämman är hög


du står kvar och anden säger;
du får önska dig tre ting
tro - vetande
hopp - visshet
kärlek - är


här är ignorans
i gömdas nedfallna orosmoln röres ansiktes smärta/skönhet




pudra guldstoff i hudskimran
pudra silverne stoff i tårsjö


månsilver tindrarler
i kvinnovara




*


(jag vet att jag skall tillåta)




jag vet att jag skall tillåta
min gråt av gråt
omfamnas


till låta min gråt
av gråt




omfamnas av mitt inre
av till åder




breda ut vingar


det
är


vackert




frågar mig
orkar
du




vet att jag skall låta
min gråt av gråt


tillfalla


tillfallande


vattna mitt bröst







pudra guldstoff i hudskimran


pudra silverne stoff i tårsjö




månsilvers
kvinnovara




ler i solsköljan


ur hjärtblad


bjuder hon




drick
regn


av


regn




låt oss vandra i månsilverdalens höga

Inga kommentarer: