tisdag 9 november 2010

den 9 november 2010

ofta har jag undrat över
eller i fenomenet att jag haft så svårt att lära mig utantill
poesi jag skrivit
viktigord jag skrivit
ord inför föredrag


jag har tänkt att det måste vara fel på mig för nog borde jag komma ihåg det jag skrivit
så ser jag mig laga mat till människor
de tycker om maten och frågar vilka kryddor
jag minns ej
så kan jag tolka detta till
eller det kan tolkas till att jag ej är närvarande
men dne tolkningen stämmer ej
ty helt närvarande är jag
men
de kryddor jag använde var för den människokonstellationen, så varför minnas
föredragen var komna ur en fråga från den människokonstellationen

orden, svaren, kryddorna gavs mig för eller i den stunden
poesin
är levande liv
orden kommer till mig
och hur skall jag minnas alla

grunden
urkällan är där
men de enskilda stroferna
önskar jag se nedtecknade
för att läsas
av medvarande
eller av mig
till medvarande
det är en befrielse att se detta idag
för det var idag det kom till mig


jag ser fåglar flyga ur min mun
de har sina bon i mitt bröst
jag ser blommor växa i min bröstträdgård
jag ser dem knoppas
de slår ej ut alla på en gång
de slår ut en och en
i mötet
jag är ett träd
jag är marken trädet växer i
jag är molnen
haven
himlen
elden
allt
är jag
och
intet


*
jag ser frosten och ser havens djup
frågar mig vad gnistrande är
vad det gnistrande är i det vita
i frostmarker
i frostmarker uppenbaras gnistrande
ljusstavar
ljusstavar skär rent


se ej knivar jag ber
ty detta skära är ljusstavar
närmare bestämt klangstavar
klangstavar vilka skär rent sotkanter
förr sotade de speglar för att djupet skulle stiga fram
gnistrande rent sägs det och så är det
rent ljus
det rena ljuset är svårt för ögat att möta stundtals
ansiktet dras samman
du kisar
eller sätter på dig solglasögon
sotade glas
ibland då jag burit solglasögon och kört bil har molnen verkligen skimrat i skira regnbågsfärger
har förundrats, samtidigt inser jag det sotade glasets verkan. till viss del en likartad företeelse med skygglappen. blicken fokuseras.
det sotade vilket skärs rent är mängden av massöverflödet av intryck, eller stimulantia vilket är störantia, nej - det ordet finns ej, det jag avser är mängden av störande retningar vilka ger koncentrationssvårigheter. det är märkligt att människan överhuvudtaget kan etablera koncentration.
tanken är en källa, verkligen en stor vid källa, skriver sot och med ens ser jag en askhink

skogar, träd stiger fram


flammande eldar


askhinkar


de tvagade kläder i aska


vad ser jag


jag ser en sörja med aska


hur skulle det vara att tvätta ansiktet i aska


måste vara näringsrikt


renande


ur eld


kommen


av skogar


det finns något vid namn pottaska, det användes till mycket, inte endast till rengöring även om de flesta områden det används till är renande. det användes även i egypten till eller i glastillvekrning, så vandrade vi åter till egypten. rengöring, till den åldrade kroppen är de skira björkbladsskotten renande eller ljussköljande, björkved användes mycket i tillverkningen av pottaskan


se björkar susa i vårlig vind


ansikten vända i öster


liven


vaknar


susa


de


så å ena sidan används sotade glas för att se djupen
å andra sidan används ljus för att skära rent sotkanter


låt osss återvända till ljusstaven
vad är en ljusstav
det är en stav av ljus
du fattar den varligt mellan tumme och pekfinger
lyfter den lätt
följ rörelsen
så faller rörelsen
faller sakta och möter en specifik punkt

tyngdkraftserodering


fatta ljusstaven varligt
mellan tumme och pekfinger
upplev
den
lyft den lätt
sakta
följ rörelsen
släpp ej rörelsen
du är i rörelsen
du ser ljusrörelsen
så faller rörelsen
dalar
faller
och möter en specifik punkt
en släckt droppe
klanger öppnas
stiger
ur
en ljusstav ansätter klanger
vi har talat om växande utanför
detta växande är även inom
därav kan fåglar flyga ur mun
ur ögon
därav vibrerar huden av fjärilar


detta är ej så komplicerat som människan tror då hon övergår
ingår i vissheten


du måste omvärdera ditt tänkande
omvärdera är att släppa
är att vara ljusstaven
det är att ha varit i förmaken och stiga in i kammarljusets skimrande röda kärlekseld


templen har förgårdar samt kammare/inre helgedom
förmaket är bönen
kammaren är
uppgåendet i
är
ur
urkällas
meningsgrund
till
förverkligandesteg


detta sker då du omvärderar ditt tänkande


*
(det var så underligt)


jag bar en ros


i min hand






såg rosen vissna


bladen falla




taggar var


vikta


in



jag vandrade


naknad




jag frös


ej




ändå


föll


snö


*


(kanske är det en väg)




en stämma


förtäljde mig




snö




ord om kaos uttalades


jag log med


snö


snöpilar


for


stjärnor


dun


skålar



dun är mjuka



ett dun lade sig invid tåstrand


fotstrand




så mycket längtade jag


till




jag steg i


dun smälte




vi strömmade vida


*


(ur oss)




i skuggvrå


är jag






lyfter ögonvingar


drömmer


ljus




marker


hud


gnistrade






nu


tusende


sjöar




droppar


ringar






stilla


lugn






lyfter ögonskål






sol stiger ur bädd






ljus stiger ur hennes hud




det är en stam jag följer




ljuset rullar ur rötter


träd ler


ljuset lindas runt stam
skuttar gladeligt i krona






ljusfåglar flyger ur




inser





så ger vi dagen ljus


ur


oss


*


så ofta lever jag med ordet rädd
undrar varför vi använder oss av rädd


rörelse är dröm danande
så blev rädd i djupperspektiv
skriver jag det igen
rör älskande dags dröm


i dagen sover människan
allt är säkert
tror hon

tror
människan


det är vackert med tro
vetandetro
ej pålagd tro


rädd

var det i ett djupare perspektiv
den egentliga rädd rädslan är att visa vår sårbarhet


den är

att knäppa upp varje revbensbåge
båge
bro
blotta hjärtat


det är barnet
barnet vet
att gränser är icke verklighet


stjärnor förtäljer oss detta


barnet vet att gränser är tillverkade
oftast hårt tillyxade
ej snidade
ej
ådrade


vuxenvärlden tror
sovtror
att gränser är säkra


de är ej säkra
så visar havet


så vackert sköljer ord in


fantasi
liv utan fantasi är en blockering
stål
betong


fantasi skapade allt
skapar alltid


vacker är fantasi
fantasi är gåvoregn


stjärnregn


du har nyckeln i ditt hjärta
var ej rädd i det mänskliga perspektivet


*
detta ord
tillåta
är ett vackert innebördsord
tillåta
tillåder
undrar varför vi tillsluter
nåväl det kan vara vacker jag sluter varligt min hand om för till
*
röster
rösten
röst
rör ömhet själen till
ja, rösten är ett vackert redskap
vi borde sänka volymen ofta
det gör vinterns famn
i ljusklarhet
*


sök se sorgen
se en vacker fågel, den lever i ditt hjärta, vingarna är dina armar
sorgens vingar, höljer, tröstar
nej inte tröstar med människoord
tysthängen, dessa är vingar
sorgens vingar håller smärtan i hand, förlöser det förvridna, smärtans vackra stiger fram
nej, vi kan ej hindra den vilken vill lämna
men den lämnande är ej borta
det existerar ej slut, början existerar
början
den vilken lämnade är dig nära, oss nära
ty vi är i dennes hjärta, denne är i våra hjärtan
behöver våra hjärtljus


det människan kallar död är drömportar


det är klart du skall tillåta dig sorg
men gläd dig med dennes glädje frid


tillåt denne uppleva den frid denne sökte
det är

det


alla


nära måste arbeta med
*
tyngdblock...
vet du
jag ser det vilket sker
stenar öppnas, flyr vi icke, stannar och ser tyngden, stenen. Då sker vackra ting, jag ser lotus ur bröst.


jag ser lotus ur bröst
ibland önskar vi stenblock förintande över oss
befrielseblock
detta stenblock, jag vet det upplever det
ändå vet jag, söker jag se det; stenblocket; tyngden
då ser jag det upplösas
jag ser en vacker lotus bli av stenblocket



 

Inga kommentarer: