tisdag 2 november 2010

den 30 oktober 2010

avlövad dans stiger in i dans


lövvirvlar stiger
skrudar träd


fåglar svingar
vingar


luften rörs
så skrev jag och vad ser jag
träd
trädfolken är naknade
ändå upplever jag våren sommarens lövdanser, därav ser jag, upplever jag alla danser i dansen. Fallna löv stiger; i all fallande rörelse är stigande, fåglar rör vid luften, vid stilla sätter an klang, sätter stråken till strängen
sätter an klang
anklang gives


marker rinner förbi under en färd
upplöses i stillhet


skogar är falnande
glöder


glöden är
vandrad
in


i dalar
i dalgångar andas vatten
vatten av grånad himmelsmantels sammet
gråsköljandes ljusa
himlarna är sammet
mjukmolnader


skogen öppnas
i ängen står hundranden hjortar


hägn
hägn benämns detta


regn sköljer in


de vackra lyfter blicken
följer plåtens färder


jag undrar huruvida de andas människostegen


(i denna natt är jag resande)


löv virvlar
virvlar ystra höstvindsscenarion


träden
når höga över


vajande böjer de sig samman
viskandes orden


vad sörjer kvinnosjälen


hon sörjer händernas längtan
hon sörjer här
vilket ej är
härvarande
hör människorösters
tomma


en mansröst sjunger djup om
det dansande trädet
om flöde
om
virvlande
om


du är ej ensam


jag undrar
varför
alltid
om


ber spindelmor till
hon ser genom


ger kvinnan
tråd


tårar träder jag kristallklara
hängen i bladfingrar
glittrar


sveper sjalen tätare runt
i denna natt är jag
resande
*
det är din stund på jorden
en flyktig vind
en flyktig stund


den vinden upphör ej


se vinden
se stunden
flyktig
är ej
flyende
*
brunmantlad stiger hon ur alla jordars jordar
höstlöven yr om
hon kupar händer
hon vandrar i skog
hon bär jorden i händer
hon älskar sina barn innerligt
i ömhetsömma
borstar hon
kammar hon
var gryning barnens hår
flätar
reder ut


vad är deras hår
alla rötters rötter
den upp och nedvända kroppen
den ned och uppvända kroppen


jordeliv vandrar med fötterna i himmelsskål
drömmer himmelsdrömmen in i jordförverkligande

Inga kommentarer: