söndag 28 november 2010

den 27 november 2010

falköga du ädla
sten


lyft himlahaven in i mitt bröstvärn
öppna vallar slutna av hagelstormar


hav
jordehav
skölj stenar ur dina händer
givna av trädfolk


bärnsten
eldöga


vattna mina utbrunna marker


skölj rosenblad
i lavendelhamn
*


så ensamt
i denna värld
så ensam


mitt bröst är ett svart hål


kol
släckt
glöd


lyfter händer
urgröptas
hålor


falköga
sänd mig


strålande


av


klarnad
*
denna eftertraktade tvåsamhet
tvåsannhet
två i sannhet


se ögonen, se händerna, se armarna, ben, fötter,
njurar, förmak, kammare


tvåsamhet, tvåsannhet


fågel bär tvenne vingar
slutna
tätt intill kropp
är fågel ett
tvenne vingar bredes ut, fågel är ett
så är tvåsamhet
två eller en etthet


det tvåsanna vandrar utan blygsel inför varandra
ty denna bild är ren,
den märker ej
den märker, det vill säga uppmärksammar etthetens samverkande


hur är den blyges gest:
är denna gest öppen eller hur är den –
den blyge slår ned sin blick och söker skyla sig
ofta med en arm över bröst och en arm över baschackra


existerade ej dömandet= märkningen skulle icke denna sköld behövas.
ser du
upplever du
jag upplever skönheten i barfotasteg
barfotavandring
havets omslutande
vindars rörande vid
elementens rörande vid
det är skönhet i denna beröring
smeksam närvaro och elementen fröjdas i mötet
vilken moder gläder sig icke i barnets ängsdans, vilken fader gläder sig ej.


det finns de vilka döljer denna glädje men allkärleken döljer den ej
den stora modern och den stora fadern
andeljusen döljer icke sin glädje då människan släpper ut sitt hår, sitt fyllda kärleksväsens rörelses liv
blygsel
är ögonavklädning utan den enes vilje, vilket ger en känsla av oren


detta orena är
orenande av sinnet orerande
*
(stjärnsafirer ber jag in)
hela natten




har jag
ägnat




tvaga ur näthinna




mina hjärtpärlors röda rubiner
skrudar älskat träds fingrar
må de klinga dina steg




må de skimra röda i nattvakandes sternom
till värman


i nejders sejdan




så ensamt


i


denna värld


så ensam




tangenter flyter genom
hjärtfingrars skriftan




inte någon


vågade


vänta ut stormen
vagga lugn


se


bakom skölden


se genom sårbarheten




stjärnsafirer ber jag in i ögons tröstljus




så ensamt


i


denna värld


så ensam
*
det var en gång en kvinna
i vinter blickade hon i elden
gnistor dansade ystra
vintervindar yr bistra bitande
kvinnan upplevde eldens värman
så gott det vore med
en vän
nära
hon blickade in i
öster väster nord och sydan
sträckte ut handen sin
den vänstra
önskar du mig nå får du finna nyckel till mitt hjärta
ty se fattig är jag
så bege
mig
ut


det mäktar jag
ej

Inga kommentarer: