söndag 21 november 2010

den 20 november 2010

språkande




hela livet är ett språk


ett burspråk
varför bur




rosmarin blommar vitstjärnor
uppflugen med doftande mullbär
sitter jag på
fönsterbräda
i burspråk




ser
gryningsfolken lyfta ljus


är detta ett
tecken




hela livet är ett språk


ett burspråk
varför bur


du ser näktergalen




näktergalen
sitter
i bur


i en bur av sirliga bambubågar




de buga
ödmjukt
inför




näktergalens
strupsegel
följer
vind
villigt


willow


näktergal flög in
fågeln är ej fången


buren håller ej fågeln fången


skulle buren
göra fågeln detta



skulle sången upphöra


det var en gång en fågel
fågel levde i skog
skogen var lugnstilla


plötsligt började marker vibrera, luften darra, stormar vina
av stöveltramp av högljudda


fågel såg trädgrenar flätas samman
höljandebågar


värnandeljus
skugga


fågel föll in i hand


fågel sitter i en bur
minns skogens
trädens skyddandevärn
*
(språkande)


i himlar
i himlavärldar stå de i kärlek
kristallskålar


är fyllda prismaljus


andas
klanger


doppar penslar mjuka


målar
ord


om rörelse drömmer
ornament rör danande




harmoni
allkärlek




andas


språkande
*
(katamaran)


reser i andeljus själsdans
silverne klockor ljuder


var stilla i dig
ditt blad
skälver




dimma är slöjor helt nära tår
fotvalv är broar




böjda
halvcirkel


vid varje steg andas halvcirkel hel




förenad


två halvcirklars hela blir två till en
de smälter skimrande in i varandra




kärlekshänder rör
stormars höga stilla




ur gryta stiger dofter
stränder målas


lyfter händer
slöjorna sveper jag
dansar i grynings lycka




dagen klarnar
vilar stilla under träd
trädarmar sluter om mig


se floden
dotter




floden strömmar lugn nu


katamaran
följer
hav


släpper motstånd






(ser du du ser)


ser du


du
ser




bladet skymma solfinger


spetsen bär
silverhänge


solfinger är i skugga
ditt ansikte är i skugga


ser du
du
ser


träd lyfta hand
smeka bladhår ur ansikte




ser du
du
ser


skuggans
skönhet




framträda
*


slagen är svåra att tvätta ut, tvätta ur
slagen är inristade


tryckluftspumpen har durrande startat
byggnadsställning utanför fönster
de väcker mig tidigt med hammare och spik
samt med lufttryckspistol


denna morgon rev de byggnadsställningen och rören dunsade med den speciella metallklangsdunsen
den lindar sig fram
vibrerande
marken darrar


kanske söker tryckluften fylla mig
fylla mig med handlande
med liv


eller söker den skjuta spikar in
in i mitt sargade bröst


innan denna resa
brast en sträng




snödansare flög in
de sover stilla nu


i trädens kronor
blickar in


kanske upplever de


det jag befinner mig i


kanske söker de sända tindrandestrålar


landskapet är
grådisdimma


vet att detta ej är det slaget av grå
för mig


men det är inte en annan benämning att finna än dis
det dis en så stor del av mänskligheten ännu väljer att befinna sig i


lyfter blicken ser ett träd
ett sprödträd
vet att sprödträdet ej är sprött


rötterna
har fäste


ser droppar silverne
kanske gråter trädet
kanske
är det



sol skimrar genom grå dis
detta dis är det vet jag skönhet


visst är det så att kärleken kan vara och är mångfaldigad
kärleken är det vilket skall vända det mänskliga grådiset och det sker i dessa stunder
därav andas mycken smärta i själsvärldar
det är motstånden


många är värnandehänder till de vilka kämpar att behålla motståndet
vingar
är vackra


lever i allt
ser dem
och


bilden
är


vacker


vackra är de älskande
vackert är att se älskande


så må dessa vingar
omfamna


ögon


en stund i livet vilken jag så ofta längtar till
det andas ett gemensamljus i bilden


böjda bågar
halvcirklar
ofta ser jag vackra träbroar


bågbro
bågbron, frågebron, siarbron
samtidigt ser jag en pilbåge - en pil till liv skjuts iväg
en gyllene strimma
följer
luften


ett instrument är kroppen, livet
vem är instrumentmakaren
makerskan
vem är utföraren
cembalon
ljuder
vemodigt ihåligt
men det är beroende av de fingrar vilka rör vid ett instrument
*


(dina händer är )


gyllenvingar


flyger in i rumsligvara


skänker
ljusbörd
*


upplever slag
vad slag är
samt alla de slag jag fått ta emot
de slagen är svåra att tvaga ur


de vända ryggarna till är svåra för ett barn
lika svåra för den så kallade vuxne
de vända ryggarna
oförståendet


illviljan
i ögonen på utdelaren
det stängda


ser dig ligga över knät
ser din mors rygg


egna upplevelser väller fram


med ens
ser jag


har ofta sagt;
jag lärde mig tidigt stiga ur mig själv
ser i starkt ljus att jag steg in i mitt hjärtbo
samtidigt såg jag allt från utsidan
det
det yttre gjorde
slagen gjorde ont
misshandlarna, våldtäkterna


men det vilket gör ont är att se det dessa händer gjorde med dem själva


slagen är svåra att tvaga ur
undrar om det går
går det att frigöra sig från dem helt
ja, det gör det i stunder då sannhet lever
det
är jag övertygad om
då de i samvaro stiger upp är de varningar


slagen är svåra att tvaga ur
det är en fråga och frågan är
om de skall tvagas ur


mer och mer har jag insett att de skedde i utanför
det inre kunde de aldrig rispa
rista sönder
*


(hjärtbo)


i mitt inre har jag
ett hjärtbo




ditin kryper jag i smärtregnsfloder
rullar ihop mig i vaggande






vingar lyfter mig


är ett moln
seglande




solfingrar smeker mig lugn




ser stormar vina




i mitt hjärtbo
kan


stormar ej riva sönder är




så stillnar stormen




då stiger jag ut


smeker
världar


ljusbörd
föds
*
slagen är svåra att tvätta ut, tvätta ur
slagen är inristade


men dessa slag har gjort oss till pärlvandrare
pärlvandrare i regnbågsljus


det är ej slagen vilka gör ont
jag har tagit emot många slag och de är inristade och det gör ont
just i denna stund ser jag eller förstår på ett plan varför jag så ofta eller alltid upplever min skuld i att dessa människor våldfört sig på mig
samtidigt kan jag ej inse varför ett väsen skall slås på
kan jag ej inse varför ett väsen skall göras illa
nej det kan jag ej inse
och det är en svår kullerbytta
svår akrobatik att söka se att detta händer utanför
samt stiga in i det inre och ej beröras
samtidigt var det detta vilket gav mig överlevnad
detta behöver vandras djupare in


slagen är svåra att tvätta ut, tvätta ur
slagen är inristade


men dessa slag har gjort oss till pärlvandrare
pärlvandrare i regnbågsljus


det är ej slagen vilka gör ont
det är att uppleva det den vilken utdelar slagen gör
vad gör denne
den vilken utdelar slagen tillfogar en medvandrare slag, gör illa
samtidigt är det så att den vilken utdelar slagen gör sig själv illa genom att smutsa sina händer


jag har alltid sagt att jag tidigt lärde mig stiga ur kroppen för att åse det vilket gjordes med mig
ett scenario stiger fram i denna dag
jag ser hur jag kröp in i mitt rede
i mitt bo
ser ett liv
en fågel
en ja det är ett djur eller människa vilken ligger i ett fågelbo
ser dun och änglahår runt vilket ger värme
egentligen är hela bilden med redet med livet en spiral, det är en ettbild
men jag vet att detta är att krypa in i sitt inre och rulla ihop sig i fosterställning
jag vet att detta är bilden av stormar vilka viner samt molnens stilla seglande
jag vet att detta är; i alla stormar finns lugn
punkt av lugnstilla
rostilla


denna punkt är en nollpunkt
i den punkten är allt upplöst
det är ej lätt att beskriva detta
ett ord kom till mig denna natt, ordet är; endivement
först ser jag ett dykande
jag önskar översätta detta ord med: dyka in i
samtidigt framskrider dagen, skriver slagen och nollpunkt, så stiger endiven fram, en endive
endiven jag ser har en ellipsform/gestalt, den är skirgrön, nästintill vitgrön längst nära låt oss säga rotfästet, så tonas den in i vitt
endiven har ett innandöme
allt har ett innandöme


slagen är svåra att tvätta ut, tvätta ur
slagen är inristade


men dessa slag har gjort oss till pärlvandrare
pärlvandrare i regnbågsljus


nollpunkten


jag ber dig
stanna i livet


nollpunkten
är den stund då vi ser slagen utanför oss
vi ser slagen utanför i sannhet
och samtidigt i sannhet den inre punkten


det är en märklig bild ty jag ser och upplever slagen hagla
samtidigt ser jag hur ljusvingar sluts om
är på väg skriva hur slagen sluts om
bilden är att slagen tillfogas
utdelas
samtidigt är jag i hjärtbo
och dessa skeenden är
ljusbörd


det ger mig en förståelse till min egen reaktion; att jag har känt skuld till att de slagit mig, gjort mig illa, att jag burit skuld till deras händers smutsande
det ger mig en förståelse till min egen reaktion; att jag upplever mig ha gjort illa


befriar denna insikt mig
hur skall den göra detta


jag vet ej, det enda jag vet är att nollpunkten är vacker, hjärtboet och ljusbörden


ställer mig ofta frågor


i den stund frågor vaknar
skall de andas
bättre är att
fråga
då frågan är en rosenvinge
en fjärilsvinge


antingen får vi svar eller ej


det viktiga är
att svaren
är vita
att de tas emot i vitt ljus


utan gjorda tankar innan svaren kommer
en frågan ställs
det är aldrig av värde behålla sina djupfrågor då de återvänder


däremot är det av värde att inte måla svaren med egna färger innan de gives


detta är;
ställ din fråga vit och
tag emot det vita svaret


*


(skeende finns)


vet ej varför det gör så ont
kanske för att jag ser mitt döende


död finns ej
skeende finns


vän


räds icke
jag lyfter fram min sårbarhet
räds icke
jag räds ej




min sårbarhet leder
jag tillåter den
äntligen


upplever mitt vissnande
må det vara frösättning






iskall kyla greppar om
en hand av
stål


grådis falle ned över mig
dras åt
dras
åt


väv används till förband
förbind mig
mitt hjärta
förbind


hur kan man förbinda
för före förr
förr för före
före
för
förr


i klarseende ljus synes natthimlens klara


båge spänns
gyllenpil
synes


gyllenstrimma av hjärtljus


skriver
ljusbörd




detta grådis är stål
stålmantlad
iskyla


jag måste sluta drömma


de drömmarna


det
gör alltför
ont


hjärta mitt hjärta
du vackra
källa


brist ej




vän


räds icke
jag lyfter fram min sårbarhet
räds icke
jag räds ej




min sårbarhet leder
jag tillåter den
äntligen


upplever mitt vissnande
må det vara frösättning




dina händer är gyllenvingar
flyger in i
själ


fjärilsvingar rör vid inre


skriver
ljusbörd




grådismantel faller ned över mig


regnbågspärlor


fall
ned


över mig


värm kylan vilken greppar om


grådis tätnar
kämpar ej emot


grå innehar mångdimensioner av möjliga


skriver ljusbörd


lyfter ej händer de är lindade hårt
bakbundna


de springer över mig
bebor mig




i de inre lever jag drömmen




måste upphöra med det drömmandet
det gör ont




ser dina händer snida skönhet


kanot




jag får icke förlisa
min valnötshalva
mina segel ej brista




så säga de bedjande
ögonen
*
(den skarpblickande)



länge


har jag väntat


din
starka
blick




moln skingras


ser dina vingar




äntligen


för du


mig hem




i visdomsorden


oss
hem



















Inga kommentarer: