onsdag 17 november 2010

den 16 november 2010

under denna natt kom;
återlämna är icke att låna
återlämna är att giva åter
givande är taga emot
taga emot är giva

släppa det gränsbenägna

vad är isblomning
*


(husflygan)


denna natt ven vindar starka

vilken tjusning
att husflyga


så skrev tangentdansen

vindhänder lyfter hus ur grund

hus öppnar
breder ut väggar


albatross
flyger vida


vid varje vingrörelse andas
pudras kärleks stoff i ögon stängda

se
se


grunden av liv
till liv


för liv


vilken tjusning att husflyga


hugsvavelse
gives


vindarna fortfor
in i gryning

in i dag

såg moln och
än en gång hörde jag dem viska

se
vindar ystra

stormande
klargörande


segla stilla viskar molnen


allt är väl
*


(fyller dagskålar med skeendeljusa klarvyer)


så vandra de froststigna


ur källsilvers
guldklara
opalregn


i grottor av ljus
skiftande allfärgers


sitta de i natthavande händer


froststigna hålla harpor
lutade till bröst


av askträd
stämnaglar av guld
strängar av silverne


kärleks fingrar
rör stängar
till vaknande

fyller dagskålar med skeendeljusa klarvyer
*
(det är älskandens möten i djupverkande)


vad är isblomning
så frågar jag och förs med hav
min vän
jag skulle kunna säga att jag befinner mig i en mun, men vad skall du då tänka
andedräkt är djupsångers flödesljus
i mun klingar
droppar
ständiga

stalaktiter
möter stalagmiter
vet inte varför jag alltid förs in i stjänord då jag tecknar stalaktiter

inser att i den grotta jag är
i den mun jag är'den munnen är valens

befinner mig i en mun
andedräkt är djupsångers flödesljus

stalaktiter är stängar

andedräkt är djupsångers flödesljus
mysticetis, bardvalens

ur ängshänders svalkande trädgrönska
följer han vägen
stiger över vindbrygga
når hennes stjänljus
barden viskar
gyllenorden
han sjunger
hennes
lovandestämma
till
haven andas valen följer
havshänder säras
ur krona
sköljer
kaskadljus

valen lyfter ur
tyngd


min vän
så vacker är bardvalen, valen
hur kan den, den kan ty den vet allt det vi ej vågar inseendeveta
ser du stalaktiter, samtidigt är dessa en vävram
en gång bad jag träd om gåva
gavs kvistar
bad gräs om gåva
lindade gräs runt hörn
mjukböjd var ramen
bad spindelmor om gåva
spände trådar
så skimrande
vacker
är
ramen

stalaktiter
vävram
av tonande stiger sånger ur djupa vidder
vidsträckta


min vän
jag vet att jag upprepar mig, du vet att jag gör så då jag vandrar djupare
stalaktiter
strängar
väven
denna väv är samtidigt silduk, vaskduk
i eolsharpa ljuder förklarande hemisfärer
hem i sfärer


silduken, vaskduken är låt oss säga valens gomsegel
toner seglar
havsvågscirkel
sju strängar är i denna väv
sju strängar
sju blad
sju segel
av sjunde stiger oktav


han vandrar visdomssteg med stav i hand
vitskimrande pärlskrud
vitskimrande långt hår
vitskimrande är hela hans gestalt
ögonen är stjärnbrunnar
kärleken i dem
jag önskar intet annat än att uppgå i
instiga
i handen bär han en stav
oktav
vit med vackra ornamnet
allvärldars tonandeslingor ljuder
ljuder helanderöst
tyst i tystas andas kärlek
allkärlek


min vän
jag frågade mig
vad är isblomning


jag vet svaret nu
klarseende
isklar
ren
skådande blick


värmer
ljus


det är älskandens möten i djupverkande
*
(viskar sitt ohörda namn)


i en glänta

ligga en blomma


viken


händer kupas varsamt

i ring av kärlek
lyftas
blomma

till skål av källa

källvattens flödesströmmar
väver rotbädd

blomma reser sig
ur vikta


viskar sitt ohörda namn
*


(jag bär mitt hjärta i kronbladshänder)


i denna dag är mina fingrar


kronblad


jag bär mitt hjärta i kronbladshänder

mina fingrar är smargadblad
inreklädnad är rubinröd safirblå vingar


skimrande violljus

denna dag bjuder jag hjärtat vandring


ur bröstdjup


i frostbladsandning
*
alltsedan den vackre lille, dottersonen sade att snö stiger ur marken ser jag allt ur ett nytt perspektiv, hur kan det vara nytt då jag så klart inser det gränslösas vidd,
natten vandrade


strödde frostpärlor


egentligen kanske jag kan säga så;


natten satt mitt i ängen
lyfte flöjt till läppsegel
ljudade
vind

pärlor steg i girlanger ur rotvävsbädd
marken
tindrade
vit

ser frost smälta in


eller


frostpärlor
lägger sin skönhet i bladhänder
i markhänder


drömmer nattord in


vad ser jag i denna strof
jag ser de vackraste stjärnbarn
ansikten rosiga
fyllda med kärlek
ser barn
lägga sig
blad
gräs är deras täcken


frostbarn
pärlor
stjärnbarn sova vid gräsets strå
i blads händer
skimrande drömögon
strömmar


nattens ordvävar i dagshänder
*
smaragdregn
är ett vackert innebördsord

ser frostmarker
frost stiger ur
frostvandrare
droppar
källådror
vad säger oss att denna skönhet vandrar ned
uppifrån
kanske känns det mer tryggt säkert
*
människan fruktar ofta nära
undrar varför
ser hjärtans djup
undrar varför människan ofta gör så illa i nära
kanske verkningen av att hon söker dölja sin sårbarhet
i sin av sin rädsla att visa sin sårbarhet...barnets nakna ansikte
*
vandrade frostvindar
smekande in
rena klara linjer


kristallsånger
vilka ljuder in i våra bröst


så vackra är din bild, dina ord:


"En glimt av ett land långt borta,
i dina ögon smaragder."


ja, kan i mina ögon vara smaragder då är allt väl
ty då är mina ögon smaragdvingar höljande
för det jag möter


en glimt av land långt borta...
det landet är nära dig
mycket nära
ser ett vackert tempel
luften sjunger





Inga kommentarer: