fredag 26 november 2010

den 24 november 2010

Fåglar reser med lätt packning
Endast med vingar samt fränder
*

det är
förunderligtvackert se regnfyllt med snö
det blir eller uppstår en tyngd av dessa
då detta täcke lägger sig tillrätta borde det bli oerhört tungt
me
jordehänder tar emot, in tyngden
*
(på vägar ligger en sörjig massa)
sörjer den
kanske gör den så
sörjande massa över ilandefärders kvarnar, andekrossar
anden eftersträvar kropp
kropp eftersträvar ande
i andeljus strålar själens skönhet
själen ropar ur snöhöljda händer
se kristalljusens
sånger
lyfta
skalen


hör din vackra stämma
o människa av tidsglömda


på vägar ligger en sörjig massa


vilken kallas för strängar
med dina vackra fingerljus
rör vid strängar
ljudande
stämma
*
på vägar ligga sörjig massa
vilken kallas för strängar, dessutom sägs det; akta dig för att hamna i dessa snösträngar det är lätt att tappa kontrollen över fordonet
det skulle ej bli dylika snösträngar, sörjsträngar om salt ej användes, salt blandat med socker, frågan är huruvida det är salt och socker, påverkbara medel är det vilka används för att skölja undan det vita. nej, det skulle ej bli dylika snösträngar, sörjsträngar om salt ej användes, salt blandat med socker. mycket snabbt färgas snö till en sörjig brun grynig massa, smutsad snö.
låt oss stanna i dessa;
vindar stiger in
vindar andas köld och regnet är nu snö
först är snön
små knappnålshuvuden med spetsar vikta, invikta eller ihoprullade
kanske vindarna är ormtjusare, för se kanske är spetsarna ormar
nåväl
snö yr och är lätt
pudrar marker
pudrar hennes hud vit
och nu är det vackra i det hela, ty köldsträngar finns i detta, det är områden där kölden andas och där är mer snö
vindrar vandra
lyfta händer


fångar virvlande snödun
snöfångare är drömfångare


hur fånga liv
livet fångar
det fångna
till frigörande


snöfångare är drömfångares
kristlallklara rena ljus


se huru vackert vindar andas
se huru vackert gnistfolken skrider
vita mantlar bär de
vitgnistrande är de


breder ut sina väsen över marker
är svepande smekande händer


suddar ut färdvägar
färdvägars sträckta
alltför sträckta linjer
du skönjer verklighetens är
verkligheten sköljer in i verkligvara
icke hård
icke skarp
mjuk är den
mjuk
behagfull
fylld verklighet


den inre rösten är icke hård
är icke skarp
är icke gäll


faktum är att den viskar ut
viskar fram verkligheten


iakttager du denna smekande slöja kommer du att se att denna vrider sig
denna slöja är en spiral
en levandegörande, belivande rörelse


och då du ser ut över landskapen


vita sidenjordar


vandrar in i dessa med ditt upplösta
är du landskapen


verkligheten sköljer in i verkligvara


i detta ser du det vitas verklighet
ser du ditt själv






snöfångare är icke snöfångare
dessa äro snödansare


*
(viskar fram verkligheten)


den inre rösten är icke hård
är icke skarp
är icke gäll


faktum är att
den viskar ut
viskar fram verkligheten
*
(verkligheten sköljer in i verkligvara)


och då du ser ut över landskapen


vita sidenjordar


vandrar in i dessa med ditt upplösta
är du landskapen


verkligheten sköljer in i verkligvara


i detta ser du det vitas verklighet
ser du ditt själv
*
(den förtäljer mig det stängdas öppna)


jag har en fågel vilken besöker mig
jag har den ej


vi besöker varandra


det är en fågel vilken besöker mig
var gång mitt fönster är öppet
den fågeln besöker mig i mina rum


den förtäljer mig det stängdas öppna


*
(så brista vi icke)
jag håller en fågel i mina kupade händer kolibri
fingrar lyfts av
fågelbrösts
djupa
inrevingar
lyfter fågel sakta
lotusfingrar skimrar
ur krona flyger fågel
med min ögonkyss


jag ber dig håll mig så
så håller jag dig
fri


jag håller en såpbubbla
skiraste kristall i mina kupade händer
fingrar lyfts av
skiraste
djupa
inrevingar
lyfter skiraste starka sakta
lotusblad skimrar
ur krona strömmar vi
med våra ögons kyss
rör vi
allt


jag ber dig håll mig så
så håller jag dig
fri


fågel
skiraste kristall
skimrande regnbågsbubbla


så håller jag dig
jag ber dig hålla mig så


så brista vi icke


jag tar emot en snöstjärna i mina händerkrona
jag är en snöstjärna tar du emot


vi smälter
i varandra
i varandenärhet


så håller jag dig
jag ber dig hålla mig så


så brista vi icke

Inga kommentarer: