lördag 5 februari 2011

den 1 februari 2011

nu är du allt bra konstig
så sägs det kanske
konstig
är jag konstig
vad
är
konstig
jag ser en kon
inte kossan vilken betar i ängen
det är en geometrisk figur
så blir konstig
kon stig
en konisk stig
så visst är jag konstig


konstig
kon stig


konstnär
konst
när


näring till liv
konst


de sju konsterna sjufaldigas sju gånger sju gånger sju gånger sju
evig andning genomsyrar brödet
eldöga
andas
glöd


knåda
knåda deg


spatel snidad med långskaft
lägger bröd in i eldvingars glödvärme


doftande händer
ringlar
vida


leder steg in i stuga


kärleksögon möter hans hunger


konst är näring


näring är ritualer
ritualer består ej av mässor
av magi
ritual är
rytm
är vila
vaken vila


i den vilan tröttas du ej
i ritualvilan
det vill säga då den ej lagts över dig av andra


ritualen
är pendelns vackra sång


ensam
ja visst går det att vara ensam i människans värld
du kan omge dig med mängder av ansikten
men är de ansikten eller ansiktslösa
masker
är de det de ler in i dig
då du ej ser dem framför dig
ler de då
eller kastar de svärta över dig


ensam
javisst går det att vara ensam


i de leendeljus
är ensam
en sam
sam är samman
*


(hur)
hur kan jag framställa det vilket benämns osynligt
i nattvindar andas klanger
vindspel
klangspel
rör av metall
ihåliga
varför är dessa rör ihåliga
fråga dig detta
i kroppen finns rör
i allt finns rör


rörfingrar rör hänga klangsteg i skiva
skiva av träd
doftar
vad hänger dessa rör i
de hänger i snoddar
trådar
persienntrådar
snören
geometrisk skönhet


klangspel
vindspel


andas vindar
vind
vind
visa vägen
vägen är en våg
vågen
är en vagga
vaggande hand öppna dig


vindspel
klangspel


rörfingar hänga klangsteg i skiva
vindar
finner


hur kan du framställa
genom din fråga


var kan jag finna alla de ord vilka jag hör kallar
kallar djupt


i berg finnes gruva
schakt
chakragångar
vad är berg
är berget en hög av stenar
av block


kanske
kanske inte


varför vet stenen det vinden ej vet
vad är viktigt att veta
att du är du
att jag är jag
att vi är du
att vi är jag
att vi är vi
är ett


varför vet stenen det vinden ej vet


därför att
berg är en stjärn”formation”
en hög av ljusklanger


han rörde vid stenars bröst
lyssnade ödmjukt
ödmjukt in i
stenars stjärnhänder
visade väg


så stod han vid berget
såg först endast en mur av sten
lyfte blicken
lutade kroppen
såg toppen
röra vid molnhav
så rann blicken nedför berget
ringlande
slingrande
stannade så vid grottöppning


viskade in
är du
frirum
andrum
stör jag
stör jag ej


välkommen är du vilken rör vid stenars bröst


plirögon mötte hans insteg
vakande steg de in
du är han
i bergsväggar syntes kupade händer
bar facklor
skimrande målningar
stiger fram
ur väggar
en ström
en flod
av liv


församlade i bergets inregård sitta de i ring
runt sjöögas röst
yttrar ord
vid ringens sista
första
är väven vävd
sjööga slutes
så stiga de in i väggar
han lyssnar
till bergets droppstenar
följer tonsteg
allt längre in
allt
djupare
in
ned
jag hör hennes hjärta
väggar glimrande
skimrande
plirögon följer
vakar
med


här är orden du
gav din fråga till


fyll dina ögon
med medhavda
*
(vildland)
i kätting hänga gryta i spiselkrok
eldansare ljuder
ringdans


lindar kättingar runt bröst
varv efter varv
låser
asfalterar fingerblommor
hästskosöm
klär dörr


avkläder mig
då inte någon ser
mig


rötter växer genom golv
lyfter golv
krona genom tak
lyfter tak


virvlande trumpinnar
fötter
dansar vildlands livrörelse


glömma skall jag fingersådd
ordklyvens oslipade klinga


kättingar sträckas
brända mandlar sägs vara goda
gryta hänga i spiselkrok
tjärblomster
växa i
ängsreva


tak och golv fogar jag samman
tjärar snipa
lyss till
dunket


jag skall ej glömma
mig


ej mer


mina ögon smyckar jag med kanjal
mina läppar målar jag röda




kuttersmycke
ler i
vildlands


mötande
ljus




dansar fri
*
(sidenord)
kittelrök stiger ur kittelöga
sidensvansar flyger
lyfter
sidenord ur röda bär
*









Inga kommentarer: