lördag 26 februari 2011

den 24 februari 2011

lyfter ansikte
månvind
rör vid
det
stängdas
slutna


milt ber silvrande ljus
vingars strimma


släpp
in


mig


i östanskål skimra karneolbär
är kärlek
du
är


fragila fingrar spindeltunns styrka
strör stjärnmantel över axlar
rinner av skuldrors
tyngande


vattenstämma ljuder
ren ande


mitt ansikte speglar
dina vackra genomträngande ögon
din stämma sveper mig in
dina vingar sveper


genom dig
synes


vägar
allvägar


ådror strömmar i kroppen
ljungandesjungande
ljudande
flödande


lägg trätratten till moderns spända hud
lyss till barnets hjärta


foster
fostra ligger nära


foror synes ringla uppför nedför bergs sluttningar
alla vägar har ett mål
alla vägar är en väg
det skrives; du står vid ett vägskäl
det vill säga; vägen delar sig
det är dock så att vägen ej delar sig
vägen
vägen visar ett skäl
breder du ut ditt väsen i luften
in i luftens element
skall du se alla dessa vägar
denna allväg
dessa allvägar
dessa är en väg
de leder alla till hjärtat
de leder till hjärtat samt från hjärtat
in samt ut
ut samt in
in och ut
ut och in
förmak kammare
aorta portar vener
vi skall ej skriva en medicinsk uppsats
inte utföra klinisk forskning
det finns i detta ej behov av att stiga in i millimeterpartiturer
samt ej heller in i minsta partikel
var och en vet detta med förmak samt kammare
det är en vacker tempelgård
vägen leder till samt från från samt till hjärtat
det är en icke existerande realitet
ty blodet pumpas runt
runt i cirkel
ser du så ordet skäl samt skriver själ
så ser du
själens rörelse
genom hud
skimrar
ljus
*
allt namngivet
kommer underifrån
av det vilket kallas maror
var gång du sätter
ned foten virvlar det damm
damm virvlar
upp
det dammet är vrångbilder
är maror
det människan säger vara straff
straff vilket faller ned över


det är en otäck bild detta att med kniv skala av ytterhuden från vaderna
se hur blod droppar rinner nedför berg
rinner
ej forsar
eld lågar stilla glödhetta
med trädgåva
stoppar du blodrinnelsen
detta är att rena stegen samt bränna sårkanter rena
ja, det var så att jag såg denna bild i en film, en indianfilm vid namn clear cut


(min egen upplevelse):
skogarna skövlades
människor lyssnade ej till trädfolkens röster
markerna sjöarna
de så kallade vildas
hjärtats röst
människornas steg smutsades
hur skulle de fås till lyssnande
de gamla folken
bad eld vakna lågandes glödhet
hjärtats röst
de skar med silverblad
de skar i ytterhuden – fullt medvetet
de gamla folken visste exakt med fingermillimeterupplevelse
hur djupt de kunde skära utan att tillfoga skada
smärta tillfogade de
dock ej skada
med trädgren glödande stoppade de blodrinnelsen
människorna slog omkull trädfolken vilka blödde
de gamla folken var icke separerade från
de var samt är trädfolken
parametervärldar är min vilja att skriva för detta tillstånd
de stoppade blodrinnelsen
träden blödde
sol stoppade blodrinnelsen ej människan den vita
de brände sårkanter rena


stegen renades
i filmen jag såg rös jag först – så inser jag att det indianen, läkemannen gjorde var att låta den vilken skövlade medleva i skogarnas smärta, detta för att vakna i medvetandeljus. detta skedde ej ur hämnd eller av straffpåläggning, den vise sade; hur skall jag få dig att höra din smärta, den smärta du tillfogar hennes hud är den smärta du tillfogar din hud.
den vise mannen sökte i kärlek nå


människan har så ofta sett dylika strofer, det är lätt tolka detta till hämnd med mera
men – hur skall ett folk vilket är allt bära en vilja till hämnd, den existerar ej – det enda vilket existerar är: vi är alla – alla bröder samt systrar


det jag såg i natten
var en väg
med torkad lera
rödbrun
jag ser fötter
en fot i taget ser jag möta marken
ser spåren
samt dammet vilket virvlar upp
varje steg
är det oförlösta
är damm, allt det vilket benämns maror


det är i den bilden det återkommer: allt namngivet kommer underifrån
den meningen återkom likt ett mantra
tillsammans med versioner av detta:
allt namngivet
kommer underifrån
av det vilket kallas maror
var gång du sätter
ned foten virvlar det damm
damm virvlar
upp
det dammet är vrångbilder
är maror
det människan säger vara straff
straff vilket faller ned över
*
(mjölsäck)


hon ramlade samman
i en hög
på golvet


en dammig mjölsäck
var gestalten


frysande sökte hon
hölja sig


hålla armarna runt sig


hon orkade
ej


lyfta dem


att ej finnas
orkar ej längre finnas
*
jag har valt att vara öppen i det jag skriver, utlämnande kanske den läsande tycker – frågar mig och har egentligen slutat att fråga mig; vad förlorar du eller vinner du på det. jag varken förlorar eller vinner , min vilja är att vara sann; sannheten är att jag numer är mer än trött
en människa skrev att jag skriver nära smärtan ur dess puls
en beundran uttrycks för mina nya ord – vilka för mig ej är nya ord eller mina
jag svarade med detta – vilket endast är ett utdrag – skriver det här ty det är viktiga ord, även om jag upprepade gånger skrivet dem i olikasamma former;


kanske skriver jag nära smärtan - lever med den
lever med smärtregnen
det är så för vissa av oss
våra hjärtan är vidöppna skålar
lotusblad
rosenlotus


ser du bergen
bergens ådror
ser du djupt in i bergen
opaler


skimrande opaler
regnbågsopalers
mycket höga klanger


ser du dessa outslagna blommor


hav andas sjö
opaler stiger
seglar


blad vikes ut
lotus
vackra
lotus
av
opal


vi kan skriva smärtan... obstruisk ... svulstig en överjäst deg
därigenom växer smärtan i bön;
se mig
smärtan blir en smärtkropp
vilken står framför eller i oss
det är lätt skriva alla negationer - de negativa marknadsspelen - de växer genom detta, skriver vi kärlek växer denna. det är ej att sätta skygglappar för samt säga det finns ej allt detta hemska... förfasar vi oss kvarblir allt detta i förvridna former.


så i en stund av liv befinner vi oss i en svår situation, vi vägrar eller förmår ej höra rösten - vårt hjärta - smärtan stiger fram, nu hör vi rösten; smärtan säger i kärlek: minns du den där gången minns du hur ont det gjorde...låt oss ej göra detta igen. smärtan har blivit ett redskap - en hjälpare samt därmed, genom vårt hörande har smärtan blivit förlöst... prinsessan kysser grodan...
*
afton


andas skönhet
skimrande väggar av rubiner
levande lågor
spelar
violin


vindar ler
knyter upp fönster
vingar flyga fria
eld andas i spisen
väggar skimrar rubinröda


vindar stilla
skrider
lägger vingar om


dröm
vagga
sömn


nynnandeljus stiger
fjärilsvingar rör vid allt
*
(till min bror)


i vinter
stå
ros


kvist taggad
diadem


taggar är ej taggar


ljus återvänder


kvist skimrar grön


blad lindar spiral


pärla
höljeblad
kronblad


vikes ut
doftar


liv
för dig


vackre broder


*
(den skrev jag aldrig)


jag skrev dig aldrig min trötthet
sänkte aldrig min hand
orkade ej be
andas
min bön
ut


skuggor långa målar gnistrandevitas vila


nattportalen stiger sakta


sänkta händer
fötter stå vid tröskel
naknat ansikte


natt andas nynnandeljus
frostade äro glas


starkstegen ligger hoprullade
i korgen bredvid min sittplats
de är vackert nystade




skimrande mjukljus
levandelågas ellips sluter höljandeblad


outslagen




i dig är mitt drömljus


mjukt breder du ut mig över solblekt berghäll
sluter mina ögon


havshänder skölja
hällande
berg
dricker tystfåra


framstår
malakitådror


är det sunnansken
är det nordansken vilka andas


du reser mig
vida utan packning


ränsel är en gyllene bjällra
ur månhavs ristning


ellips öppnas
tänder eldfjärils skimrande mjukvärme


vart jag reste


in i den trötthet jag aldrig skrev om
att ej finnas samt ej orka finnas
ty jag visste att tröttheten
skulle växa genom det


nej


min trötthet skrev jag aldrig
varför skulle jag

Inga kommentarer: