lördag 5 februari 2011

den 31 januari 2011

stämma
stämma röster in i gehör
detta är en vacker bild
en vacker bild att verkligleva i
ty däri andas alltets skönhet


stormar kan tolkas till förstörare
men stormar är ej detta
stormar är stämskruvar


är då stormar ej bilden av orkestern, symfoniorkestern
jo det är de
verkligen


men fråga dig
vem är dirigenten
det är obalansen
den påkallar din uppmärksamhet
ja till viss del är dirigenten den uppkomna obalansen in i balans
ja
det höres märkligt
hur kan obalansen vara dirigenten
jo
dirigenten måste stiga in i obalansen, knacka med ”pekpinnen”, staven
detta för att väcka
*
konflikter
skilsmässor
möten
omöten
förälskade fjärilssteg
fjärilsstigar
pärlknoppar vecklar ut blad
våryra
sommarblom
strålande ögon
hudar
steg
så vackra
stiger de in


ögon sprutar eld förbittring
krackelerande bilder
vem är du
du är inte den jag såg med mina förblindade ögon av den bild jag gjorde


en borttappad upplevelse
upplevelsen fanns
därmed finns den


en borttappad upplevelse
ja, det är konstigt hur människor tappar saker, dessa söker de i förtvivlan efter
letar i det oändliga överallt för att återfinna saker
oersättliga kallas en del saker
dessa letar de efter
allt utom mötesskönheten


jag säger ej förbliv i det söndrade
jag säger lyft fram mötet
tag varandras hand
var vänner


gör inte en konflikt av att ni gled ifrån varandra
ni hade dagar stunder tillsammans
dessa svarade ni till
varför ta fram värjorna
för att värja er
från
det en gång vackra
detta vackra finns skrivet


och det är så att jade stiger fram
jadeblad
sten
mjuk
andas
vila


i natten andas;
tvingaren är hennes största förstörare
hennes största förlösare


jag ser en tving
en tving vilken håller det splittrade samman
så kan det vara
men
så ser jag henne tvinga sig åter, hålla sig undan
i det tvånget lever
jag ser svart kyla
svartis
och med ens ser jag bäcken i dagens famn
en öppning med vatten


ja
tvingaren är hennes största förstörare
hennes förlösare
vissa ord skall ej skrivas ytterligare om – förklaras vidare – lev med dem
*


(trappan)


tvingaren är hennes största förstörare
är hennes förlösare


människan stod helt stilla inför sten
en upp och nedvänd trappa
varför säger du upp och nedvänd
jag är trappa
stig
in


pärlemorskimrande
havsstrand
molnansikte sluter drag


snörännilar under skarmarker


jordehänder bredes ut
trappa är jag
stig
in
opal
himlaskimrande vishet
svävar sakta
likt en fjäder vilken blåses
likt en skimrande regnbågsbubbla vilken blåses med
varsamlinjers mjuka
flyg vackra vind


sagokula vilar i händer kärleksfyllda ögon
hjärthand sveper över dimma lyfter
moln seglar
molntussar bräker
olivlunden doftar
fikon violetta
sammetsaprikoser
får lamm rinner utmed sluttningar
han ligger vakande vila
lutad till stam
flöjt ljuder


moln seglar


silverne klockor ljuder bergsvida
broar
lundar
solfjädersländer
pärlemorskimrande havsstrand


sagokula
sannljus


mina fingrar längtar så
kan ej möte stiga fram
får


detta innan mitt liv förblöder


hon vänder ansikte till instrumentmakaren
mästare lär mig


jag kan ej lära dig det du redan vet


ja jag vet
men hjälp mig synliggöra dess stämma


först måste du veta dina fingrars längtan


hon vandrade in i månsilverstrimma
trädjungfru bad henne till
jag har tappat ett av mina blad
ett av de vackraste
dess skiftningar är vägföljen
en upplevelse
upplevelseljus
mötet
mina kronögon blickar i världar
tappat
föll ur
det är märkligt
saker
allt annat letar människan efter
för att återfinna
utom
mötesskönheten
du har ej tappat
du finner
ty du söker ej


vind susar stilla silverne


månsilvrad flod andas hennes steg till sitt vara
vattenmantlad visdom ber henne stanna
lägger mantel runt hennes nattskrud
hör källan inom dig
stiga ur
hör
med
din hud
du finner
ty du söker ej


silverne stilla susar vind


långt bort vandrar hon ej
mantel vacker glasvävsskir böljar
lägg dig här i mina händer
lyssna med ditt utbredda
snöängel jordängel är du
molnseglare ler
fröjdansljus
rytm
stiger in
fyller
dansen
blodröda slöjor
andas


du finner
ty du söker ej


i gryningens tolfte strimma
vänder hon ansikte till instrumentmakare


ur himmelshänder
skimrar turkos till grönt


i nordan sitter en kvinna
andas tonande längtan i flöjt av jade






(tröttstegad)
skaren bar
varje
kliv


utan att klyva


bäck sjöng strömvirvel


urålders träd
stödde


tröttstegad


stenar
storavackra
grönskimrande smaragder


boplatser
ansikten




trädroten mumlade
stanna här


dig
har
myckna


förtäljarljus
till


vila här vid min skuldra
under stjärntäcke


vi lyfter
bördan sakta


av
(hav vackra hav)
hav
vackra hav


jag vänder ögon in i gnisteldar


blixtar löper
utmed


blåsvarta
tatueringar
av
steg


infrysta bubblor
stiga


himlafärder


bubblor
infrysta
osagda


råmar


isar


lockar


vakande


vandrar mina steg
med slutna ögon


inrebild leder


kanske
handgömma


hälsar


nektarljus




så vill jag lämna allt




tystmantel bredes ut


vågande vågor
vågen har stillnat
hur skall jag


en gång
våga






snövind susar pilar


vak


är vidöppnad




hav
vackra hav





Inga kommentarer: