fredag 18 februari 2011

den 18 februari 2011

jag minns stunder
då jag ännu lyssnade till sländans sång
hur tråden skimrade
hur havet
var pärlsånger
levande
huru
näckrosbladet förtäljde mig
hjärtats skönhet
skräddare pilade
kvickt
vita kronor
seglade
i en eka satt jag
doppade
fingrar i vatten
fingrar flöt ut
vatten var jag
moln
drogs samman
då jag rörde mitt hopps gryta
stor vidunderliga molnlotusar
djupvioletta
blygrå
upplöstes
mantel djupviolett stålgråblåsvart
täckte himlar
mäktig är han
åskan
stillheten sköljde
vassen
vattnet
fåglar
allt var stilla
mäktig är han
åskan
ur hans ögon flög en silverne pil
fågel
i den stunden lyfte han trumman
i den stunden sopade kvastar havet
blixtar vinande
svepande
vandringsstavar
tunga regndroppar
vattenskålar
havsringar
vände ansiktet in i regn
strömmade med
mäktig är han
åskan
ekan klövs
steg in i träd
i en vattenskål
är jag
lugn
solstrålar bjuder mantel
glider isär
regnbågscirkel omsluter
vattenskål vit
når strand
hjärtblad bjuder mig fotfäste


jag minns stunder
då jag ännu lyssnade till sländans sång
hur tråden skimrade
hur havet
var pärlsånger
levande
vid mina ögon är fästade
dropphängen
sländans vingar
söker nå
mig


så är jag alltså en spökstad
ett eko av intet


i natten blickar ögon ut
vida seglar kristaller


med


vida böljande
snöhav
stiger
gnistrande in


i


naknade trädkronor
gnistrandeblad
andas


natt stiger
följer strålande
molnskira
slöjor


sömndimmas
mjuka
sluter skenade tankar


in


i


hand


kropp andas
i vilande andning


oväsen är stilla ro
tysthängens
kronblad


är


aromatiska
kryddvärldar värdar
kummin mejram kyndel


yttrerymden silas
genom töcken


genom töcken
hör jag


hjärtsången


stiga


bönande
i gryning




sträcker kropp sig öppnad
tanken är ett land


molnskira slöjor skrudar
lyfter
sömndimma
ögonljus stiger in


gnistrandeblad höljer naknade trädkronor
ögon var släckta andas gryning in


blickar ut
vida


seglar
hav


hon ser allt bredas ut vida
så kan jag bredas ut
så är jag
icke
jag
mer


så breder jag ut mitt bröst
över alla de stenar
vilka är din
tyngd


hon är en ruvande moder
i redets strå
av kärlek
*
så har jag släppt alla villfarelser
resignerat
om intet ber jag mer
jag har släppt alla spöken fria
*
natten andas becksvart
befinner mig i en oupplyst skog
inte tindrar stjärnor
inte skimrar måne
släckt är ljuset
jag gläntar bröstet en aning
öppnar en glänta
gläntar


ett av träden stiger fram
sägandes
träd in i mig
så skall jag taga din hand
visa dig livets sanna vägar
träd
in
i
mig

Inga kommentarer: