onsdag 1 juni 2011

den 1 juni 2011

i de sista stunderna av liv
har jag levt med att isolera mig helt
att acceptera denna ensamhet
vilken jag så djupt vet är icke ensam
ändå ser jag hur livet har gestaltat sig
ser och ser
upplever allt
starkare


frågar mig är det rätt avskärma sig - ja, jag skriver det varandes en rättfråga
trots att jag vet att rätt och fel egentligen ej existerar, båda dessa är uttryck
i stunden ser jag läragåbarnets snubbelstigar


i denna dag har jag åter vandrat in i molnen
är avskärma verkligen att stänga ute
eller är avskärma att bli det skira blå inom vilket molnen seglar
är det att isolera sig


så ser jag molnen
och kan se tillvarons skönhet
hur möten egentligen verkar
molnen seglar lugn
egentligen utan krockar
de är en slags krockkuddar
ser hur moln möts och seglar vidare
bygger ej hinder
de möts
möter varandra
och bildar i allt detta helhet


ja
kanske skall jag ej isolera mig
mer vara det molnen är
seglande
stilla
lugn


tillåta möten av alla slag/art
kanske är det detta måleriet är


vi är här
genom livsväsen upplever gudomen liv
genom gudomen upplever vi liv


vad är då vackrare än mötesregnen
berörande mötesregn


ja


ser molnen
och ser molnen mötas
segla


i dessa dagar har jag levt med att bli kanske osynlig


isolera mig helt


kanske skall jag vara molnen
tillåta moln segla till mig


kanske är det möten jag behöver


tidigt lärs vi se gränser
huskroppar
räcken
barriärer
vi ser byggandet av hus, murarens arbete; sten till sten till sten
fyrkant till fyrkant
vi ser verkligen muren eller väggen byggas
så ser jag murar av alla de slag, berlinmuren, kinesiska muren, klagomuren


så förs jag till stridszoner med taggtrådsrullar


det är detta vi ser vara gränser, ja – även gränser mellan länder
det finns en orsak varför länder rimmar med händer


sätta gränser
genom det vi lärs vara gränser, blir det oerhört negativt sätta dessa gränser


de gränser vi sätter skänker frigörelse ej fångst


genom att sätta gränser visar vi hela spektret av värnandeljus skönhet


hur kan det komma sig arr sand att snö är så lika
hur kan det komma sig att hav och gräs är så lika


människan försöker eller mer kämpar för att hålla alla trådar samman
och trådarna spänns
varför inser ej människan att hon måste släppa efter
så är det i vävandet
du sitter vid vävstolen
du trampar skyttel springer fram och åter
så har du kommit en bit
då släpper du efter


ser också bilden av Atlas
jätten vilken får bära berget på sina axlar eller berget bär himlen på sina axlar
jag ser alla ”besökare”, det vill säga tankar och visst var det så att denna jätte blev förvandlad till berg då han fick se Medusas huvud. Den avskilda tanken är till viss del alla besökare vilka förstenar livet.
det är sant
den vilken blir allt ställer sig ej utanför
människan vandrar oftast, låt oss säga med nästippen fästad i fotryggen
vandrar med nästippen fästad vid fotryggen och ser ej cirkeln av liv
hur beskriva detta
det är en ledsengest, en böjd gest
en övergiven gest – av vem –
människan söker se stenarna för att ej snubbla på dem
det hon människan söker se är ej stenar – dessa stenar hon snubblar över är all världslig rikedom vilken hon lägger på sina axlar, denna världsliga rikedom är det hon söker hålla samman
kanske är det av godo släppa
bara
låta



stjärnvindar är öppnade


piskar upp storm
den stormen är icke den storm människobegäret piskar upp
den stormen är skönheten då allt vänds symboliskt in och ut
ut och in


somliga människor driver
piskar livshavet för att detta skall tappa greppet om sin tillvaro
förlora fotfästet


tag dessa piskänder i dina händer
viska
jag älskar dig


släpp dina begär
se haven skimra
*
(instigan)


midnattsblå mjuksilvrande
andas skog


rör vid
tempellundens
örtahelgan




i natten följer jag
ljusvandringen




prästkragar vika sakta ut blad runt solöga


vita
strålandeblad
lyktbärare
målar


mjuksilvrande
ögonmötesregn


prästkragar
söker
hölja vallmos eld




vindar vaknar
vallmoblad
lyfter
cinnoberfjäril


vandrar i skogshägn


här är
är




marker omfamnar mina bara fötter
välkomnar min hjärtsång


ur ögonsalar


lyftas
pärlor


mina kinder äro skålar
bjudande




min själ andas darrande


sjööga är nattens midnatt
hör min andning
skälva


sjööga
lyfter vinge stryker lätt undan
skivans kristall


krusande yta
är min själs darrande
andning


i gryningens tallkronas pinjedoft
lyfter sefyr händer
däri väcker
gök
sjö


himmelshav rodnande
morgonvind


ser sjö öppna ögon
släpper fågelvinden fri


och i mitt bröst
tonar dessa


klädnaden släpper jag
står i vattenfalls kaskadljus
nattdräkt rinner i mjuka vågor nedför
står i mitten av näckros


näckros planterar jag i sjödunge


instiger i
vattenspegels rodnande morgonvind


andandes ut kärleksvinden
och omfamnar dina ögon i solstigan

Inga kommentarer: