lördag 4 juni 2011

den 4 juni 2011

ja vad är andesanningar
vad är andesannhet
vad är vad
vandrar i andeskogen,
mossa mjuk är mina mockasiner, växter är min skrud,
allt är min klädnad och jag i den
så jag skriver det jag befinner mig i, i denna stund, i denna andning – det är andesannhet ty jag vet att anden är i mig och jag i den – så varför söker människan göra sig klokare än – se; redan stiger jämförelse in… klokare än, ändå är min vilja skriva: klokare än hon är, hon är ande och anden är i henne därigenom strålar hennes själsljus.
badade mina ögon i
maskrosängens
gyllengula
kiselregn


i natten synes vita dun skimra


i gryning skrider smultronbloms drömmar in i
koltrastens näktergalsgömma


i dagen mötte jag
bofinkens röda bröst
bofinkens röda röst


visst vet jag att lyckan kommer inifrån, från den pärla vilken varje levande väsen bär i sin hjärtmussla, ja – det existerar naturligtvis ett allt en helhet i hjärtat, i varje organ och det vet du. och visst vet jag att lyckan kommer inifrån
människor talar till mig om – om denna eftertraktade stillhet som om den vore det enda och detta gör mig stundeligen förvirrad ty jag längtar till lyckomöte vari kärleken stiger ur rot i stam i krona i blom i doft
där vi
är
doft
därmed essentiell kraft
ja älskade okände
där energier vävas samman uppstår kraft


de talar om denna allenalycka – jag ser dem leva i par och javisst har en del levt ensamma i stunder av tårar
jag viskar tyst inom – lägg så till tjugoåtta ensamma år
tjugoåtta
ensamma
år
eller tjugo år av ensamma nätter
detta är sjutusentrehundra ensambäddar varför tar jag bort åtta
dessa åtta kanske är summan av deras ensamma och jag vet att relationer kan vara ensamma – ändå frågar jag mig varför de stannar kvar – ja, jag blir förvirrad ty de säger ensamheten är ja ibland till och med avundsvärd… märkligt är detta. jag önskar starkt påpeka att jag har älskade vänner, mänskliga – detta är icke det jag talar om.


och när andeblomman slår ut i ditt bröst
då är du i innersolens krets
dragen av fjärilsljusets vingar
den gamla önskade sig ett barn – en dotter
en dotter gavs hon
inte större än tummens blad
Maya är hennes namn
själens namn
och tummen
tummen är ju styrkan i din hand
vilka var djuren hon mötte
vilken var hennes initieringsväg
ljus – vatten – luft – stjärnvärldars ord talar i hennes bröst
hon flyger med svalan andas in visdom i nordan
flyger med svalan till sunnan andas passion
med borea ohion till notus
från notus till borea ohion
spinn spinn ljustråden min
och ljusfolken
blomälvor kysste hennes ögon
hon gavs regnbågsskimrande vingar
jag frågar dig
vad gör vingar
vingar pollinerar luften
alltet med
gudomsorden
andeblommans kronblad är din utslagna hud
i det att du vandrar kärlekens omfångsrika värld
i det vilket är ljus – nord
i det vilket är värme – syd
verkande i din människogärnings händer


*
fingrar vilka smekt av mig klädnaden
slitit av den
fingrar vilka rört vid min hud
sökt mina ömhets ögon
punkter
lyft ur
flyg fria
fria in i solhavs månsilverpärlor
läppar vilka viskat vackra ord i en millimetersekund
vilka rört vid mina läppar
lyft ur
flyg fria
fria in i solhavs månsilverpärlor
och jag
jag skall tvaga mig i regnbågsdalen


du vandrar
vandrar


det blivande mansväsendet
blivande mannen
vandrar i ängen


hans längtan är doften
det mandomen förtäljer honom
är detta mandomen eller lemmen vilken förtäljer honom


hans längtan att uppleva kvinnan vilken älskar honom inom sig
detta är det den blivande mannen söker i inträngandet



fjärran
från
älskog


ja mannen längtar att uppleva henne kvinnan vilken älskar honom inom sig
därför är mannen i sitt sökande efter mer


vandrare


därför kommer det sig att mannen konstruerar
de flesta konstruktioner är av män
detta är en kärleksgärning
mannen ritar byggnader
bygger hus
han tror sig avlasta kvinnan tyngden
detta så att hon kan instiga i hans hus


i hans manshus
fylla honom med det han fyller hennes grotta med
säden


kvinnan vandrar ej
ty allt detta bär hon i sitt sköte
och var gång en man tränger in virvlar grumset


njutning
sår
smärta
allt upp


därav förvirringen i detta årtusende


det jag ser är en penis tränga in och denna manslem,
det tredje benet är en knopp
en blomknopp


ser denna knopp slå ut inom kvinnan
inom kvinnan är denna en lotus och samtidigt skänker kvinnan vilken älskar honom
regnbågsljusets möjligheter – detta var det han sökte i sina vandringar, detta var den tillfredsställelse han sökte




till
freds
ställelse
regnbågsljuset – det ljus vilket levandegör konstruktionstanken och därmed är de


är de tillsammans regnbågsfågelns vingar


detta kan låta märkligt
mannens vilja är egentligen att omsluta kvinnan
att hölja kvinnan med sin manslem mandom


ordet mandom stiger fram därav att detta skeende kan vara en positiv dom – men
detta ständiga sökande gör den till en negativ dom – det
vilket gavs till skönhet har blivit ett vidhängande vilket mer eller mindre styr stegen och verkligen förvirrar, trasslar till tillvaron


jag skrev att jag ser denna manslem, penis vara en blomknopp


vilka blommor ser jag – dels ser jag
den pion vilken blommar tidig vår… slår ut i vårens andning
så sköljer haven den bilden och fram stiger kabbeleka


och ur den stiger
kabbalan
*


(är livet verkligen tävling)


är livet verkligen tävling,
är konsterna vilka är liv en tävling
är icke skapande – frihet inre frihet
inre växande
växande in i helhet
etthet
cirkel av liv med liv
alla vackra ord är redan skrivna
alla vackra möten är redan mötta
andeblommas doft
gör då tävling till skönhet – till det tävling borde vara
tävling: till älskande verklighets/verkande/varas levande inom nära gärning
*
åter ser jag valpar
valpar dia vid moderns spenar och jag vet fullföljan
modern vet då valparna är mogna
hon puffar dem med fuktig nos in i världsstegen
denna fuktiga nos minner dem om världens kyla och spenarnas värme minner dem om att de icke är övergivna
*
(maskrosbad)


badade mina ögon i
maskrosängens
gyllengula
kiselregn


i natten synes vita dun skimra


i gryning skrider smultronbloms drömmar in i
koltrastens näktergalsgömma


i dagen mötte jag
bofinkens röda bröst


sjunger du
ensamma nätter
stunder
ensambädd
livslång


bofinkens röda röst
*
vandrar i andeskogen
hör fingrar
flätas
samman


livskoger
korgar


pilar doppar fingrar i bäcken i ån
i livsflödeskälla


han vandrar med koger
mjukt gungande till höften
är det du min kvinnokvinna vilken nuddar vid


deras stigar är


vandrar i andeskogen
hör fingrar
flätas
samman


och hon lade sig i gräsets solvingar
blad föll ur trädhand
jag trodde i
en enaste
stund


det var du
okände


*


nattmolnen seglar in


tunga




de moln vilka ej är
moln


de moln vilka tappat sina juveler
vilka i förtvivlan söker dem




inte har energi
tillstå dem






kunde ej se
slog mig själv med ord


åter
ja
jag gör





de förde mig i detta tillstånd
till den platsen




mitt däri stod en solskål
såg dem eller
hörde dem stämma sonaten med
silverhammare
med gyllene stämjärn




upplevde detta i
bröstgård






så stod jag plötsligt under ett träd
blickade upp i kronan


stod under pärlträd
juveler strålande




kristalldroppar
klingade
rena


jag frågade träd
vem är du
vilket
är
ditt namn




jag är du
alla dessa pärlor
är du


din vandring




stig in i mig


så gjorde
jag




mitt hjärta höljde mig


och detta var
skönt




ändock


längtar till lyckomöte vari kärleken stiger
ur rot i stam i krona i blom i doft
där vi
är
doft


essentiell kraft
ja älskade okände
där energier vävas samman uppstår kraft
*
stiger in i kristalljus hör kristallblad skära rent tonerna
*
bofinken satte sig helt stilla
följde dess blick
är det morgonstjärnans afton vilken skimrar koppar i grästes strå
kanske är jag en stjärna så log kopparormen
förtalte detta


och när andeblomman slår ut i ditt bröst
då är du i innersolens krets
dragen av fjärilsljusets vingar
den gamla önskade sig ett barn – en dotter
en dotter gavs hon
inte större än tummens blad
Maya är hennes namn
själens namn
och tummen
tummen är ju styrkan i din hand
vilka var djuren hon mötte
vilken var hennes initieringsväg
ljus – vatten – luft – stjärnvärldars ord talar i hennes bröst
hon flyger med svalan andas in visdom i nordan
flyger med svalan till sunnan andas passion
med borea ohion till notus
från notus till borea ohion
spinn spinn ljustråden min
och ljusfolken
blomälvor kysste hennes ögon
hon gavs regnbågsskimrande vingar
jag frågar dig
vad gör vingar
vingar pollinerar luften
alltet med
gudomsorden
andeblommans kronblad är din utslagna hud
i det att du vandrar kärlekens omfångsrika värld
i det vilket är ljus – nord
i det vilket är värme – syd
verkande i din människogärnings händer
*
stiger in i kristalljus hör kristallblad skära rent tonerna


det bränns
*
fingrar vilka smekt av mig klädnaden
slitit av den
fingrar vilka rört vid min hud
sökt mina ömhets ögon
punkter
lyft ur
flyg fria
fria in i solhavs månsilverpärlor
läppar vilka viskat vackra ord i en millimetersekund
vilka rört vid mina läppar
lyft ur
flyg fria
fria in i solhavs månsilverpärlor
och jag
jag skall tvaga mig i regnbågsdalen
*


reste i en bil
motor
spann
eller var det sjuhundrasjuttiosju katter
bilen gick i bitar
eller var det
glas
krackelerade


jag frågar


hur skall jag nu komma hem


du skall flyga med dina tillitsvingar


jag kan ej……………….
sch
andas tystnaden
dina vingar är vackra
*
stiger in i kristalljus hör kristallblad skära rent tonerna


så stod jag plötsligt under ett träd
blickade upp i kronan


stod under pärlträd
juveler strålande




kristalldroppar
klingade
rena


jag frågade träd
vem är du
vilket
är
ditt namn




jag är du
alla dessa pärlor
är du


din vandring




stig in i mig






och jag steg in i trädet
upplevde blomningens väsen

Inga kommentarer: