måndag 20 juni 2011

den 20 juni 2011

vaknar in i liv


in i liv


lämnade jag livet då sömnfågel slöt mig i sin famn


i natten andas silvertrådar
väver
väver


i gryning skimrar gräs av
himlars daggdroppar


ansiktsslöja
silverne






lämnade aldrig
vilade en
stund


vaknar in i liv
solens fingrar rör vid ansikte




i livets sol
stiger jag in


molnmantlar mjuka böljande


rullande vågors sammetsblick
jag sörjer händer viskar molnfågels ena vinge
tårar stiger ur molnfågels ögon andas regn


lyfter handen lyfter
ansiktsslöja
silverne


dansar naken i regnet
droppar dansar med mig
vi är gnistrande
glittrande


glitterliv


himlarnas
daggdroppe
himmelstårens rena klara stämma
stiger ur himmelsblad
jag frågar dig droppe
är mina ögon
släckta
drömsjöar
är det så att jag söker släcka det vakna
är mina ögon
släckta
drömsjöar


det vet du att dina ögon ej är dina ögon har alltid sett genom utanpåverken
jag frågar dig
är mina ögon släckta drömsjöar över vilka mörkermoln lagts
är mina ögon sjöar tårsjöar ur vilka tårar rinner bäckar
rör vid kinder
är kinderna bergåsar
kammar
bergskullar
ok
vattenfalls kaskadljus faller in i hav
alltets hav
är det så





är det så


har jag torkat mina tårar
torkat mina tårar
innan lidandet sköljts i dina kärleks ögon


innan du inför mig för orsaken så att jag kan se
så att jag kan sträcka fram min hand i ljus
samt i värme röra vid orsakens panna
upplösa våra moln vår smärta
se orsaken upplösas


upplöst
stiger
dimman
ur morgonängen





är det så
har jag för tidigt
torkat mina tårar och därvid skymt solens röst




du hjärta är lotusblommans knopp
vilken öppnas i gryningsöga
vilken dricker den första
strimmans ljus


vilken ur din stämma strålar
tusenfalt


oh moder i mitt bröst jag ser hur du varsamt
tar emot mina tårars lycka glädje smärta förtvivlan


ser hur du lyfter dem en efter en
hur du löser skalen


därför att det är min vilja


hur du löser höljeshinnan
fosterhinnan
hur du släpper ljusbörden fri
fri in i himmelsregnens vida vingar






du leder mig till havet visar mig
skalbärarens stilla tysta svävandesång
hur hon skyndsamt drar sitt sårbara in i skalet






så har jägarna lärt henne
så har vi lärts av hårdhudar








hur hon i tillit
lämnar
skalet


höljd var jag av himlahaven
ännu ej andats in
hårdljuset
begreppen




ohöljd gavs jag känslan av




ohöljd naken steg jag in i människobladen
oh detta vackra träd




vaggades i
födslogrotta


steg så ut mötandes
jag är i världen
världen är jag






lades i ängen blickade in i juvelträdet såg
livets möjligheter stråla in
och skal lades på mig runt mig
en del ville jag andra var ej min vilja
i strandens gnistrande såg jag spåren
spåren av var gå in i är
åter andas jag havet
din hjärtskål
min hjärtskål
och jag stiger ur skalet
det vill mig väl




hon lärde sig giva och i denna stund taga emot


du är
redo


möta


rör vid mörkermolnen över mina ögon


så är mina ögon klarnade drömsjöar
vari lotusblomman var gryning
dricker himlars daggdroppars klara ljus
ur mitt hjärtas stämma ljuder klangen åter
stiger dagens sånger rena klara
ur skalets befriade bojor


och jag vet att skalet ej mer är bojor
skalet är min sköld
är mitt värn
är min hamn då alla lanternor brinner svaga
ser detta skal denna födslogrotta
vid stranden av skymningsöga
ser nu varje ruta
varpen inslagen solvögon sked kam rytm färgen färgerna
skalet välkomnar mig alltid åter i det stormar viner mina ögon trötta






och skymningsfågel sluter vingar om
lyfter mig in i himlars ängder
fyller mina ögon åter och åter till ljus


mina fingrar blommar i vinden
rör vid min pannas andesol
varvid mitt bröst
strömmar värme
till mina sovande steg
mina fotstigar blommar i haven




ser du
du torkade ej tårarna för tidigt
och det är aldrig försent


för
sent


för
sänt är
budet


himlavandrare färdas kupar fötter över
vågor av stormtoppar
gjuter balsam in
olja av helgelse


du kan icke andas in innan du är redo se kanter upplösas
andas in innan du är redo ta emot i dina händer






lämnade jag livet då sömnfågel slöt mig i sin famn


i natten andas silvertrådar
väver
väver


i gryning skimrar gräs av
himlars daggdroppar


ansiktsslöja
silverne


se gryningsslöjan
ljusfolken lugnt sväva
vandrar ej på
på marken smeker marken
en fläkt
en aning
en sommarbris
i kärlek


detta är doft
det
kärlek
är


är mina ögon släckta drömsjöar
är dina ögon släckta drömsjöar


jag inser varför ögonen är vända utåt
detta är för att de skall se
illusionen
samt vändas inåt
och genom hjärtat se igenom illusionen
för att där
möta
hjärtats blick
det är själsögats möte med andeögat
det är i den stunden de vandrar hand i hand
i det rosens doft är drucken ur den rena liljans kalk


i den rena kärleken strålar världens gudom
min gudom
mitt gudomsljus


din min ditt mitt
upplöst
stiger
dimman
ur morgonängen


allts




vaknar in i liv
solens fingrar rör vid ansikte




i livets sol
stiger jag in


molnmantlar mjuka böljande


rullande vågors sammetsblick
möter
jag glädjes i händer viskar molnfågel
tårar stiger ur molnfågels ögon
andas lyckoregn


lyfter handen lyfter
ansiktsslöja
silverne


dansar naken i regnet
droppar dansar med mig
vi är gnistrande
glittrande


*
i natten sova regnkatter


spinner trådar




droppar stiger däri


fingrar rör
vid


strängar


droppar ljuder


kristallrena
tystsånger


höga
*
(ansiktsandning)


älskade




en gång andades vi våra ansikten
i molnängder


skönheten andas molnen






vandrar i denna solsvacka


min kropp är halv
upplever detta
så tydligt




så är min kropp en puppa
i juvelträdets fingrar
vindar vaggar
juveler


låter mig glimta




älskade


i dagen lade jag mig i ängen
i ringen av blå


molnansikten vackra
seglar


en gång andades vi våra ansikten
i molnängder


sluter mina ögon


tillät


himmelsdroppe föll om mig


dina läppar snuddade vid mina
du smakade gott
vandringar
skogar
dalar
sjö


eld


dina fingrar


regn
regn


mjuka fingrar




midnattsblomma du vackra
står i natten står i dagen
lyfter mörker
lyfter ljus
i din
krona






så är min kropp
en outslagen
puppa






i juvelträdets fingrar
vindar vaggar
juveler


låter mig glimta


älskade


du vandrar i ängen


juvelträd
gnistrar


en fjäril kysser dina fingerknoppar


sätter sig helt stilla
i din


älskade hand




en gång andades vi våra ansikten
i molnängder


detta står i våra
händer






älskade


jag vet


den dagen du står här på min trappa
är dörren aldrig stängd






en gång andades vi våra ansikten
i molnängder




så låt våra lågor


omfamna
varandra




ur den saknad
ur den längtan
de alltid
bär

Inga kommentarer: