onsdag 15 juni 2011

den 15 juni 2011

hur många gånger har jag vandrat
sett regnvåta stenar


jag förs till en stad i tyskland
ser de höga snöpudrade bergen
alperna
det är en liten vacker stad jag vandrar i
varje gata är kullerstensgator
stegen ekar så lustigt
stenarna är vackra
rottrådar vandrar mellan dem samt bergen
dimman hänger kjolar i luften
ansikten är fryntliga
stenarna
gatorna andas fukt


så förs jag till vandringar i gamla stan
i gamla städer med kullerstenslagda gator
ser hantverket
från det att stenen plockas från bergen
till det att stensättaren lägger stenarna i mjukbäddssand
och jag kan andas stenarnas rötter
*
den dömande blicken är icke andefylld
den är spräckt av mänskligtidens huggtand
jag kan skriva den blicken
den dömande blicken andefylld genom att skriva
ande
döm


döm mig till att leva mitt hjärtas dröm


och anden dömer aldrig i negationer
att skriva ande döm är; anden dömer dig i kärlek
i kärlek till kärleks livsvilja
hur många gånger har jag vandrat sett regnvåta stenar
först nu vet jag
det är de glömdas tårar


hur många monster
bestar har gjort ur domar
övertygelser
fällande domar


jag ser träd
furor falla av skövlare
skogsmaskiner skövlar


jag hör trädens kvedosånger
hör stenar resa sina händer till värnan


hur många monster
bestar har gjorts ur domar, övertygelser – negativa domar vilka är fördömanden
icke föredömen
för – dö – man – den


den ena grymheten efter den andra har rättviseförklarat utrotning
av alla dessa så kallade monster
bestar
demoner


bestar ligger nära betar
med betar stångas månget djur
eller bökar i jorden


och det märkliga är att de vilka ropar ut domarna över dessa monster är de vilka tillverkar dem
och dessa de utrotar är de vilka såg innebörden
hörde hjärtats alltid närvarande röst
ja, de vilka utropar domar är domare över dessa monster de säger vara monster är de vilka tillverkar monstren ty det gjorde för ont att se att dessa vilka de kallade och kallar monster vågade erkänna hjärtats innebörd, det gjorde för ont för domarna att se att dessa de benämnde monster såg deras såg in i deras skräckslagna ögon
ty detta är vad domslag gör – de förblindar
och säg ej att alla vackra dagar är över ty dessa är aldrig över
och säg ej att alla vackra nätter är över ty dessa är aldrig över
och säg icke att alla vackra stunder är över ty dessa är aldrig över
möjligen är dessa rosenbladstäcke över dig i dina sömnstigar i vakenljus drömvärnan


ja
övertygelser


fällande domar
fällande yxor


jag ser stammar falla i skogens inre
av spräckta ögonrus
av skövlares huggtänder
fångade av människotidens käftar


den dömande blicken är icke andefylld
den är spräckt av mänskligtidens huggtand




*
och muren reser sig
*


(täcket)


och muren reser sig




mitt liv drog bort
det kom


drog
bort


drogs bort
ett utslitet täcke


kunde jag säga lika fort vore det en välgärning
det drar bort
en seg klistervind är det




jag ser stammar falla
i trädsalars inre


furor
faller




och jag spann silkestrådar
skrudade träden i skimrade vitt
i pärlamors
böljande siden


pärlemormoln andades
seglade ögon
strålande
i ljus




nu hänga torkade
svarta kokonger




och tjärnen brast i det tjärnen såg mina ögon gråta blod


och muren reste sig
en svart våg
lades
över




genom pyramidens sprickor glimrar ljusen i tusenfalt


hur många gånger har jag vandrat




söker värma mitt ansikte vid
eldens skimrande röda händer


vinden vände sitt ansikte till
säg ej att alla vackra dagar är över
ty dessa är aldrig över
säg ej att alla vackra nätter är över
ty dessa är aldrig över
säg ej att alla vackra stunder är över
ty dessa är aldrig över


möjligen är dessa
rosenbladstäcke
över dig
i det du vandrar dina sömnstigar
i vakenljus drömvärnan




så döm mig till att leva mitt hjärtas dröm


vinden såg in i mig
misströsta icke
anden dömer dig i kärlek
i kärlek till kärleksvilja


ändå


mitt liv drog bort
det kom


drog
bort


jag ser stammar falla
i trädsalars inre


furor
faller


och jag spann
silkestrådar


skrudade träden i skimrade vitt


i pärlamors
böljande siden


pärlemormoln andades
seglade ögon
strålande
i ljus


och tjärnen brast i det tjärnen såg mina ögon gråta blod
*
(stenan)


hon mindes
hans händer
där hon växte i berget


hur han lyssnar till
lyssnar in hennes ådror


hur hennes hjärta skälvt


det lever en fågel i mitt bröst
kysst av morgonvinden


varsamt hade han lösgjort henne ur
i det hon stod
i stenen


hans händer
ögon såg genom stenens spetsiga
han smekte spetsar mjuka


kullar


lades vackra i bädd av händer


hans fotskålar hade rört vid henne
fothänder formades kupades runt
vackra pusselbitar
så var hennes upplevelse
trampade ej över
henne


så varsamtmjukt
andas hans
stigar


solskiva månskiva i kopparskiva
är ni drejskivan vilken rör vid


det kokades en soppa av tjära av krossade stenar kanske hennes spill
det lades en svart täckelse över henne doft av asfalt
bitumen judaicum


genom pyramidens sprickor glimrar ljusen i tusenfalt


hur många gånger har jag vandrat
sett regnvåta stenar
kullerstenar


först nu kan jag se
det är glömdas tårar




det glömmarna ej vet är


deras lyckliga dans i himmelsängen


de ser


s
t
e
n
a
r
*
(regnblad)




mannen


i vars handkupa
hon kan andas livsregnen


står i bergets seende öga




regnbågsljus
rinner nedför hans axlar




mannen


i vars handkupa
hon kan andas livsregnen


står i bergets seende öga




regnbågsljus
rinner nedför hans axlar




hon står vid stranden av drömfloden




han sträcker hand
kanske söker han nå henne




han särar lätt fingrar




hon vänder ansikte till
tar emot hans droppar


regnblad




stiger i sjön
sjön vilken förenar bergens seende ögon




sprickan läker sakta samman


deras fingerblad nuddar lätt gryningsstrimman




åsktrumma driver upp
svarta molnsvanar
hennes bröst flämtar


blixt klyver
slår
ned


lyser
upp




hon kryper ihop
i blad


fäller ut solfjäder
döljer




ansiktets
skål






mannen


i vars handkupa
hon kan andas livsregnen


står i bergets seende öga




regnbågsljus
rinner nedför hans axlar


regnblad
seglar i sjö

Inga kommentarer: