söndag 19 juni 2011

den 19 juni 2011

det är sant – just nu finns ej en kavaljer och kommer troligen inte att finnas på grund av den jag är … jag vet jag skall inte tänka negativt, jag gör det gentemot mig själv och är det märkligt så säg – just nu – det är en förtvivlans historia.
ser alla brustna speglar vilka skurit mina händer
och allt skedde ur mitt hjärtas evinnerliga rop; barnets: älska mig
se mig


ty ni skall veta att jag verkligen reellt upplever mig halv, den ena halvan är ett stort hål.




jag är trött säges ofta;


det är ett vackert erkännande
låt då erkännandet vara din vandringsstav
lyssna till energierna vilka strömmar i staven


se myrorna
i människans ögon synes detta vara ett myller
det är välordnat myller
lyssna inåt


vägar dolda


du finner dem
så ofta lever vi i smärta
kroppen skaver
vi ser inte
jag vet
det jag vet vilket är så svårt är att sluta söka
sluta
söka
därigenom upphör finner samt
vägarna kommer
det vi ofta glömmer är att den mänskliga tiden är hastande
samtidigt kvävande
medan den gudomliga kärlekens tid är skönhet evig
föränderlig detta utan att överge ditt själv mitt själv ursprunget urkällan


(blåklockebudet)


slagborren skruvar sig genom


genom
genom




damm virvlar
allt blir damm


täckande kvävande damm




lobotomi




slagborren vrider sig genom




skär igenom
i
genom






allt vibrerar


skakar


är detta ett epileptiskt anfall






vem håller i borren
vems är händerna vilka håller slagborren


i mer än
järngrepp




taggtrådsstängsel




elchock


slagborren vänder sig om
är ett slagskepp




ett slagskepp med
tusen kanonluckor






kanoner dånar krutröken lägrar livet




kulorna slår
ned






livet slås i flisor






det slagskeppet ej ser med den bortvända ryggen


aktern är




havsfolken omfamnar
fenor rör vid
regnbågsprismor fyller
det sjunkande lyfts
stiger












svarta är dessa bilder svarta likt beck




de gömde sig i gropar
höljda av trädens rotgrenar ådror
rökhålen höljdes av mosshänder






slagen ven över ryggar och åsar
av det de såg
av det de gav


helandeljus
värme






de målades med tjära och beck
rullades i avlagda fjädrar
lades i tunna och rullades nedför
kulleråsens vassa


kylåsen
kved av det den blev






och den vilken har blivit slagen har svårt resa sig
vems är händerna




ser blomman i ängen
vilken vänder ansiktet till dig


se mig


var icke det bortvända ansiktet


blomman är ett barn
var inte det bortvända ansiktet




varför flyr människan detta
varför är det fult viska
se mig
se
mig




se mig i den jag är




blåklocka
blåklocka i ängens händer


i dalens djupa gång


du ljuder vackert din kärleksdröm
vattnar jordarna med din sannhets bud


följ ditt hjärtas röst


blåklocka


står med din spröda stängel
i dalens djupa gång




hur orkar du bära denna din klocka så tung




vi gives ej mer än det vi orkar bära




regn faller
tårar av slag
moln sluter om


färger rinner av


var inte det bortvända ansiktet




se mig


viskar barnet






vi är alltidbarn






det är vackert säga


se mig








i gryningen andas
purpurvingar


i dalens djupa gång
ljuder




blåklockans sång




det är
vackert








se
*


det är en tolkningsparafras dyker upp
en klar ljusstråle


jag är en ökenblomma i människoöknen
en människoöken är jag


sakta döende
bortdöende


det är en tolkningsparafras


ty ökenblomman är sandens drottning
hon blommar synlig i det de rätta ögonen ser




se kan se hur vi står i konflikt eller en ständig konflikt pågår i det inre
specifikt då vi blivit illagjorda
fram visar vägen
det vilket var håller åter i jämförande hänseende
en slags duell inombords


då och fram i konflikt med varandra


vi har talat i
talat genom husens grunder, husens liv
den vilken skall bygga ett framsiktshus sätter sig – kanske – ned i begrundan. i förstone ser byggaren markens historia; är marken av sank av bärande, vilka element andaslever i platsens händer, river stormar ofta, sveper hav över, slår hagel och så vidare. allt detta beaktas och till viss del går det att säga att ett samtal föres – borda föras.
barnet frams ögon är vidöppna
ser segel i vinden
stränder
marker
vyer
visioner
framombarnet nästan dansar i glädje, i iver, i ysterljus


barnet bakom har en korg eller kanske en säck en kolsäck fylld med bly – ja, det är sant kol leder till diamanter och bly skänker skydd – så har vi sagt; tolkningsparafraser är ett vackert innebördsord, tänk om, t ä n k
om du kunde få stopp på den t a n k e n
vi har sagt att smärtan kan förlösas genom att lyfta upp den ur kolsäcken
det är inte så enkelt då ett väsen jämnt och ständigt bemöts av brustna speglar genom vilka glaset skär sönder händernas nervtrådar, där väsen jämnt och ständigt ser bortvända gestalter, bortvändanden, där väsen alltid ser sig bli ratade – det är inte helt enkelt att i stunden se det du skrev: det vi ofta glömmer är att den mänskliga tiden är hastande
samtidigt kvävande
medan den gudomliga kärlekens tid är skönhet evig
föränderlig detta utan att överge ditt själv mitt själv ursprunget urkällan


ändå är det så att natten alltid viker undan mörkrets täcke
ser du


solen är mannens väsen
vem viker undan mörkret; natten gör så och vem fyller natten med silverskimrande händers ömhet; månen och månen är kvinnans väsen.


slagen ligger där i säcken, dessa kan liknas vid eller skrivas i det du ser, vad är det du ser:
jag ser ett barn i ett hörn, barnet har länge legat där, barnet är smutsigt och ljuset bländar gör fruktansvärt ont i barnet, barnet har förtvivlat, lever i förtvivlan. en hand sträcks fram och barnet lyfter blicken. det vill säga ser under lugg – är detta verkligen sant – barnet sträcker försiktigt handen fram, då är det något vilket drar undan barnet in i hörnet. barnet vill så gärna men förmår inte. jag kan se bilden av skrämda djur vilka nosar och stiger fram och backar. jag kan se ett blygt barn vilket inte vågar.
detta är inte hopplöshet, det är verkligen en förtvivlan vilken håller hårt åter. slagen har varit för många.


barn vilka ständigt utsätts för detta. ja där rinner verkligen färgerna av och det är näst intill omöjligt att lyfta dem själv. det behövs bekräftelseljus och detta även i vuxen ålder. det är ofrånkomligt.
vad ser jag, jag ser den inre vissheten urvissheten – den förtvinar ej- den andas den har dock grånat i ansiktet och endast det sanna ansiktsmötet kan få färgen att skölja upp.
det behövs verkligen kärlekens händer vilka omfamnar ansiktet och viskar varsamt; jag älskar dig. jag talar här om man/kvinna samt kvinna/man oavsett det handlar om hetero eller bi.
det är sant – just nu finns ej en kavaljer – just nu – det är en förtvivlans historia. ty ni skall veta att jag verkligen reellt upplever mig halv, den ena halvan är ett stort hål.
den förlösta smärtan är en hjälpare och den stiger fram, i denna närhet dock ofta med negativa konsekvenser – den värnar verkligen starkt om dig och den håller dig åter. däri är denna duell och det finns inte vapenbröder eller övervakare att det går så att säga rätt till, det finns inte sekundanter bara framom och bakom – barnen nu vuxna.
alltså;


barnet frams ögon är vidöppna
ser segel i vinden
stränder
marker
vyer
visioner
framombarnet nästan dansar i glädje, i iver, i ysterljus


barnet bakom har en korg eller kanske en säck en kolsäck fylld med bly – ja, det är sant kol leder till diamanter och bly skänker skydd – så har vi sagt; tolkningsparafraser är ett vackert innebördsord, tänk om, t ä n k
om du kunde få stopp på den t a n k e n
barnet bakom har en säck fylld med negativa konsekvenser en säck fylld med erfarenheter vilka är tyngd är fasthållande eller har blivit så. gömda ökenblommor. detta väsen har mottagit många slag – observera ej uppsökta ej självförvållade – detta väsen har en säck vilken väger fruktansvärt förtvivlattungt.
marken känns sank, känns vara sugande dysand eller kvicksand sjunksand. marken känns vara ett gungfly och det är i detta det sker. en slags dragkamp uppstår eller påbörjas där den ena drar fram den andra drar bak.
har väsendet genomlevt många slagfält kan det vilket sker liknas vid en duell
duell utan sekundanter


det pågår en ständig konflikt däri; framom söker visa bakom att detta inte är likartat – det har du sagt så många gånger säger bakom – framom söker visa att det ej är likartat även om det verkar så ser ut så.
d ä r i är känslan av att inte våga leva fullt ut och den känslan är inte alls märklig är inte alls märklig.
mönstret av att tillåta bakombarnet ”vinna” måste här brytas.
opch det handlar definitivt inte om förlåtelse
det handlar om förtroende- förtroendet är det vilket har stukats från barnets förstlingsåldrar, handen har slagits bort huggits av så många gånger att den vilken önskar nå fram får vara handsträckaren och detta inte en gång, upprepande.
det handlar om förtroende.
minns att detta väsen har fått sig själv undanslaget så många gånger att väsendet till slut har stigit in i det vilket kan benämnas självförakt. detta kan inte väsendet självt så att säga bli av med. det finns bara en väg och det är rena mötesvägar, r e n a mötesvägar. mötesvägar vilka står kvar. alltså; det handlar inte om förlåtelse – det handlar om förtroende och f r a m s i k t framförsikt, fram för sikt.


det handlar om att klättra upp i masten samt vara den vilken vakar i dimman
vara den vilken ropar – i glädjeljus- land i sikte.


den vilken ropar land i sikte efter så många grundkänningar, efter så många stormslag efter så många rev, efter så många stiltjen där luften stått stilla där solen gassat där vattnet varit slut och så vidare ropar denne :
land
i
sikte


sök uppleva den stund i vilken känslan tunn
en fjäder
sjunker in i totalupplevelse


det är


nåd.


vi frågar dig dotter;
har vi bannat dig eller höjt rösten det vilket dina fysiskjordiska föräldrar gjorde i din förtvivlan, var gång du sagt nej eller ”vägrat” höra, var gång du sviktat inte i din övertygelse att vi finns och det är märkligt, var gång du sviktat inte i din övertygelse av dig själv, till dig själv. det är sant, det är din fysiska kropp vilken skaver – den är en aning för liten – det är ett antal pusselbitar kvar att lägga.






jag tycker om denna innebörd: en tolkningsparafras




*
(i mina ögon skimrar du)




jag är en ökenblomma






djupt nedsänkt i
sömn










därför drömmer jag vaken










bevare mig från
hårdslungor








elden brinner vacker i aftonsolens ögon
dansar jag med bjällror runt vrister
armarna är lyfta mina ögon smeker dig
och sångernas är kan ej tystna










jag är en ökenblomma
en ökenspillras
skärva




i människosalen






lerkruset ställde jag vid trädet
det sparkades omkull
inte en gång
flera






hennes händer
vackrare








mina strängar
brast




lerkruset brast
skärvorna kröp ihop i sanden
vattnet rann ut genom mina tårar
sjönk in i sandkornen




lerduvor gives av sol livsljus
vita synes de i solens ögon
måndroppar vattnar sånger






kornen sjönk in i sanden
vattnet dracks av under














jag är en ökenblomma




djupt nedsänkt i
sömn


därför drömmer jag vaken






de
såg mig ej










steg nalkas




ögonvingar
händer rör vid sanden andas mig








jag är en ökenblomma
i mina kronblad andas vattensmycke






i mina ögon skimrar du




bjuder dig
sångerna




(svartbär)


porten susar öppnande
är det en vidfågelsörnblick




stig in




omgiven av bergskedjor
kedjor löses




är slott
tempelväggar






står i myren






det växer ett träd i mitten
krona bjuder mig in


skådar in i månmoders blick




ser dina stigar
frågar dig




varför ser du endast de svarta bären


vidgade pupiller




varför ser du de svarta bären i myren
då ett av dem lyser strålande guld








för dig






se djupare












stam böjer sig varligt ned
kronhänder lägger mig
varsamt i rothänder




lyser strålande
dina steg
i svartbär


*






(blåklockan)


och hon ropar




tyst






in i ängen






där hans steg viker undan




där gräshavet
döljer






ser du blåklockan i din hand


*


(bergsinstigan)






och silverfågels vidvingade
flyger ur kvinnodalens
sånger




ser du


och




oceaners credo hänsvar








och bergen stiger in i varandra
och uppfyller varandras sprickor
strålande uppfyller deras kärlek världarnas




ser du


och




oceaners credo harmonicum




och bergen stiger in i varandra
och uppfyller varandras sprickor
i strålande skönhet upplyfts




gryningstiman ur






tvivlens bojor




därför heter ni


kvinna
man


man
kvinna


heter


harmoni enar tillits eviga rörelse


så talade


talar


drömmen








*
(regnfjärilar)


lägger sig runt en sten
en solvarm
klippa


omfamnar sten


solen vandrar i moln
kyla slår emot




och ur djupen andas fenor
fjäll reser sig i vågor


tindrande
glimrande
regnbågsblad




sjunker
sjunker


djupen andas hörselgångar
snäckan i ditt inre skakas om


söker hålla för
hålla för
stänga


haven sköljer
sköljer undan


stiger
du


sitter på bergets häll
i bergets händer


bergen stiger in i varandra


ur sjön


sjön kokar virvlar


ur sjö stiga hanhon
vågen


vågen


ur händer flyga regnfjärilar


vad


säger regnfjärilar
din hud
*
(har snart)


koltrasten
har snart


vävt klart


fodret till gryningsmanteln


har snart


flätat klart


korgen jag skall bäras av
av pilblad




till purpurdalen leder färden


där vakar natten med
stjärnboken jag skriver




nattfågel


lindar upp dess röda band




öppnar natten pärmarna
till fjärilsbladen




sköljer havsängel
havens
bottenslam
rent




ja koltrasten


doppar näbben i solbläcks sepia
milda toners


tonande

Inga kommentarer: