onsdag 15 juni 2011

den 12 juni 2011

(regnbågskrigaren)


den tolfte hade slutit sin hand
den öppnas nu


hennes hand har
sett länge




vet du vad regnbågskrigare är
regnbågskrigare kommer då färgen
färgerna är urblekta






och inför dina ögon regnbågskrigare
skall den rosen blomma vilken är till din hand




han hör en röst
söker borsta av resedammet


genom din hands smekning
skall du se


slöjans egentliga tunna trådar


häva dess
arabesk


genom din kyss








dotter gråt ej mer


haven sinar icke
du ser haven
vända


ser spruckna havsbottnar
hör källan sippra
upp ur


hon stiger in i spegel
löser sakta upp ramar av deras gjorda steg
in i skapande nåd
in i
skapandenåd


jag såg en fågel andas ur mitt bröst
fågel skingrade molnbördor


ur honungsslunga
rann
solguld


och strupen dök
in i haven tillit
steg in i tonal
måndroppe




i det tolfte steget
lades ringen
ringen av röda rosor


rosenknoppar

du frågar
var är stammen
stjälken
taggarna

var är stambladen
stigande med solspiral

dessa är alla där

se rosens knopp som du så många gånger sett och alltid ser

pärlfästets djupjordfärg
himlarsöppnad

sirliga fingrar
sensibla
fragila
taktila

sensitiva för regn

i dagen satt jag i strandhänder
vindar dansade vilda
drömde
din armvärme runt mig
du såg mig från sidan
din kärlek
sköljde
in

sensitiva för regn

dessa gröna fingrar
håller krona

tolv knoppar ligga i ring
i ditt bröst
andas

rosenstaven

dessa tolv öppnas i bejakelseregnen

och roten
och stjälken
och bladen
är allt det du är
och av det du är öppnas rosen

färgen
kan
skifta

urfärgen
källfärgen är alltid röd
djup röd

dessa tolv rosor är icke stillastående
tolv rosor
tolv drömportar

och dessa är
inom
dig
och du är i dem

hans hand berör ditt hjärtljus
och du skall se
då den stunden danas ur din blindgång

du frågar
vad är bejakelseregnen
du såg vandringen i dagen
sol
skirblå
himlars hav speglas i jordars hav
moln seglar in
tornas tonas upp

i himlar andas troner allkärleks vilja
ur himlars glödande händer

moln lades
lager
till lager

i mitten av denna molnring
andades pärlemor
så höres åska
så höressynes blixtar dansa
så uppleves regn
regn samstämt med sol
regnbågsband lades över pannlob

åskan
kanske är åskan
du

kanske är åskan du vilken mullrar likt trotsbarns jag vill inte
ser du då icke haven sjön
huru ytan skuggas
hör
vågor bär vita gäss
innan det så kallade ovädret drar in

trotsåldersbarnet blossar

oväder drar in

drar in näten

i näten sprattlar fiskar

här

allt det
du
inte
vill

jag såg en fågel andas ur mitt bröst
fågel skingrade molnbördor

ur honungsslunga
rann
solguld

och strupen dök
in i haven tillit
steg in i tonal
måndroppe

stod i sjö
med mina lösta kjolar
och fisken rörde fenan fram och åter
vilken är din vilja med eller mot
till eller från
och fisken frågade mig
vilken fena är din vilja jag skall röra
den vänstra eller den högra
åt vilket håll sker
rörelsen

båda sade jag
rör dem båda i balans

gott
så sade fisken
det är rörelsen vilken för oss

och strupen dök ned i haven
steg in i tonal måndroppe

gåvoregn har sköljt i trädringar

ramar inramat
speglar

ditt ansikte speglar min kärlek älskade
utan ram

steg in i spegel
löste sakta upp ramar till gjorda steg
in i
skapandenåd

satt i sandhänder
varför lägger du aldrig fritt din arm runt mig

länge såg jag
ser jag in i skogstjärn
mitt ansikte var stjärnprytt
såg ej penseldragen
jag grät
ymnigt


förmådde j genom det vilket var
uppleva
penseldragen

jo
jag gjorde detta
och jag gör detta
skönjer
dock
känslan
vilken gavs
upprepades
repade upp
stygnen

i så många årsringar vilken gavs
var
vänd bort från

vet du vad regnbågskrigare är
regnbågskrigare kommer då färgen
färgerna är urblekta


och jag stiger in i skogstjärn
ty jag vet
tjärnen älskar kyssa mitt ansiktes rosenbårder

och jag vet att du
regnbågsvandrare
den
är
du

genom din hands smekning
skall se

slöjans egentliga tunna trådar

häver dess
arabesk

och inför dina ögon regnbågskrigare
skall den rosen blomma vilken är till din hand



i det tolfte steget
lades ringen
ringen av röda rosor

rosenknoppar

fingrar sensitiva för regn

i dagen sitter jag i strandhänder
vindar dansar vilda
drömmer
din armvärme runt mig
du ser mig från sidan
din kärlek
sköljer
in

rosenstaven lyftas varligt
öppnar klangbuds


bejakelseregn

och av det du är öppnas rosen

färgen
kan
skifta

urfärgen
källfärgen är alltid röd
djup röd

inför dina ögon
älskade


öppnas
rosenknoppen

Inga kommentarer: