torsdag 2 juni 2011

den 2 juni 2011

och alla dessa drömvävare vakar över ögon lagda i födslostämma, egentligen existerar ej födelse ej död
är födelse att likna vid gryende – i det att jag skriver gryende ser jag, hundvalpar, så är dessa räv, varg – ja alla valpar –ser valpar ungar utan ögon med ögon, rultandes , gnyendes. jag ser dem bli droppar, droppar vilka är rännilar vilka är bäckar vilka finner hav, jag ser myror vilka målmedvetet rinner till stacken och åter alla valpars valpar vilka målmedvetet rinner till modern, de gnyr ej uppgivet det är mer ett gnyende ty de vet sötman och de vet att de gives näring och visst gnyr de i saknade av värmen – men huvudsakligen vet de meningen
gryende inte gnyende varför gnyr hundvalpar


födelse
gryende


är död att likna vid fulländan vid fruktbärande


i skrivandet ser jag vår sommar höst till vinter


detta är livsskeende
är rörelseskeende


emottager du sländan i din hand
emottager du skytteln i din hand
är detta en skyttel, en skyttel vilken springer med fullföljandetråd
vandrar till bäcken
ser lätt rörelse
skräddaren
vandrar in i kammaren ser skräddaren sitta med fotogenlampas skimmerljus
skräddaren sitter på bordet med korslagda ben eller är det havets yta
är detta kanoten vilken så vacker följer
andas medströms
kanoten vilken glider medströms


skådar gör jag i nattens vida
i nattens vindar
i nattens vindar lyssnande in
detta skådande är öronskådande
och alla dessa drömvävare vakar över öron lagda i födslostämma


snäcka livsspiral livsspirande
i havsvingar andas ditt inres gehör
ge hör
giv ande
hör ande
och i det vindar andas förs jag till klippan i kronbladsvingen
och jag kan ännu se henne
så vacker
vem undrar du – en gång medan jag vandrade med synliga barnsben visades en film – en enda sekvens minns jag:
vindar viner
en kvinna blickar ut över hav
står högt upp på en höjd
hon är vitskrudad
håret är vitt
hon lyfter armar
händer
dimma – form är hon
spindelvävshud
spindelvävstunn ändå andas styrkan
det är den sekvens jag ser – nej, jag ficke ej se filmen


och i denna stund kan jag se henne bli vinden och hon smeker havet;
du kan gå på vatten detta då du följer vattnet går med vattnet


ja jag kan
vi kan gå på vattnet
varför på vattnet
varför skriver vi alltid detta på
är icke rörelsen ingå i


alltmer inser jag att det är min livsrädsla vilken gör detta svåra, min livsrädsla
och jag vet varur den kommer och de förmådde icke bättre än att ge mig livsrädsla otillåtenhet
alltmer vet jag, inser jag att min livsrädsla numer har växt
så gärna är min vilja
våga
liv


jag har dock sjunkit samman
jag ber frid andas


jag hör klostrets klockor
klockringningen
ser klostergården
denna klostergård är hjärta
och det enda jag kan säga är att mitt hjärta blöder
bladen smulas sönder
ett efter ett


ser du regnen
regn
inspiration
regna
in


var


i huvudets labyrintvindlingar
sjunker
sjunker


hör du orden slungas
talas heter det visst


så stiga de in i minnesbanken
bloddroppe tränger ur panna


ser du regnen
regn


inspirationens ljus
regna
in


ser du handen lyftas med rubinröda saften
vagga glaset se ljus skimra genom
studera genomskinlighet, bottengrums sötma
grad av livsvandring


drycken vaggas i glaskupa


läppar rör vid


inspirationens ljus lämnar huvudet sjunker
sjunker in i hjärtgård


vilar vaken en stund och stiger
och nu
talas


verkar i händer


inspirationens ljus
är kärlek
är rubinens klara


då den kvävs
tränger denna droppe blod ur panna
pannskål


ja
jag inser att det är min livsrädsla
och jag klandrar inte någon annan än mig själv
jag skulle ha rest mig
rest


ropat
detta är mitt liv
jag stannade
och mina fötter är låsta
*
saknad kan vara en vacker blomma
en knopp varur de vackraste blad vikes ut
förtäljandes
se
se vävande skönhet


då jag skriver se är detta icke med ögon
det är
se med allt det vi är – helhet


lövkatter sover i träds kronor
spinner dröm


skymning är icke skymning
ljus silas silvrande


vindar
har slutit vingar om


vilar i grottas
inre




träd är grönskimrande


i gräs smyga de
stiga de
ur




lövkatter
spinner i trädens kronor


drömmar
pärlande


ur träd regnar pärlor


i gryning lapar lövkatter ljus
droppar
klara
*
(klockringning 2)




glödblod
rann


ur


berg






hon hade flätat korg av vidje
till honom






han bar den till




glödblod
rann in






i smedja
hälldes


formades
klocka




järnklocka ljuder




ringer
ut




täckta stigar




liljekonvaljer andas stämsång
med järnklang




idag kysste jag det röda bäret




var ej giftigt


(lövkatter)




gräshav böljade solvind
reste vida
vida


slöt ögon
upplevde solhav
reste vida
vida


i gräs andas rörelse
vem är rörelsen vilken viker undan
är det hand vackra hand vilken lyfter undan håret
detta för att kärlekens läppar skall nudda vid hennes ögon
i hav andas rörelse
vem är rörelsen vilken viker undan
är det hand vackra hand vilken smeker undan skruden
detta för att kärlekens läppar skall nudda vid hennes hud


i gräs synes de smyga med mjuka tassar
i hav synes de smyga med mjuka tassar
detta för att icke skrämma det lugna




träd andas susande lövsånger
lövkatter spinner i trädens kronor
pärlande drömmar


lade mig helt stilla


svart är isen vilken är havets täcke, svart är indigoblå
från under nuddar ljus, upplyser blå
böjer mig över för skymten av


det är skymt
skymningsdager


lägger händer värmande till
smältande
andas
is


hur kan det komma sig att sanden liknar snö
hur kan det komma sig att gräs liknar hav


solglöd sjunker in i bergen
löses upp
glödande
aftons insteg i sepiasalar
sanddyner mjuka
sandfågel
ur fågels bröst
travar
skimrande kropp
manen glöder i sepiadoftande mildljus
smeker den vackra skimrande
galopperar i sepiasand
sanden är sandrök
mjukgnistrande
sandhäst
vackra
rör vid
ökennatt


stjärnor
stjärnvindar är öppnade


sandrök
sandmoln
vitnar
vita sidenjordar
stjärnjordar
andas
snö är snörök
mjukgnistrande


sandmoln snömoln
blombladsringar


lägger händer värmande till
smältande
andas
is


haven stiger regn vattnar torkande jord
gräsvingar rör vid det uppenbara


ur
kärnjordar
stiga
träd


lövkatter
spinner
i träds krona


bladvingar regnar
är mitt täcke


eller är det




hand vackra hand vilken lyfter undan håret
detta för att kärlekens läppar skall nudda vid hennes ögon
i hav andas rörelse
vem är rörelsen vilken viker undan
är det hand vackra hand vilken smeker undan skruden
detta för att kärlekens läppar skall nudda vid hennes hud




saknad kan vara en vacker blomma
en knopp varur de vackraste blad vikes ut
förtäljandes – se
se vävande skönhet
helhet




varför finns alla
varför finns allt


en gång levde allt i insikten av helheten
ett pussel i skönhet


så vände någon på pusslet
och undrar numer varför alla bitar finns




därför saknar jag min andra vinge
vårvingen




och lövkatter spinna
i trädens kronor






det var så vackert allt det havet visade




däri smekte dina ögon
min närhet


svart är isen vilken är havets täcke, svart är indigoblå
från under nuddar ljus, upplyser blå
böjer mig över för skymten av


det är skymt
skymningsdager




saknad


kan


vara


det körsbärsträdet vet
då det kysser dina ögon

Inga kommentarer: