onsdag 15 juni 2011

den 13 juni 2011

se den vita duvan
lyfta svarta mantlar


se vit elfenbensskrud
lyfta svart ebenholts


om
om inte fanns
fanns inte då fanns inte nu fanns inte om
är finns
bara är finns
nakna är
rena är


vari kan nu härledas
nut
du vackra moder
isis döttrar dansar runt dig
sitta i ring
i ring runt lägereld
tvenne halvbågar mynnar ut från dig
i kvinnocirkeln
i kvinnodalen



vad är rået
är ett rå
rådet
det råd vilket ges utur livserfarenhet utan färgade mönster
objektiv rådserfarenhet



vad är rået
det förtäljs i sagor att rået bär ett hål i ryggen
en livsgrotta kanske
ett hål i ryggen
en livsplanet kanske
ett hål i ryggen
varför har hon detta hål och varför beskrivs hon ofta vara så vacker framifrån
bakifrån med detta hål med ludna öron med yvig svans

rådare
ludna öron kan innebära mycket kanske säger hon jag önskar höra dig bättre för att se dig bättre, låt icke bakgrundssvansen röra alla färger till en smet
en rådare ger råd ur rena färger
ett hål i ryggen varför har hon detta hål
innebär detta att hon är ryggradslös
hur kan hon vara det
hon är stamskrudad
däri vandrar hennes ryggrad i pärlband
i livsspiral
i livets spiral


varför har hon detta hål
är detta hål ett ekande avgrundsvrål
ett ekande avgrundsdjup


eller
eller är detta att hon lämnat då
att hon andas träden runt sig
gneom hörande ser
att hon andas träden runt sig i vetskap av vem hon är
därigenom är detta hål visshet
visshet i att intet kan göra mig illa ty jag är i den jag är
*
papegoja böjer sin näbb i ödmjukhet till sitt bröst
jag gav upp spetsen
gav upp den delen
helt utan
ånger


ty jag ser fram i mitt hjärtas röst


*
han lyste i sumpen
insåg att de enda klor vilka greppade var hans egna
*
se den vita duvan
lyfta svarta mantlar
*
(lågblad)


jag fann ett splittrat träd
hörde träds suckan
lyssnade
instig


samlade bitarna i stenars visshetsring


ur mina händer lade jag blad lågor lågblad


bad eldljusen till vaknan


och dessa brann enda in till kol


solregn månregn
vattnade


vattnade svärtan


ur stenblad andas diamanter


ur diamanter
rann stam
rann rötter vida


lade min hjärtkind till helat träd


hör träds nynnandeljus
vandra sommarvinds blåvingar




träden fällde lövens glödande bokvingar
avklädde sig bark med händer
grova ådriga av
visdomsålders


lade sig i deras händer
med störar öppnade de
trädan
häv
obalans ur vårt bröst


löven singlade järn
i höstnas plogdans


de bad stenbumlingar
humlingar vika undan
så skedde det


de öppnade såkorg
med vänster vinge höll de skopan
med höger vinge gav de jorden
och i vårgryning
föll regn i såstigan


åkermarker stod i börd


vandrade vida
i brännande röd savann stod ett paraplyträd
såg flamingos rodna
såg storkar
såg en papegoja sitta i träd
fråga mina stigar varthän
akta dig för deras käftar de drar gärna ned dig med sig


papegoja ser fåglar flyga med näbbar spetsiga
pelikan samlar rullande allt till behov
papegoja ser fåglar flyga
med öppnade halsar sjunga de


papegojan har böjt sin näbb
i ödmjukhet till bröst
jag hör dig mitt hjärta
och jag uttalar orden


damm virvlade fjärran allt närmre
marken gungade
vibrerade
trumpetande fyllde luften
de drack sig otörst
vid vattensmyckes
öppnade
medaljong


släppte vita av ålder
vid stranden
vandrade vidare
kaskadljus
sköljde
vattendroppar


det kom sig en man
musikmakare
han lyfte vita


gjorde sig lurar
horn att andasblåsa i


och toner fyllde luften från bergskedja till bergskedja
vem är du vilken andas såvida




papegoja följde toner visade mannen vägen
vita lyfte ebenholts ur fångenskap




han vandrade med bergskedjors ådror strömmande
flödande i stigar i steg


såg fåglar landa i sjöstäders gräshav
blev allt tätare
tätast
slöt träd sig samman
lindade
linor eller var det rep
bortglömda tvättlinor med smutsade lakan
slakade
slokade i ickevinden
han höll på att sjunka
i dessa sumpmarker


han snubblade nästan in i en hand en båt var det visst


eldflugor surrade gemytligt
det svarta vattnet mötte hans blick
varför står du så stilla
frågade han
vatten


han såg in i sumpen
det rasslade
skallror
kanske


kanske bergens kedjor brast
han ryste




sjönk in i grubblerier




ur en strimma tändes en låga skimrande
vem är du vilken skänker mig ljus


tystnaden
mötte honom


lyktan gavs in i hans hand
han lyste i sumpen
insåg att de enda klor vilka greppade var hans egna


signaler


hör dina fingrar
hör ditt hjärta röra vid ackordens sannljusa




i gryningen lindades scenen upp


han såg


henne dansa skrudad i vitt
ängsull
mjuk




papegoja sitter i träd klär dansen i ord till hans bröst




hon stannar
tystnad
inför


honom




i händer håller hon ask av ebenholts
öppnar
locket


blodstenar andas
ur blodstenar flyga
opalblads


regnbågsfjärilar


skogen av regn andas levande liv




han sträcker ut
längtans hand


hör


är det
det
enda




se vit elfenbensskrud
lyfta svart ebenholts




asken är
öppnad


månskensregn rör vid hennes själ


hon frågar
är det det ända




jag fann ett splittrat träd
hörde träds suckan
lyssnade
instig


samlade bitarna i stenars visshetsring


ur mina händer lade jag blad lågor lågblad


bad eldljusen till vaknan


och dessa brann enda in till kol


solregn månregn
vattnade


vattnade svärtan


ur stenblad andas diamanter


ur diamanter
rann stam
rann rötter vida


lade min hjärtkind till helat träd


hör träds nynnandeljus
vandra sommarvinds blåvingar




och jag satte mig allena vid lägerelden


lågor brann höga


förtärde de
mitt
hopp


hoppet kan ej förtäras


det enda jag hoppades var stunder av nära




röda gnistor steg
virvlande
dansande


drogs samman
se rosenbladen i din hand




rosen


kan


blomma




för dig




i vårgryning
föll regn i såstigan


åkermarker stod i börd




jag skrev i denna dag och orden viker ej undan
se den vita duvan lyfta den svarta manteln




åkermarker stå i börd






och i himmelsjö
andas
mitt enda hopp
rosendoft




kan du se
en röd
stjärnlykta

Inga kommentarer: