lördag 20 december 2014

den 20 december 2014





håll inne orden vilka är ursäkter
för det vilket ej är
de orden smakar illa

*

endast stillheten kan förena det
du tror är
åtskilt

*

vågar du
lyssna i tystnad
vågar du
åse helt fri
från fördömanden


*


plötsligt hördes det en knall
tvärt stannade vandringen
vad var knallen
åska kunde det näppeligen vara med avseende till att sommaren nu låg i ide. samt hösten hade dragit sitt lapptäcke över sig och ävenså låg i ide. detta ide hade inte med idéer att göra. även om dessa båda tyckte mycket om att byta idéer med varandra. utvecklingsidéer brukade de leende kalla dessa idéer för. fåglarna brukade säga att de rullade ut den röda mattan till myrornas vackra bruna pärlband. myrorna plägade ta hand om alla dessa stickor och strån. det vill säga barr och dylikt. för se i skogsstugan sitter skogsmodern och stickar varma boningar. boningar ja ide är en boning. sommaren manade in blomster hösten gav mognad björnen den mumsade badade i floden följde välan yrvaken fjällbärarnas laxars vandringar uppför vilken fest och vattnet det glittrade inte i övermåttan bara till behov allt detta visste laxarna visste björnarna. så är det med det. så hördes vinterfolken nalkas och sömnen föll in i längtan in i björnars bröst. moder med barn ja ungar rullade sig samman i idet. ide grotta moder barn. den tiden nalkas.
plötsligt hörde en knall
tvärt stannade vandringen
vad var knallen
åska var det ej
jägare fanns ej i skogen
isen den var lagd tjock och gnistrande
havet hade lagt sig helt stilla inte
vinterfolken ställde sig runt
vinterfolken andades
en tiara av andning
och havet råmade
eller kanske var det sjökorna
eller var det valarna vilka nosade vid ytan
sånger vilka förs upp till ytan kan höras råma
eller var det maorierna
aboriginerna vilka blåste i långa rör
eller munkarna i bergen
bergen med de skira slöjorna
havet råmade
isen lade sig
och nu gnistrar den i solen
vitblå skönhet
och folken skrinnar med röda kinder
strålande ögon
ja en del vandrar med stövlar på
och skogsmodern stickar varma boningar

knallen var knallen en gårdfarihandlare
nej hör nu upp så sade trädet
ty ett träd var det vilket lade sig över vägen
lade sig över vägen så vandringen stannades abrupt
sade så till vandringen
kanske var det mig
säg varför skyller de på varandra
säger du till exempel nu att det är mitt fel att du inte kan vandra
eller säger du att det var skogshuggarens fel
eller hackspetten
eller bävrarna
eller gnagarna
eller kanske säger jag sade trädet
att det är ditt fel
vilken karusell
trädet lyfte sig upp en aning
blinkade med ett av alla tusen ögon
lade mjukt en hand under huvudet mer kinden
till stödjande av gesten
vilken karusell
det är inte underligt alls att denna världen snurrar
och skyller de inte på varandra så lägger de skulden på en högre makt
det är väl tur att den så kallade högre makten inte skyller på dem
undrar om de verkligen lägger skulden på sina barn också
det var inte mycket vandringen kunde infoga ty trädet gav ju egentligen alla svar eller kanske var det jag eller mig som inte kunde infoga så mycket.
hur det nu var samt är så sträckte trädet ut sig
och
och satte sig helt plötsligt upp
och inte nog med det
knallen gick så kallat baklänges och trädet stod åter
upprätt
grant
så vackert

det förunderliga egentligen vare sig märkligt eller förunderligt i en värld av visshet var samt är att det vilket benämns rötter nu var det vilket benämns krona. det vilket benämns krona var nu rötter och trädet det log; hur skall jag annars kunna förtälja dig det vilket benämns himlarnas ord. jag sår andekorn samt jordekorn det är väl bra. vad annat kunde jag göra än att bejaka i takt med mitt hjärtas glädjesång.

Inga kommentarer: