onsdag 3 december 2014

den 23 november 2014

i drömträdet
höres sländan snurra
synes trådar skimra silkesljus
minns du sidenvägarna
kryddofterna
minns du pärlornas sånger
baldakinernas böljande skönhet
minns du brunnen
vari du släppte önskestenen
minns du
du minns
opalregnen
dessa vackra vita stenar
vilka föll
genast ilar din tanke
hur kan stenar vara regn
stenar är hårda
så säger jag
släpp din tanke
släpp detta din tanke lärts om stenar
omfamna stenarna med din mjukhet
med din ömhet
sländan spinner
opalregnen faller
vita stenar
skimras in i regnbågstoner

stenar
droppar
korn
opaler
planteras djupt in i jordefamn
jordemodern ler
planteras djupt in i bergsfamn viskar hon

sländan spinner
skimrande
silkestrådar

du vet silke skänker svalka i hetta
hetta i köld
så förunderligt vackert
så hur är det
minns du
brunnen

ja
jag minns brunnen
stenen jag så länge höll i min hand
utvägar såg jag ej

sländan spinner
sant är det
ni söker utvägar
glömmer invägar

jag ber tanken vila i tystnad
invägar

sländan spinner
drömträdet gnistrar i drömnatten

invägar är vackert
det är sant vi säger utvägar
i alla de stunder vi lindat in oss i trasselnystan
det lades labyrinter
tråden glömdes
den röda
ändå
var den alltid närvarande
den ledde in
in i lugn
in i
ro
just för att vi skulle se att vi ej var vilsna

sländan spinner

just därför ilade du runt i drömmen
ropade
letade
ända tills
du hörde rösten
rösten ropade ditt namn
just i den stunden
vaknade
du

du steg in
in i dagens

hemma

Inga kommentarer: