måndag 29 december 2014

den 28 december 2014


att domna är att stiga in i skymningen


*

lev i varje rörelse
skola din kropp
in i andning

*

meningen är ej alltid
den du tror den är
meningen är visshet


*

i skogen
i skogen hördes en gråt
först hörde de närmsta ett fräsande
nej inte alls det där snuviga snörvlandet
ett annat fräsande
nej inte alls det där fräsandet det varnande lodjuret plägade bruka
ett fräsande så kom det en lukt eller odör
nej inte alls egentlige illaluktande mer våt rök helt enkelt
gråten var det vilket påkallade de närmstas lyhördhet
vilket tillkallade båd stickor strå skogsfolk av hela skogsfamiljens vida krets
gråten berörde dem rörde om i grytor av känslor
sakta närmade de sig platsen där gråten kom ur
et syntes inte en form eller en gestalt så där formfast
det var mer
mer
en skugga
skuggan satt där i skymundan
säg
varför gråter du
så undrade skogsfolket med gemensam stämma
ljuset mitt slocknade
jag satt med händerna kupade
just där solen månen stjärnorna silade ned
satt i dagar nätter i längtan till ljus
sakta begynte ljuset kommet i mina händer skimra
till och med en svag låga började andas
och vet ni
jag kunde se mina händer bli
jag kunde se mitt ansikte bli
och jag blev så rörd
tårar
glädjens tårar steg
lutade mig närmre den lilla lågan för att skydda den
en droppe föll i en glädjens droppe
tår trillade in i handskålen
ett fräsande kom
rök steg
likt en rännil
skimret slocknade och lågan
jag gråter ty nu ser jag ej den jag är
ej syns jag annat än som en skugga
och de flesta skyr skuggor
vi skyr dig ej
så sade skogsfolken viskade susade rasslade
kom på råd
låt oss invänta gryningen
så slöt de sig värnande runt skuggan
tröstade ordlöst
andades ur hjärtan
du är
du är
så kom gryningen i skira purpurslöjor
solen sträckte sig in i dag
molndjuren syntes skrida in
i himlar betade djuren
svävade djuren
skogsfolken viskade
molndjuren lystrade
sänkte sig allt närmre

skuggan darrade en aning i rädsla
vad skall ske
skogsfolken ler
du får se

nu omfamnade molnen skuggan
lyfte skuggan ur skymundan

ser du susar viskar rasslar prasslar tassar
ja allt det skogsfolk gör
ser du
du är

och skuggan ser sina händer
sitt ansikte
i isen vinden putsat blank
molnen sätter varsamt ned skuggan
vilken nu virvlar piruetter på isen
med vita mantlar böljande
med gnistrande pärlor nästade vid
med pälsbrämade fållar kanter
strålande
gnistrande
är jag en skugga än
skugga är du
ljusgiven är du

du
är


liv

Inga kommentarer: