tisdag 23 december 2014

den 23 december 2014



det går dig förbi när du släpper närvaron
det
inväntar dig vid grinden


*


vem slungade det första slaget
och
varför


*


att våga släppa är att falla fritt
i visshet av stigande

*


sorgesmycke
sorgesmycke
hur kan sorg vara ett smycke
sorgen sätter sig helt nära pilträdet
pilträdet vilket lutar sig in över bäcken
speglar ögonen i dropparnas djup
så är sorgen ett smycke
just genom att jag ser
droppens skälvande gnista
ömt innefattar
infattar jag smärtan i mina händer
tröstar utan ord
ty jag vet att smärtan är en droppe
och droppen är havet
och jag vet att floden har ebb i sig
att ebb har floden i sig
så är jag ett smycke
vilket mjukt
vilar
just där vingarna möts
dessa vingar vilka benämns nyckelben
så är jag en medaljong
helt nära hjärtat
och medaljongen öppnas i stunder av ork
inte med ens helt
sakta
i saktmod
menar jag att varje liv skall eftertrakta mig
mig sorgesmycket
detta är ej meningen
meningen är att veta att jag är
just ett smycke
en vingfamn
vilken bär
minns du
pilträdet
bäcken vilken blev en flod
en grund flod
stenarnas blanka skönhet
fjällbärarna ja fiskarna vilka följde floden
strömmande strömmar
välsignad rörelse
allt är välsignat
ty varje stund är en pärla
en gåva
bedja om välsignelse
är att ha glömt just detta
floden
vad viskade floden
floden försvann in under träden
syntes ej mer
ej mer

detta var en synvilla av ett ej mer
ty floden kröp in under gräset
kanske lekte floden tittut
floden hade behov av skugga
och jag viskade ordlös tröst
ty så många droppar glödde smärta
brända brännmärkta
jag lade helande blad in över
floden syntes sakta
sakta
resa
sig

i gräset syntes floden
först en rännil
en å
en bäck
en flod
in i hav
och detta är det jag visar dig
alla floder förenas
just i havet
och havet är droppar
dropparna är havet

vem talar
talar du
talar
allt

vem lyssnar
det gör den vilken hör

talets
tysta

och visst är sorgesmycke
ett vackert ord
i renhet


en välsignelse

Inga kommentarer: