torsdag 16 december 2010

den 12 december 2010

ja
tolv plus tolv är tjugofyra
tal kan läggas samman
delas
multipliceras
kan räknas i satser
parenteser


läggas i vissordning
samt i visordning
*
(henu)
vackra visa fyll mitt bröst
var vind
var eld
var
allt


lyft mina händers jalusier


ett öppnat hjärta
brinner


brinner
solguldsregn


jag bär mina bröstvingar
en sjal


om


mina axlar


vid stranden av intet


lägger jag
sträcker jag ut mina händer röda


frilöser det målade


ur gräsregn stiger du henu
fötter sirliglätta
rak är din stam
ur stenminnes
helande
dofters
silverskimrande
djupgröna
ovaler
lansetter par om par
andas din klädnad
ring av blommande fyrvägskrona
andas vita röda rosa
ur ditt hjärta stiger frukter bär
blodstenars
nattmantels blåsvarta
dina ögonvingar sveper
visar trevägars
linje
ur sandhänders moln anas pyramid
henu du ler
dina fotbjällror
sveper
tyngd


vid stranden av intet


lägger jag
sträcker jag ut mina händer röda


frilöser det målade




rör vid smeker klippor


rosseende
blickar


mina fingersträngar


ljuder


då jag


breder ut mina vingar


in i solens röda


ansikte


sakta vändas pyramid


är en bägare av


kristalljus


ren


cirkel omsluter triangel


pyramid
är en kon


spetsen vattnar jordsovande
*
ja
tolv plus tolv är tjugofyra
tal kan läggas samman
delas
multipliceras
kan räknas i satser
parenteser


läggas i vissordning
samt i visordning
tolv plus tolv är tjugofyra stycken eller en hög eller
eller
tolv plus tolv är tjugofyra
tolv solar
tolv månar
tjugofyra dansa de i vinterängs sommarbröst
barnets namn är kärlek


är namnet skrivet
är namnet att se att läsa
är namnet upplevande
ja, namnet är skrivet
har alltid lästs
det är liv
namnet är liv
alltid liv


är då livet allt
då är varje liv allt samt är därmed i energiströmmen
samt är därmed medvarande
samt är därmed i förmågan att instiga i allt
är därmed förmågan att instiga i allt
är därmed förmögen


är därmed i förmågan att instiga i allt samt i mevetandeljus blicka in i ditt vara
*
se
i stilla
kronblads skrivna


upplysa dig i dina dagssteg
om då


släpp så
du var


släpp så du var fri varje dag


se hur den återvänder


återvänder med grönskande kvist
*
Noah
är varje livs färd
arken är din kropp
så vet du
seglingen
så vet du vingar


vingbud
seglingens vingar; du är allt
allt är i
är transformatorstationer
ser du flodens virvlande
Noah
hur han därmed transformerar
fram in i då (framom in i då), då in i fram och du är alltid i mitten
kvarbliva eller vandra


ser du floden virvla, människan fann ut att vinna ut energi. från början fan hon ej ut, hon frös, hon hade behov av att upplysas, hon trevade i mörka källargångar, ljusstråle steg in i kronans cirkel visade floden.
människan frågade floden
floden gav
ström
strömmande
floden kastade sig utför klippan i visshet
virvlar
dånar
står du nära floden lyfter du dina händer för att skydda hörseln
det dånar
befriandedånar
så kan det vara
floden strömmar ut i havshänder


hur byggde Noah arken
han byggde den stadig
han bjöd in
hur seglade de
floden steg allt högre
högre
täckte allt
de såg ej jorden
jordemoderns skönhet
barnet ligger i moderns sköte
livmoder i vatten
vem ligger nu i vattnet
fostervattnet
modern ligger däri


människan siktade så högt att hon ej såg
den vackra plats
den paradissång hon valt
den paradisplats hon fördes till


hur seglade Noah
de stängde ögon
de stängde irrblossen utanför
de siktade
fokuserade inåt
indigomantel böljar


vit duva
huvudets tanke blev vit
vingarna bar duvan
duvan kretsade
kretsade
följde cirkel


cirkeln var uppenbarad


därigenom
bar hon den grönskande kvisten


människan var redo
därmed sjönk floden


vart sjönk tankefloden


in i hjärtat


var jägare i livet
inte till att nedlägga bytet
nej studera ursprungsjägare
så vet du spårfinnarens gång
så vet du siktandets konst
så vet du huru allt är förlängningen av allt
så vet du det
vilket tillför
det flyr ej
det möter ögonen
det bejakar
samt
bejakas
var jägare i livet
… det är så vackert hur de goda andas, hur de lyfter
upp
allt det vi egentligen vet
hur alla bilder en gång målades för nu
till förståelse, inte förståelse, till visshet av det vi är; hjärtfolk med kärleksvingar
våra armar är dess gärning
vinterrosiga steg, kinder: ja det är vackra sånger vilka sjunger
det är moderns hjärta vilket fröjdar sig
hon fyller våra ögon med det snö är
*
(cinnobers)


soldalar


eldande röda vingar
bredda ut


trädfolken bugar
vördnads
vackra


avklädda


sakta knäpper jag upp bröst


stiger
in


eldröda vingar skänker mig cinnobers


min själ strömmar i
skymningsflods
sånger


klanger ur
mitt bröst är


en glödande droppstenspärla


rubinblad andas nattord


sol
dalar
sakta


sluter ögonspann


isande flätar toner djupa


nattord
isblå
klara


en fjäder släpps av nattfågel
landar mellan fingrar
skriven är


i mig
du


människobarn giv icke upp ditt hopp

Inga kommentarer: