torsdag 23 december 2010

den 24 december 2010

förunderlig var natten
den mörkaste i denna årsring
samtidigt blå isad
månsilverklar ändock skimrade ej hennes ansikte
det var som att
ljuset eller mer snöstjärnor
eller stjärnor gnistrade ur marken
kanske vandrade de ned denna natt
för att söka skänka ljus
kanske är detta bilden av vandringen till betlehem
kanske är detta eller var detta bilden av
havande moder
så trötta anländer de
hon är trött i kroppen
ja faktiskt är det den upplevelse vilken andades i denna natt
ljusväntan ändock ej ljus
och ändock ljus
jorden var liksom inneluten i duvblå vingar
ja
detta är upplevelsen av havande moder inför födelse
hav
ande
mod
er


ande skänker er mod i mörka nätter
tag emot i givandets gest
utan tanke om
om eller var eller när eller till eller varför
tag bara emot i givandets gest
giv bara i taga emots gest
se denna vackra otänkta rytm
då blir det ej otäckt att ta emot
*
den otäckta bönen
är ett vackert frö
spirar i stjärnsådds händer


det otäckta ansiktet är en stjärnkarta
strålandeklart
rent


är bönens verkan in i stjärnstäders solsteg


kristaller stiga upp ur markens händer


se stjärnfolken sitta med cello lutad till bröst
hör strängarnas vibrerande
skönhet


uppfylla
nattens


silverne


skrud
se sidenbandens knutar
lösas


se ljusstavar dansande
från norr
från syd


så mötas de i mitten


sken
icke det skenet


detta är harmonierande


livsluta


se hennes fingrar smeka nyckelharpa


stjärnkarta öppnas
vida
*
så vandrar natten
jag följer den
ser granarnas skönhet
hur romfrosten lägger lager på lager över
jag skulle kunna skriva
säga att snö fallit – men så är det ej
det är rimfrost
gnistrande vit
små blommor
natten sköljer in i gryning nu gnistrar snöjordarna
kylan andas mildare


de står vid stadens port
hennes kinder rodnar purpur
hon upplever barnets rörelser
barnets rörelse är nebulosans
kan ske varje barn är en nebulosas skönhet


detta så vackra seglande lugn
himmelsmaneter
slöjor skimrande
stjärnmoln


skönhet är detta


se nebulosan
himmelsmanetens rörelser
se hur vackert dessa rörelser blir vingar
blir kronblad vilka omfamnar
det instigande livet
det nyfödda


de står vid stadens port
ser så många dörrar – hur veta vilken dörr
vilken dörr är min dörr
är min drömport


det finns endast en väg;
knacka mjukt och invänta svar


hav
ande
mod
er


ande skänker er mod i mörka nätter
tag emot i givandets gest
utan tanke om
om eller var eller när eller till eller varför
tag bara emot i givandets gest
giv bara i taga emots gest
se denna vackra otänkta rytm
då blir det ej otäckt att ta emot


vandrar in i dagen
är i dagen
är i staden


rusande strömmar av människor
kundvagnar


så många människor
ensamna


somna in i din dröm
se ljuset
i
drömvaggan


av ditt


leverne


lev i ömhet till ditt väsen


jag är kärlek
jag andas ut kärlek


allt liv är
kärlek


varje stjärnkarta är hjärtats väg


plejadernas dans
plejadisk dans
*
det vilket kommer till mig upprepade gånger sedan gårdagen är maorier, egentligen är det dessa ansiktsmålningar, tatuerade ansikten, ändå är det jag ser ansikten mer målade än tatuerade, de förtäljer mig jordvirvlarnas rörelser, inte en linje är av slump eller på måfå, det är strikta geometriska livsrörelser givna av eteriska växtspiraler, dessa rörelser strömmar in och i varandra, det är en aldrig upphörande rörelse. vilka färger ser jag, olivgrön, umbra samt svart kanske även bränd terra di sienna. vet ej varför jag önskar skriva djungelfärger – men så får det bli.
ja, dessa ansikten är målade men det är inte ansiktsmasker, det är mer livsrörelse
jordefingrar rör vid ditt ansikte
visar dig dina
insteg
ord vilka stiger fram är;
insiktsnyckel
insektsnyckel
mönstren är nycklar till insikt
jag släpper det så …
*
jag lyfter ut
mina
ögon


stjärnstrålande vandra de i friljus




jag stiger ut genom fönstrets ruta


fönsterbågar
viker sig
undan


jag strör ut
ljusgnistrande


källflöden


smygande steg höres


är det en mantel svepande
är det mjuka tassar


vitsilvrande skimmer
andas


doften av


dina händer tillåts röra vid


det stängda


jag skriker ut
min smärta av din bortovaro


du


varför går vi förbi varandra
jag vet ej
vem


är du


vilken ej låter mig andas fridsstilla


stig då fram
jag ber dig


möt mig


låt oss fullborda våra händers ljusvilja


visa


ditt ansikte


jag rämnar

jag försöker att ej drömma
försöker klargöra för kvinnan att hon måste upphöra med drömmarna
det är i den stunden himlarna omfamnar mig
omfamnar mig i leendeljus
leendeljusa sfärer
med en kärlek
vilken är
är


det är i den stunden
jag kryper in
i godfamn
andas in doften


så välbekant
ändå så fjärran gömd


det är i den stunden himlarna omfamnar mig
omfamnar mig i leendeljus
dröm
dröm allt det vackra i vårt leendeljus
drömmar är det verkliga


det är en vackervisande bild denna bild med kastspöet
i ditt vuxenvara, det medvetna har du veven
(bilden står ej stilla den är svår be stilla)
tråden, linan är verkligen skimrande
ljustråd trotsande sin syntensitet
nylonlinan är verkligen bilden av ljustråden
det är ej den enklaste sak i världen att kasta med ett kastspö
först måste du sikta, så kasta, så släppa och släppa efter
mycket lätt trasslas linan vid minsta tveksamhet
men – med tålamod lär du dig snart
tålamod är en vacker dygd
med tålamod lär du dig följa tråden
du lär dig urskilja vill från vilja
lär dig höra skillnaden på gällrösten/egot, det ego jag benämner skalegot eller personlighetsegot,
samt den tysta rösten, tyströsten fröegot eller individegot – kanske rent av urkällans hjärtvinge
faktum är att bilden du ser är nästgårds med grävmaskinisten,
grävmaskinisten är med blicken i skopan.
*


fönsterglaset glänste svart
mer blått


blåsvart


gläns över sjö och strand


vandrade
vandrade ut genom
genom glasskivan


glasskivan gick ej i bitar
gick ej sönder


jag gick helt enkelt ut genom och
glasskivan
fönsterrutan


slöts samman bakom mig
i ögonvrån hörde jag suset av


såg en skimrandeoblat svävaljuda


följde den med öppnad själsvinge
det var ej svårt röra vid vidröra natthärd


vet ej huruvida
huru vida
jag var vandrerska eller om
vingar bar mig
och bekymrade mig ej över detta


följde rörelsen med öppnad själsvinge
upptäckte att skimrandeoblaten var en hand
en hand vilken visade tonstegen
det är fröjdeligt släppa spännbanden
släppa stämma friljudande med


trippade nätt uppför ned i var glittrande tonregn
ljuspärlors porlandelycka


plötsligt och lustigt stod jag vid forsens rand
vid forsens sjungande dans
i nordanriken stod jag
kinder blossande
röda


slöt ögonen och lyssnade
ja så gör jag


lyssnade till forsens mässande
mässande sång


ansikten leendes skänkte ljuskorn
bugade mig
tog tacksamt in i händer
kastade ljuskorn in i vindar
nynnade flyg vackra korn flyg
flyg hem
spira i din jord
väx i himlar in


så bölja sädesfälten i ögonhamn


glöd brinna
i bakugn


knådas gör degen
gräddas i skimranderöda


jag bryter mitt bröd med dig
vi delar vårt bröd
vi delar vår sång


spinn vackra spinn
väv havets våg


snäcksamlare vandra strand
hav andas pärlvind


sveper grind
hind


hinden stiger in i vinden
strör ljusdroppar i hans kronfäste

Inga kommentarer: