söndag 5 december 2010

den 5 december 2010



















kanske är ett vackert ord
ett ord vilket målats i
lagts i negationsvagga
en tvekan
ett hinder


ser kanske flyta isär och bli
kan
ske


ja – kanske är ett vackert innebördsord lyft ur negationens vagga.


intensitet


intensitet ställs ofta i ljuset av yttre positioner eller scenarion
flammande passion
intensiv
hetta


ändå är det ju en själsfärg och därmed alla färger
ordet dignitet tassar sig in
ändå är det en själsfärg med alla färgers dignitet
helt utanför värderingar
värdeskala
eller dylika företeelser
en vinterdag kan innehålla mycken intensitet
kanske intensitet är densitet
kanske är det
genomgripande upplevelse
kanske är det
inre rörelse
hjärtflammande upplevelse
kanske är det att emplodera
bli kaskadljus
gnistrande oavsett värme eller kyla
ty i sannhetens element är dessa ursprungskällor
ja visst heter det implodera och det är belysande
upplysande
men jag skriver emplodera ty jag ser empatis
emotion


intensitet ställs ofta i ljuset av yttre positioner eller scenarion
flammande passion
intensiv
hetta


ändå är det ju en själsfärg och därmed alla färger
ordet dignitet tassar sig in
ändå är det en själsfärg med alla färgers dignitet


vandrade i dagen
vandrade
vintersteg
steg in i vinter
luften andades kall
vacker
vindar var stilla
i skyddade stråk var de stilla


stråke läggs till strängar
smekande
smäktande


i sekund av ande
helt stilla


lystran


så rinner klanger


stiger klanger ur


sfärer


dansar


solhänder var svepta om
om nära


rör


händan


om
andas
om


obsidian möts


kalk av lilja lyftas till läppljus
hjärtvärme


i gral skådas kärlek




gräs träd marker
gnistrande skönhet




lyfte ansikte
lade ögon i himlaäng


i himlasång


skimrande anande cinnober
med viss ögonansträngning violett
kan ske
av den anledningen att jag tycker så mycket om violett


om
andas
om


den tonen


slöjor eller solfjädrar vita


ur hennes slända sköljde tråd
hon vävde väv av silke
gav honom


han kastade nät
pärlor trädde däri


en av dem kysste
hans hjärta


slöjor
solfjädrar var spända


hon dansar i brinnande ökensand
slöjor sveper


prismor


visar ej sitt ansikte
endast ögons smekande ljussvar


spindelnätsflor
över blå
i blå


hans ögon rörde vid är


i en stund av
vände han sitt ansikte
rann nedöver hans högra axel


hand sökte kupa
hans hjärtsvar


han knöt handen


reste sig


flydde bort från
visshet


spindelnätsflor
slöts om hennes kropp
facklor antände bålet
kvedosånger ljöd
han hörde dem


vinden vände hans ansikte


såg gnistor stiga
eldröda rosenblad doftande
rörde vid sträng


en


stjärna strålade
slöt hans ansikte


om
andas
om


han flydde ej
stormar stillnade


ur sand stiga öknens blomma


kysste
hans hjärta




spindelnätsflor
över blå
i blå




eller
under


händer strödde
ja, vad det är, är svårt säga
dessa skira vävar går egentligen ej att beskrivas
hela mitt väsen fylldes av djup vördnad
tacksamhet


en intensitet fyllde mitt väsen
sakta breddes kvällsvingar ut
sol slöt sakta eldöga
himlen brann
i stark intensitet


intensitet
kan vara av så differentierade skikt, eller lager ändå ur samma
kanske intensitet är intention
intension – min intension var eller är
men ofta faller den samman då intensitet ej finns


röksvamp
rund
stå i bidan


en fot snuddar


röksvamp faller samman


det
ser jag


jag vet att där intentionen är sannhet
stiger röksvampen upp


intensitet
kan vara av så differentierade skikt, eller lager ändå ur samma
kanske intensitet är intention
intension – min intension var eller är
men ofta faller den samman då intensitet ej erhålls


kanske intensitet är viljan
viljan utstigen ur vill vilja


spindelmor väver oförtrutet


drömmar


kristallklara pärlor är i väven
daggens droppar
gryningens droppar


strålar sänds
inspirationens ljus


du minns ej drömmen
möter ett skeende
kan
ske
intuitivt svarar du
bejakar
samt med insiktens klarhet ser du


väven


intensitet har behov av balans
kanske
kan
ske
en del, brinner mycket starkt
en del, svagare
den ena har behov av att skruva ned lågan
lågan sotar så lätt taket
den andra, har behov av att skruva upp lågan


fotogenlampan är en god bild
i balans skänker fotogenlampan vackert nattljus
inte för starkt, stickande
ej för svagt, grumlande
balanserande skönhet i medvetandeljus värme
i mening till kärleksfylld samvaro


*
sluter mina sömnvingar
in i dröm


däri är jag


vakande


där är jag
varmljus




gryningsvåg sköljer
ögon svärtade




speglar i är alla världsfärger
inom händer




vita sidenjordar gnistra
gnistra fotstegan




det var ej så
att hon tappade det ena
det var mer så
att hon gav det vänstra




i den högra upplyste hon vägen till




ur grund synes eld skimra


i visshet ljuder
själsstämmas svarandevind






sluter mina sömnvingar
in i dröm


däri är jag


vakande


*
träd


andas silhuetter
sol sluter eldögon


vita slöjor
gnistrar


skönhet
stiger


i


kväll


kvällsvingar




slöt sol
eldögon sakta




skimrande vita slöjor


steg röda


trädsilhuetter


gnistrande


*


snöfolken dansa
för dig


vitfolkens
vackra
rörelser


helt utan
brådska
bråd
ska


bäddar in
tyststeg




klingar


djup
*


(bära är ej bära)


Och ändå så vackert




bär mitt hjärta i dina händer






låt oss


endast


svara




bär


bärnstensöga älskar rörelse




så låt oss




kupa våra händer


runt vårt


hjärta






våra hjärtvingar




nuddar vid


stighöjders


fria


andning






våra händer


rör vid
nära




vi stiger upp i vitas
skimrande




purpur




förenade


så jag frågar dig älskade


var är
du




denna kväll slöt sol eldöga sakta


träden
bar vita stjärnmantlar


skimrade av eld


röda


klanger steg vida
*


dagen vandrade i skönhet
träd
är skrudade
i stjärnmantlar
gnistrande
djup


himlen
skira slöjor
vita
cinnober


steg knarrande
skönhet


skotta
ta in ved
vandra


dagen vandrade in i kväll
sol slöt sakta eldögon
trädfolken
är silhuetter
caligrafi
rena linjer
ändå
gnistrande skönhet
mantlar eldröda


vet att isen skimrar röd


kväll
vandrar in i afton
tusende stjärnor
allt säger oss
minns soldansen i sommaren
den är i edra bröst


däri
förinnerligas
fjärilens
rörelse


människan
är vackert naiv då hon inser att
barnet ej lämnade henne
därav orden




låten barnen komma till mig


i öppnandet av våra bröst
är vi naiva
därmed inser vi att vi är
allt


vi kämpar så förtvivlat för att bli personliga
det är bara skal


individ
är
skönhet


tvagad
ren


kanske är det vinterns ord
se kristaller
rena
klara
linjer


sakta sluter jag sömnvingar
stiger in i dröm
är fri
är
i
stilla
*
när jag känner mig
pressad
då den känslan djupnar vet jag att något ej är av godo


ser en hand svepa
upp blommor
blad
växter ur äng
ur skog
lägga dem i press
växten torkar
pressas
samman


åter ser jag gamla tortyrkammare


ja


när jag känner mig pressad är något ej av godo


ur det vita är de vackra


ser höga skogar, hur snö ligger höljande runt höga träd
granar
böljande vågor
svall
månmoder vandrar silverneblå skimrar allt
ser hur snö faller
eller strömmar ned
smälter in i marker
ur det vita sker de vackraste möten
sök ej
lära känna en människa med solglasögon på
då lär du känna dock ej uppleva
upplevelsen uteblir
av ditt tolkande
dina solglasögon
skymmer
sikten
*


(önskan till)


i natthändan


leder
vind


ödmjukt ber jag snö
tillåts


kupar hand
till


fyllnad


ber vind lyfta


tusende
gnistrande stjärnor


glitterljusdansande


önskar er alla en vacker dag
*
(vintervinge)


lades mjukt
över kristallskog


strålar
ljusstavar


spår
tonhöjas


färger rinner gnistregn
*
(tyststilla)


vandrar tyststilla


dun föll
dalade
steg


kristalljus
klara


ej i solsköljan
i silverne


nu andas kvällsvingar
sluter dag ömt till bröst


nynnande


höres


stämma





Inga kommentarer: