tisdag 7 december 2010

den 7 december 2010



















en negationsdom eller
en positivdom(posivationsdom)


negation
negationer
jag finner båda dessa ordformer vara så mycket mera trevliga i jämförelse med ordet negativ. kan ej förklara varför och det lever ej en intention till förklarande, ser detta förklarande vara obehövligt. vi drunknar i förklaringar, splittergranater.
nej, jag kan ej förklara, det är ett skeende inom negation samt negationer. min upplevelse är att begreppet negativ inom dessa båda interaktioner upplöses samt ses i det ljus negativ är. ett negativ av ett fotografi är mycket intressant att studera i detta sammanhang. i förenklande är det, negativet, vitt samt svart
skugga samt ljus
eller om du föredrar så i omvänd ordning.
för att få fram bilden
framkalla bilden erfordras det vissa förberedelser ,
prepositioner


se detta;
för att bilden skall framstiga
framkallar du bilden genom förberedelse
vad är framkalla
vad är kalla fram


drömmen sejdar svaret


i nynnande
lugn




du lägger fram ditt hjärtas röst
den rösten är helt ofärgad
svart eller vitt
preparationer
du preparerar
till preparat


bilden är ett preparat


för att få fram bilden
framkalla bilden erfordras det vissa förberedelser
du behöver vätskor, kemiska – kemi; kärlek evig möter intighet
du behöver slutna rum, mörker
du behöver rött ljus
ja, det är en god flödande bild
av vad
av negationens positiva skeende
vätskor, vatten är flytande, strömmande rörelse
slutna rum vilar i mörker, dina sinnen är skärpta
rött ljus, kärleks, ömhets
så är det i livet
”från” ur negationen framstiger fotot, den positiva polen


en vacker bild steg fram i dagen;
tag det vilket tynger dig
lägg detta i en ljusboll
fråga
till svar


lägg denna boll
frågeboll
bredvid din bädd tillåt ljusbollen verka


och se svaret i drömmen
en slags spåkula.


(den kula jag ser är hör och häpna, ett kinderägg, eller dessa bollar vilka finns i tuggumiapparater men leksaker i. de går att öppna, denna boll är vit, av skiraste vitt glas.)
drömmen sejdar svaret


i nynnande
lugn




det sker saker för du har sett in


ofta är det ju så
den första stenen börjar rulla
så följer de andra
fylls vi med flykt
blir raset en negation
är vi med
blir det en positiv negation


då stenar stannat
dimman stiger
solbelyst


ser du skönheten


då ser du
det


vilket du skulle se


försök att ej grubbla
se detta
du har frågan/problemet i din hand/en vacker boll
se den
håll ljusbollen i dina händer
händer kupade
fyllda med all din kärlek
fråga in


in i bollen
fråga då du skall sova:
vad är din berättelse
lägg så bollen bredvid bädden
i dröm får du svar
kanske ej med en gång
men det kommer
du ”måste”
öva


stiga ur vill vilja
stiga in i
vilja


tystnat har tanken
svept om
av stormvinds gyllenen
klarnad
andas
dag


stilla
ur vitas
gnistrande
händer




vinter


vi inter


så ser jag denna strålande skönhet


ser stjärnor
ser liv


ser hur samtliga strålar
strålar in
strömmar in
i hjärtöga


i alltet
lever
allts


skönhet


så ser jag denna strålande skönhet


hu vi är strålar
strålande utåt
alltid inåt


vinter


vi inter


så visdomsfyllt


vår, våren
vår en; gemenskap, gemensam blomning
sommar, somnar in
höst, det engelska ordet är mer talande; autumn – aum


vinter
vi inter


så ser jag varför detta ord förföljt mig i natten i dagen,
alla ord med begynnelsen inter.


möten är ej nomineringar
är ej nomineringar inför tävlingar
inför en roll
är ej att bli idolbild
eller idolens bild
bild av idol
är ej nominering till regent
till
till


(Sejdandevacker)


möten är


vindens
alltets sejdande




sejdandevacker


stiger svanvingar vita i natt




hon kupar händer runt rosenläppar




viskar




deras
namn
in






drömmen sejdar svaret


i nynnande
lugn
*
se detta vackra ord; sejdande:
framkalla
frammana


ur mörkret ber jag dig stiga fram


nej, möten är ej nomineringar
varje livssteg har sitt sätt sitt sett att knyta an.


vilka ord stiger fram
möten;


kausalitet
interferens
interaktion
intermission


ser stjärnor
ser liv


ser hur samtliga strålar
strålar in
strömmar in
i hjärtöga


jag lyfter sovande dagsmedvetande in i vaket kristalljus
transmission


slutligen


aerodynamisk verklighet


för att få fram bilden
framkalla
för att bilden skall framstiga
framkallar du bilden genom förberedelse
du lägger fram ditt hjärtas röst
den rösten är helt ofärgad
svart eller vitt
preparationer
du preparerar
till preparat


vinter


vi inter


så ser jag denna strålande skönhet


ser stjärnor
ser liv


ser hur samtliga strålar
strålar in
strömmar in
i hjärtöga


i alltet
lever
allts


skönhet
*


träd
trädfolken skrider
vintrig skönhet
vinter
ren
klarhet


varje ord
vingar av liv
rör vid
snö


kristaller
stiger
gnistrande


pilar
stavar


klanger


det är vackert då jag i en stund kan skänka lugn


i dagen vandrade jag
vägen


förundrades
med trädfolkens vackra
gestaltandeliv
himlarnas
skira
färger
stränder
hav
slöjor


tala


vilka ord


orden väljer
vilka


ord är vingar
liv


lätt
kastade
hit och dit


ser vi orden vara barn
kanske


kan
ske


att munnar läppar blir varsammare


kan
ske
att djup stiger


murar
barriärer
outtalade sanningar


sanningar är ting människan använder i godtycke
i utanpåfrågan vad vinner hon


så lätt rusar människan
stegen


stegen hamnar i diket då
vägen rasar


allt växande har behov av
lyssnande


inlyssnande






i nattstilla andas vindar
skimrande
lågor


lyfter skuggor mjuka


humor är vackert
väl använd


ser en vacker våg
allvar samt humor


ej
gå över
gränsen
humor har behov av kristallklar skärpa
balans




natt och berättarljus


idag vandrade jag
mötte rådjur
iakttagande



skuttandehoppande


stilla
ögonmöte
*


(tystnat har tanken sjunkit in)


så tystnade tanken
av storm


omsvept


efter så många
månvars ringsvep




järnet glödde i hösthändan


de andades
till


glöden flammade dånande
lyfte svärd i händer




strålande
silverne
linjers


av sten gavs detta
ur sten gjöts detta
ur sten lyftes detta


lyss


till klangen


svep dimman undan




slägga har mjukt
upprepande


slagit mot gongong
bröstplåt började


sakta


vibrera
vibrera


till slut


dånande


stormar rev slet


kastade


till klippor
till rev




se dina ögon
se ditt ögonhjärta




så tystnade tankar


svepta om av vindseglare
lyfte osedda




så tystnade tankar
svepta om
av stormvinds gyllenen


klarnad
andas
dag


stilla
ur vitas gnistrande
händer


jag är jag
hon sveper ut höger vinge


ur bröst


sveper alla sina kärleksfrön
in i vindseglares händan






tystnat har tanken
svept


till


*
(tystnat har tanken sjunkit in)
2:
så tystnade tanken
av storm


omsvept


efter så många
månvars ringsvep




järnet glödde i hösthändan


de andades
till


glöden flammade dånande
lyfte svärd i händer




strålande
silverne
linjers


av sten gavs detta
ur sten gjöts detta
ur sten lyftes detta


lyss


till klangen


svep dimman undan




slägga har mjukt
upprepande


slagit mot gongong
bröstplåt började


sakta


vibrera
vibrera


till slut


dånande




stormar rev slet


kastade


till klippor
till rev




se dina ögon
se ditt ögonhjärta


hon ropar
var gång jag sökt tvaga mina tankar
likt trädets grenar hållit mig
tätt intill
ert hjärta
i tilltro
icke tro till
era ord lagda


jag har med hjärtat tänkt
tänkt till mig
allt det
ni sagt


intet av dessa edra ord är
i är


är jag en prägling av mina tankar
då borde ni stått mig bi
i alla de stunder jag sökt tvaga dessa mina tankar
jag har gnuggat dem mot flodens stenar
tårar
vattnet har färgats
av mitt blod
jag har blött och jag blöder
varför
säger ni alla att jag tänkt till mig
tänkt till mig det oerhörda
o er hörda


ett stjärntindrande barn
alltid
så har ni sått grus
saltgrus i mitt öppnade
i mina sår
mitt hopp
har så många gånger grusats


jag har bönat
jag har bett
tanken ligger ej utanför mig
jag ber nu mig våga
våga förverkliga
mitt liv


jag vet att jag är
dotter
tjänarinna
prästinna
så skall mina steg
mina händer verka för allts allt


det enda jag ber är; för min make till min sida
till mitt hjärta


så var era ord lagda; din make är hos dig


och jag vet att ettheten har makten
kärleksmakten till att hela mitt slutna hopp



är jag en prägling av mina tankar
hela då linjerna av det jag ej längre vågar


jag har tvagat mina tankar
stridit med andesvärd
slungats i rytande
stormar


detta


förmår jag ej mer
ej längre, utan etthet


om jag är
en prägling av mina tankar så är ni
en prägling av edra tankar
ni tillsäger oss:
är det så ni vill behandla/tanka edra barn – så vad tänker universum
vad sår ni för sår i edra barns vidöppna ögonhjärtan



är jag
en prägling av mina tankar
viska då
helandeordets balsam
låt mig leva det vilket är
mitt liv
mitt allts liv


genom åren bad han om gåvor
ett virvlande barn
en virvlande alltidbarnssjäl visade honom bönens krets
du behöver ej bedja om
allt är redan givet
står du ständigt på knä
med slutna ögon
med ansikte vänt till lidandets kors

präglas du
ditt hjärta tillsäger dig;
se det uppenbara
se livet runtom dig
med dig


se dina ögon
se ditt ögonhjärta


så tystnade tankar


svepta om av vindseglare
lyfte osedda




så tystnade tankar
svepta om
av stormvinds gyllenen


klarnad
andas
dag


stilla
ur vitas gnistrande
händer


jag är jag
hon sveper ut höger vinge


ur bröst


sveper alla sina kärleksfrön
in i vindseglares händan






tystnat har tanken
svept


till











Inga kommentarer: