tisdag 21 december 2010

den 21 december 2010

(saknaden)
vad är saknaden
saknadens vindar
andas spår
spår lagda i vackra kransar


varför band de kransar med sidenband
kransen förtäljer dig
cirkel av ljus


åter
åter
är i


sidenfjäril vackra breder täcka av ljus
vingar skimrande
pärlande amor


amor


kärlek


i


är


saknaden är en vacker vind


lev i dess ljusminnes kraft
*
jag frågar dig, är saknaden alla de steg vi höll inne i våra händer
är saknaden en vacker blomma vilken väntar i solregnens kristallhjärtan,
är saknaden de vackra kulorna, rödhängen i granens fingrar,
vari barnens strålande blick speglas,
är ljusen vilka brinner i granens händer en ljusgård vari vi vandrar.
vad är det som sker då en kula faller, då en kula går i krasch,
är det kulans brustna öga av att vi ej hörde dess, såg dess röstvandring, dessa stäm - ande ,
av att vi ej såg ängeln vandra smeka vår kind. av att vi sträckte oss högre än rödhängets röst.
är det ett av stegen vilka brister av alltför lång väntan, så är det nog mer ty rödhängen straffar ej, de viskar – se jag faller i tillit till golvets tiljor, visst brister jag, men
vackra människobarn det är skalet vilket brister
ser du mitt silverne inre, ser du de vassa kanternas mönster
visst kan du skära dig då du vägrar se mig, förvägrar dig din vandring, men
det vilket skär dig är att du lägger handen över dina ögon
det skär i ditt bröst


jag föll för att så är min vilja
jag kupar mig varsamt
runt detta ditt steg
icke till
kvävande
till
se granen
andas in eukalyptusdalen
tänd myrrah
se
längtan andas in
se denna vackra blomma
vilken öppnas i solregnens kristallhjärtan
se de vackra kulor
rödhängen i granens fingrar
se barnets strålande blick speglas
se ljusen vilka brinner i granens händer
en ljusgård vari vi vandrar
vad är saknaden
är saknaden längtan
är längtan saknad
är saknaden efter borta
vaknar saknaden ur bortovaro
vaknar längtan av saknaden eller av avsaknaden
allt detta är själsfärger vilka är ur samma källa och de har egentligen ej behov av att efterkänna
så stiger ett av dessa fantastiska gestalter, ord fram; efterkänna
efterkänna är ett mycket talande innebördsord
ord av innebörd
du frågar dig huruvida alla ord ej är innebördsord; naturligtvis är de så – ord är
ord av innebörd
efterkänna
känna
efter
kännas efter skriver sig så;
efter det att jag kände dig vaknade längtan
du kom aldrig efter kännandet
då övergick längtan till saknad
du kom aldrig efter kännandet då
övergick du mitt förstånd – här hjärttankens förstånd


det är nästintill omöjligt
att sakna eller längta efter ett skeende vilket ej var
det passerar
seglar in i sin hamn
det skeendet väcker ej stormar
det passerar
visst berör alla möten ty allt är ett men det är skeenden vilka är
är flätade
så därav; det är nästintill
näst in till
omöjligt sakna eller längta till ett skeende vilket ej var
ett möte vilket ej var


essensen kan du längta efter
drömljuset
till och med sakna
men
det är avsaknaden du saknar och längtar till – som gör att du saknar samt längtar till
du säger, är inte drömljuset sannhet
jo det är sannhet i din sanna vita dröm ur ditt hjärta ur din himmelsdröm, den vilken stjärnfolken andas var stund, den vilken stjärnfolken påminner dig om, igenom den du är till för kärlek
avsaknaden av den drömmen väcker den längtan vilken är
vilken är vilsna vingar utan kärleks kropp
en flod kan ebba ut
en ton kan klinga ut


den obesvarade frågan ebbar ej aldrig ut
klingar ut gör den
men den upphör ej förrän svaret ger vingarna kropp


är död negationens mantra av liv


för att skrämma


ja, är död negationens mantra av liv
okänd värld
så ofta lever vi med det okända
detta viskar jag är känd


okända
oända


vi flyr mörkret


i vinternatten viskar stjärnor
vad är död


är död
död


eller
din ömhets drömmar
dagas ödesgodhets droppljus
*
träd
trädkrona


så mycket skräp hänger i min krona
nu rister jag mitt hår


fri


andas min krona


vita


blad
*
jag såg alla dessa vackra händer läggas i varandra
flätas i varandra
insåg att detta är kärlek
det kom att bli min fråga


varför min hand är vilse
varför kärleken vänder ryggen till
*
(del av julehälsning)
jag frågar dig
är saknaden alla de steg vi höll inne i våra händer
är saknaden en vacker blomma


vilken väntar


i solregnens


kristallhjärtan


är saknaden de vackra kulorna


rödhängen i granens fingrar


vari barnets strålande blick




speglas


så för er alla tänder jag inre ljusgård


må den värma er
med


julens sånger
*


(hur vet)


solguld rinner utmed stammar


hur vet du
solguld
rinner utmed


kan
ske


rinner det


ut med




inom


markhänder






inom


jordsol


kan
ske


stiger


solguld


är


höljemantel


med


skridande


månsilverfjäder




vacker


famn
*
(eldfågels fjäder)
eld


jag ber dig


dina flammor är eldfågels fjädrar


skriver


skriv min dröm


drömmer ansikte nära nära


älskade


du rör vid mitt ansikte


vi sitter öga i öga där vid elden
mjuka fällar har flutit av


jag trodde aldrig
detta


vackra


ett iskallt vinddrag


drömmen
viner


genom väggsprickor


fryser


är
kvar
*
(i månsilverskimrande fönster)
i månsilvrade vingar sitta en gammal människokvinna
kärlek flödar ur hennes handskålar
händer fåradevackra
bördiga åkrar


ibland ser hon hjärtbarnen dansa medsols
i handträdgårdar


ungkvinna åldersobestämd
sitta vid hennes fötter
med kupade
händer


människokvinnans tårar samlar hon i dem


berätta mig
dig


darrande far människokvinnas andning tunn


det är sant
då hud ej rörs vid slocknar den
en pergamentrulle


ungkvinna åldersobestämd
sitta vid hennes fötter
med öppnade
händer


rör vid människokvinnas fötter
pärlband av tårar strålande lägger hon runt hennes huvud
en krona av läkta


uttala drömmen


älskade dina fingrar rinner ned över min hud


jag drömmer




oss


i månsilvrade vingar sitta en gammal människokvinna
kärlek flödar ur hennes handskålar
händer fåradevackra
bördiga åkrar




där sitta hon i ensliga


leende i
dröm


ser hjärtbarn dansa
ser ungkvinna dansa
soldanser


i månsilverskimrande
fönster


till himlar
*
efter det att jag kände dig vaknade längtan
du kom aldrig efter kännandet
då övergick längtan till saknad
du kom aldrig efter kännandet då
övergick du mitt förstånd – här hjärttankens förstånd
*
tillförsiktshänder
är vackra kristlljusskålar
*
skymning vandrar in


skrudad vacker i


stjärnmantel
böljande


moder
måne


silverne skönhet


skänker


våra steg


oss
*


(viskar till dig in i vinden)
älskade


idag andades himlar pärlemors
skira slöjor


följde spårslingan av
vita blad


träden bar vita knoppar


stegen sjönk djupt ned
ända till
knäna


älskade


idag flög snöänglar ur markhänder


du skulle ha sett
deras skönhet


fröjdat dig med mig


vi skulle ha fröjdat
oss


älskade jag viskar till dig
in i vinden


jag vet att du finns därute


i någonstans
i ingenstans
i alltet


älskade jag viskar till dig in i vinden


men det är som
vi går om varandra


och visst är det så
den rörelsen blir väl vacker
en böljande rörelse


kan vi inte stanna där
våga släppa oss fria in


stanna där halvcirklarna möts


älskade


så är vi en vacker


cirkel




älskade jag viskar till dig in i vinden

Inga kommentarer: