torsdag 12 januari 2012

den 12 januari 2012

inga åkommor är triviala
åkommorna bär röster
vilka förtäljer
historia

å
kom
mor

moder jag frågar dig

är undran
vår undran
egentligen vår förmåga
vår vilja till att se under

är under det vilket benämns mirakel
mirakler

eller är under det vilket andas under marken

är då under fröet
frökapseln
vilken bäddades in
vilken inväntar ljuset vilket silas in genom jordporer
inväntan på värmen vilken förmår strömma fritt
inväntar skalets sprickan
groddens spirande

är det under
undren
mirakel

eller är undran
vår önskan till vetande
och är detta under så är det livets vandring
det uppenbara
det vilket uppenbaras i det slöjan lyftes
livsslöjan

är allt detta vår undran
kanske fascinationen är svaret på vår undran
ty i fascinationen är vi öppna
mottagande kärl
och hur skall vi finna svar i det vi är slutna
har lagt locket på

tillslutit oss

fascinationen lyfter locket

kanske är fascinationen fantasins broder

livet
rinner ur

mina

händer

och intet kan jag göra

kanske skall jag knyta händerna
hur knyter man händer

kanske genbom att knäppa dem i bön

kanske skall jag knyta händerna

kanske är detta dunet

det är många skrivna kanske
och i bakgrunden viskar det
kan
ske

jag frågar inte längre varför

ty jag ser hur livet rinner ut ur mina händer

hon hade väl levt där
så länge
alla kunde minnas
så länge hon kunde minnas
hon höll ej ordning på dagar på nätter längre
de flöt mellan fingrarna
trådar utan maskor
det blev vare sig mössor tröjor sockor vantar sjalar
det blev intet
i mängder av stunder hade hon blickat in i markerna, ängsmarkerna
sett gräs resa genom
gryning
mognad
skymning
sömn
åter och åter och åter och återigen

så mycket förändras ändå ej
egentligen ser det likadant ut
en del år är det mer maskrosor
hon mindes en annan plats
där en flicka
autistisk
ett snövitsbarn
kastade sig in solfält, rapsfält
slet upp plantorna
så ont gjorde det i flickebarnet
så ont gjorde den gula färgen
de bar flickan hem ur smärtfälten

så mycket förändras ändå ej
egentligen ser det likadant ut
en del år är det mer maskrosor
oh dessa vackra solfält
dessa vackra vita molnfält

en del år är det mer tistlar
hon minns en annan plats där mariatistlar växa
hon hör åter vattentrappan ser de röda fiskarna strömma med vattnet
en vind för doften från fruktträdgården
havet förs med
det är en vacker plats

en dag bestämmer hon sig för att

hon vandrar nedför stenslänten
slånbärsbuskarna öppnar väg
i en stund
i ett svagt ögonblick är hon på väg att vända

du vet vad som händer då du ej lyssnar
vad som kan hända

hon suckade
ja – jag vet vad som händer
vad som kan hända

vässar jag blickudden skriver den vägen
skärper jag iakttagelsen ser jag
ja – jag vet, hon tog ett steg
flera steg
ja – jag vet men jag bryr mig inte om att vässa eller skärpa
jag vet vad som kommer att hända, ni viskade det

ett steg till
plötsligt försvann ängen under hennes fötter
marken drogs undan

hon föll

dalade en snöflinga
en snöstjärna
ett tystdun

nådde marken

kysste marken ömt

med sitt allt

sjönk in i dvala

du visste att allt ej är det ytan visar, du hörde oss viska

ja – jag visste
så mycket kan gömmas
planteras
planeras
endast de frön vilka bär sådd
gryr

hon vandrar i rotkronans välvda salar

eldar brinner

kom sätt dig här i vår krets

i våren ser de snödroppen buga
buga sig för månskäran i vinden

*

i natten ljuder trummor

fönsterhänder andas
fingrar når
trumma


huden andas
vaknar
talar
sjunger
nynnar

vindar sveper
andas i silverkallans horn

dagen vaknar gråvindad
vindar sveper
regn
vidare regn

snö
dun

synes

regn
regn

moln seglar lugnt stilla

sätter sig i trädens naknade kronor

jättelika molnfåglar vakar över vandringsleden

lyfter flaken
häller smältande
i diken

fjolårsgräset rör vid stela fingrar
med stela fingrar vid droppar


i väster andas eld
eldhimmel

sakta andas skymningsslöjor
in

molnfåglar sluter vingar tätare om
kroppar


ovan trädens silhuetter ser hon
hon vilken vandrar under molnen


ett stjärnträd växa i molnängen

hon vandrar
vandrar
när

stjärnträdet

med ögon plockar hon stjärnfrukter

lägger dem i molnkorg

ber molndraken bära frukterna till

den vilken tar emot

fascinationens gåva

Inga kommentarer: