torsdag 19 januari 2012

den 19 januari 2012

tar jag av mig
mina färgade glasögon
vad
vad kommer jag att se
hur kommer jag att se

är allt förändrat eller ändrat
ändrat för
vetefältets ax
dricker
sol
andning

mognar i bäckens sånger

fyller dina
stigar

gyllenaxade

är allt förändrat
ändrat
färgade glas är ju ett slags filter
filtrering
filtrering av synintryck
för att mildra ljuset infallsvinkel

kommer mina linser att sprängas av det häftiga
häftigt påkommande ljuset

är jag medveten om detta eller är det en omedveten reaktion att mina händer far upp till skydd
vad är det jag minns
en ljusörfil
smärta
eller vad gör att mina händer far upp
är det rädsla

är detta att likna vid
jag beger mig ut
marken ser ut att vara vattenblöt
ett tunt lager med snö
regnet har fallit
jag vandrar halkar till
med ens känner jag hur varje muskel spänns
helt utan min egen tillvarovilja
det sker
jag spänner mig
blodet stockar sig
och jag blir stel i rörelsen

är det detta vilket lyfter mina händer

bär jag/vi färgade glas till skydd
för vad
till vad

kommer mina linser att spricka att
sprängas av det häftigt påkomna ljuset

sjön täckes av is, isen är drömmandetäcke
händer sträckes fram fingrar sprides ut vida
sjön täckes av is, drömmandetäcke
undertäcke strömmar isklart kallt vatten
källa, källa fjällko klockas mjuka blåtoner moln seglar lull
bubblor bubbla vingar, himlar grå andas skimmerrosa
ser du detta ser du ser du
följer dina stigar i skådarbäring - är du redo
vårfåglar sluter vingar runt rede o vackra träd in salar
do re mi fa so la ti do
vindar blåser varligt
isen råmar, spricker, spricker isen - sjöisen av smärta eller av glädje
sprängs isen och varför till vad för vad genom vad
kommer mina linser att sprängas, vad är det som råmar i natten är det sjölejon
lapar sol i savannens paraplyskuggfält , elefanter trumpetar sandmoln släcker genast eldar, flodhästar rullar runt, krokodiler skyndar in i grottor , gasellen är en pil far genom luften över vattenhål, oasen skänker rosenlotus doftande bladvingar, giraffen böjer nacken i leendeljus smakar ögonsmultron, noshörning bjuder sköld - kom vackra tiger låt oss lapa stjärnljus i natten kom oxhackare rödnäbbad kom kohäger vackra vita låt oss tillreda mistelsången , puma svartblänkande upplyser natten , bärnstensögon glimmar, leoparden spinner gryning - termiter mumsar resta väggar öppnar fria synfält, apor svingar pärlljus tjattrar oförtrutet, ödlor pilar färgveck siden chiffong sammet skrider ålande kattpromenad
isen råmar
stinta tar pallen med sitter i hagen i ärla morgon mjölken vitblå fyller spann grädden stiger välling havremustdoft kokas till barnen rullar runt in i ystra leken vad är det som råmar i natten är det sjölejon, är det isen råmar isen
sjökor betar vita skimrar nattstilla, betar i isängders stjärngräs - dyker in i vakar med vindarnas vandring lyfter isberg av skuldror omhuldar du mig jag omhuldar dig se i ängen dansar huldror vem är vad vilka är vad, vad är vad skall vi slå vad jag slår inte vad kom låt oss vada in i bäckens strömmar mina byxor har fastnat i taggtråd mor vi kan laga den fransade fållen med snedslåband innan vi släpper ut kalvarna ur fållan
råmar
i
sen

kommer mina linser att spricka att sprängas av det häftigt påkomna ljuset
frågan är varför vi sätter på oss färgade glas – gör vi det för att undvika smärtan av att djupveta – hur påverkan försöker pådyvla, hur påverkan försöker med näbbar och klor, med rivjärn, med filar förändra/ändra det vilket är vår väg

i det vi kom in i detta liv var våra ögon i födslogrottan omgivna av
aprikos/persikoskimrande ljus
inkarnatsljus
detta ljus ”band” oss till allförenade blodströmmar. i det vi sjönk in i födslotunneln till öppningen var vi blinda
totalt/helt inåtvända
skarpt ljus – vitt ljus genomträngande skar in i våra ögon och vi skrek vid anblicken
slöt ögonen.

ögonen har opererats, du skall få synen åter
du bär bandage lindat runt ögonen, så ofta känner du, pillar du på bandaget så fylld av seendelängtan, du vet att du ej får tjuvtitta inte får söka en springa – det skulle kunna ta synen ifrån dig i ett nafs. du håller dig. så är stunden kommen. du hör läkaren komma och dina händer är fuktiga, alla världars vattenhål källor fyller dem så pirrande nervös är du. detta är inte rädsla det är mer förväntan – kanske en aning rädsla du andas dock förtroende till denna läkare till vilken du har anförtrott din syn.
sakta varligt lindar han hon av bandagen, de vilka sett dig kan se att ditt huvud har liknat en mumie och visst har du känt det med dina fingrar. remsa efter remsa – varv efter varv lindas upp – är detta en vit ariadnetråd. så är stunden kommen du har nu endast två ”lappar” av gasväv resterande och varsamt lyfter läkaren av dessa. ljus skimrar letar sig in mellan fransar – sakta öppnar du ögonen vyerna stiger in och du kan uppleva ljuset uppfylla hela dig du kan uppleva värmen svarandes ljuset uppfylla dig – du omfamnar du in läkare och upplever hur du sjunker in i läkarens gestalt upplever hur läkarens gestalt sjunker in i dig

Inga kommentarer: