fredag 20 januari 2012

den 20 januari 2012

ordvindar
ordlekar
avsedda insedda

vad är accepterande
ett accepterande är en mångdimensionell andning

ser du trädet
mitt i öknens hetta
pärlor tränger
fram
eller är det ut

rötterna har grenar oändliga
o ändliga
kronan har grenar oändliga
o ändliga

de upphör ej de fortsätter
vida paraplyer
det ena täcker ger svalka
det andra kupar bjuder bad
konvex
konkav

ellips

ett accepterande är en mångdimensionell andning
accepterar du för du tror dig ej om
accepterar du för du upplever floden stiga
i verksam glädje
accepterar du för att undvika smärtan
den vilken tanken säger
dataminnet är angripet av virus
vad gör du
gör du en handling för att viruset ej skall spridas
undvikandet är ett slags virus
eller överlagrad ost
den luktar illa och det sägs att sådana ostar kan gå av sig själva

accepterar du för att uppdaga det du undvek
tillåter du dig att sära locken kisa mellan fransarna

ett accepterande vad det än är
ber dig
att framleva sannheten
accepterande;
ande centrums cirkel enar polers tillits eviga rörelses andnings nära dröms enlighet
jag övar mig i
accepterande av livet
mitt
liv
mittlivet

inlevelse in levelse
avlevelse av levelse
in lever
lever in
av lever
lever av

upprinnelse upp rinnelse
avrinnelse av rinnelse
rinner upp
rinner av

vattenvackra
är vi

vackra vatten andas
i mina händer

rinn
rinn
mellan finger
droppa
droppar

grenen mitt i ängen
bär en droppe
isdroppe

strålar mina ögon

måne
vackra oblatsansikte

tag mina ögon
tvaga mina ögon
i källan

lär mig älska

älska
mig
lär

rinner av
rinner upp
rinnelse av avrinnelse
rinnelse upp upprinnelse

lever av
av lever
lever in
in lever

av levelse avlevelse
in levelse inlevelse

avveckla inveckla förveckla
ordvärldar ordmoln
blicka in i moln släpp tankar släpp stoft släpp ok släpp andning fri
moln seglar skepp prinsar prinsessor slott kojor vargar katter
trolleristavar ljuder abrakadabra

alla åker kana nedför isbackens gata
gnistor
blågnistor slår upp vita segel

ordvindar viner över nejden
träng in träng in

sätt dig här vid min såvagga
lyssna till min ordstävan

vi talar blomning
vi talar frön
vi talar grodd
vi talar spiran

spirea
spirea

humledoft i vinden

lägg din svala hand

i solvindens
vagga
vi talar hjärtblad
vi talar blad vilka vandrar spiral medsols runt stängeln

hjärtblad släpper ut
slutna drömmar


spelemännen lyfter felor till

knäpper
lystrar

stråken frigör
stämmor

foten vaggar rytm



skörden ligger
i vila

gårdsfolken alla ler i månvindan


ladan är skrudad
med fröjdan


han bär festekläder
hon bär festekläder

dansen
virvlar
runt

tonstängel
medsols

klackar ljuder höga in i takspann

gunga
gunga
spindellind


han ser henne djupt in i ögon
lyfter henne högt upp i luften

snurrar
snurrar

medsols


hon blommar i hans händer
jag älskar dig min maka


kjolen snurrar
snurrar

klocka blå

ljuder



vi talar pärlan ur vilken fingrar varsamt håller om knoppen
foderblad svepeblad – det ordet finner jag vackert
vi talar knoppan vilken viker ut blad – kronblad
vecklar ut blad vecklar av blad
avvecklar rädslan stiger in i glädjan
avvecklar invecklar

vid pulpeten av valnöts trädstam
med ansikte skimrande mjukt belyst av eldskålsglöd
med fjäderpenna av glas
sitter
berättelsen
runt stolen ligger bollar, snöbollar

vem kastade in snöbollar genom fönstret
var det är det barnen
berättelsen
ser sig om

gardinerna är fördragna tjocka tunga sammetsdraperier
nej – fönstren är slutna
barnen
var det
ej

jag var det
skrivorden stockas

timmer
faller
luften susar
stammen faller
studsar mjukt
dånande

jag kvider av din spräckta livsglöd

kvistar grenar skärs av
barken av
avbarkade stammar
rullas

in i forsen

virvlar
rullar
virvlar följer forsränna

en sten lyfter upp handen
res er
res er
väx in i vinden

stammar stockas
stockas

timmermannen harklar stämman
frigör det slutna

stammar reser sina stolta vingar

flyger fria ur reservaten

vem kastade in snöbollar var det barnen
barnen var det ej jag var det skrivorden stockades i kölavin
sinande
vägar

blankhala
slinter

pennan når arket
handen knöglar ihop begynnelsen
högen växer

snöbollar är det ej
kom låt oss bygga en snölykta
upplysa mörkernattens bröst
kyss de kastade orden
veckla ut varje ark
viska följden till mitt hjärta

draperier sammets tunga tjocka
ogenomträngliga andas lätt

är ni
stammar grova av ålder
valnöt ek
baobab akacia
kastanjer
kanske är vi det
kan ske
kan ske

ljus sipprar
genom kisande lock
slutes blygt samman
ur kvarvarande glipa
flyger
tornsvalan med klockklangen
med fjäder given av
ugglemor
pärlugglans vinge

nu
kan vi
väcka orden
i fröbäddens fåror

ror få
få ror

denna båt vet min strävan
båten byggdes av båtmakarens flodhand

andas in doften av ordens fulländade skönhet

i skaparglädjens visshet

Inga kommentarer: