onsdag 4 januari 2012

den 4 januari 2012

markerandas mjuka
ändock
är
tjälen
inom

jag fryser utan att frysa
vad är detta frysande vilket kryper
in under huden

stannar bligar
undan
rinner
hågen

så andas marker

barnet vandrar i ängen den en gång gröna
blomstrande

däri templen skimrade sol
skimrade måne

varur lärdomar strömmade
vita seglande blad
i flodens fåror

sotflagor föll
föll
skymde
pelar
fundament

marmor
vit grånade
in i avtryck av
liv

templen vittrade ej av vind
ej av
allt det vilket ej gjordes
av ögonsalt
gjordes sår
kratrar
rosenringar drömmande

taken lyfte
fåglar bevingade
åsar

vakandes
med bladen alltid i ögon

barnet satte sig vid grinden
där stegen slant
slanten
skramlade i tennmuggen

är du min skallra
den vilken jag gavs av de vilka myntade åsikten
att lås äro bättre än öppna vidder

och jag öppnade grinden jag slöt den
myntet rullade in i solen
förbrändes
steg in i stjärnvägar

däri andas myntet det vilket är och icke är

nu ligger du här i min hand mynt du vilken vet vad de gjorde
jag vet inte vilken kyla detta är vantar önskar jag mig
till att värma mina händer
så jag kan värma grenen på grinden se en kvist stiger fram ur öga
myntet såg in i barnet och vips var myntet röda vantar stick händerna in
händerna steg in i värme barnets kinder rodnade av stigande värmen i kroppen nu ej längre huttrande
varsamt lade barnet händerna runt kvistens dröm
och så sitter barnet allt under lindens
körsbärsdröm

fria släpper barnet vantar
röda purpurfåglar
bärs av vind

i fjärran helt nära möter barnet
det barn vilket vandrade
marker andas mjuka
ändock
är
tjälen
inom

jag fryser utan att frysa
vad är detta frysande vilket kryper
in under huden

barnet viskar helt stilla
är detta en bild av mänskligtillvaron
är detta mjuka, den icke tagna ståndpunkten
en slags deglik tillvaro däri alldeles för lite mjöl är tillsatt
ett tillstånd inom vilket tjäle tillkommer

purpurvinden sluter barnens ögon
hör du
kvarnhjulen
skovelhjulen

står på en kvarnbro
en träbro
träd bro
trädbro
lagda bräder
persienner
räcken ställda
floden skimrande virvlar
stenar är blanka leende
alar
träd står upp till vaderna i strömvirvlar
här och var sköljer pilar hår
fingrar

skovelhjulen driver kvarnstenarna
mjölet males
pudrande vitt

med en påse mjöl i gåva vandrar jag hemmavid
gör en deg
sätter en deg i lerskålen
det tillstöter icke fänkål
icke anis
icke kummin
det tillstöter händelser vilka jag ej avvisar

det kommer sig så
det kommer sig så att degen står naken
duken vilken skulle läggas över
for ut genom rutan

de sjunker
sjunker
lever i hav
haven andas
sköldpaddor
bläckfiskar
valar
delfiner
sånger stiger upp
fyller
ögonglobers
hjärtsolsregn

degen står naken utan täcke
ej övertäckt av värnad mer av glömska
degen är menad till jäsning för vidare
det är i detta det sker
en tunn hinna
ett skal bildas
vilket är ett slags tjäle
stjäle
stjäl
stjäla
tjuv
livsprocesserna orkar inte

och i denna stund undrar jag
varför
barnen ifrån frostmofjället träder in
varför
bilder av en förfrusen livslös kropp stiger fram
leendet

leendet i detta ansiktes befrielse

Inga kommentarer: