lördag 7 januari 2012

den 7 januari 2012

de följde stjärnan
ankom i denna natt
frambärandes gåvor till barnet i oss alla

öknarnas vågor svalkades av palmblad
bjällerklädda vrister – av bjällror klädda vrister sådde dansstigar
vindar svepte med mjuka frigörande fingrar ut spåren
molnen seglade vida
vattnade bergens sjunkna
rötter
steg upp
vita kristallklara toner
rena

stjärnor spann väven runt hennes brustna illusioner
lade om helande örter

i nätter av mörker syntes himlar glöda
ur hennes hjärtas bröstsorg

de såg ej roten

kupade händer runt sanden
reste pyramiders vakande ögon
lade de stelnade konungasinnena med följen till vila
tömde deras inre
ilade helgade örter
förband
andesåren

fåglar syntes fylla luften
intill den stund
dagbräckning
de stiger ur formen

vid floden växa kaveldunen
djupbruna intill svarta
med marmorkavlar kavlar
slätas dessa ut
markerna är svarta
de skär kanter rena
de viskar
denna nattrulle
skärper formens ursprung
så rullade de åter samman det svarta djupt bruna
växa kaveldunen vid floden
vilken leder stigen

han vakar i båten utan åror
med blicken fästad vid är

stjärnor spann väven runt hennes brustna illusioner
lade om helande örter

i nätter av mörker syntes himlar glöda
ur hennes hjärtas bröstsorg

de såg ej roten

kupade händer runt sanden
reste pyramiders vakande ögon
lade de stelnade konungasinnena med följen till vila
tömde deras inre
ilade helgade örter
förband
andesåren

fåglar syntes fylla luften
intill den stund
dagbräckning
de stiger ur formen

sandlejon vakar med mjuka tassar

kobrans vida huvudvingar omfamnar deras sörjande hjärtan

vid floden växa kaveldun

med palmblad täckes sandens ädelstenar
öknarnas skepp
vaggade valven
vattnade strupar
snörda

i denna natt stiger de

upp
över

ögats rand

viker ut
kronans blad
i kretsen av de tolvs rosenord
*
en krona är en sluten församling
enhet
etthet
en hetlig

en krona är en sluten församling där strålglansen oftast är riktad utåt
utåt – runtom

kronan omfattar huyvudet
är lagd runt huvudet

diademet är en öppne församling
där strålglansen är riktad framåt

i det jag skriver detta lämnar ordet samt bilden mitra mig icke
det är en huvudbonad buren av prästerliga ämbeten och jag frågar mig; varför är den sluten uppåt och jag frågar mig varför den bär tvenne löst hängande band. att denna huvudbonad är sluten uppåt kan ha en tvetydig betydelse – jag frågar mig ändock varför den är stängd uppåt.

kronan är en sluten församling
diademet är en öppen församling, en öppen församling där strålglansen är riktad framåt, öppningen är riktad – instucken är denna huvudprydnad bakåt
tiaran är väl att likna vid diademet

ser du alla dessa är de öppna både uppåt samt nedåt i det du bortser från huvudet i dem, friseringen i dem.

så vad är en församling
är det en samling för
är det för
samling given

kanske är den slutna församlingen begrundan
jag begrundar de inkommande stroferna för att samla mig till det vilket är
kronan - den slutna församlingen kan jag se vara livets cirkel med alltet inom

kanske är den öppna församlingen utsläppet – jag provar verklighetsförankringen av det inkommande
huruvida detta inkommande smälta har behörighet till inträde samt utförande
har detta inkommande bärighet i kärlek
av kärleks krafter givna
jag provar verklighetsförankringen av det givna stycket

i det jag skriver givna stycket
ser jag hur symfonisk verklighet skapas och denna är i kronan

kronan varandes sluten är bilden av begrundan är bilden av äggets verklighet
jag drömmer min livsförankring i skönhet

bilden av begrundan: du kan stråla utåt i samtida begrundan
guldoblaterna de rena är lagda närmast runt huvudet
kupolen är av guldbladshänder inåt
värmande
ditt ädla sinne strömmar utåt
diademet släpper ut bakombarnet
ridån öppnas därigenom strålar du framåt

(isoblatsöga)
gräsen är böjda flätade fingrar
vita frostklädda
av solfingrar
andas diamanter

stigar
givna av
rådjur

är öppnade vägar
leder in i skogshänder

en oblat
isoblat ligger vid mina fötter
vita vackra renhet
mina ögon ser
isen har rötter
rötter trådar av frost av is
stenrötter
bäcken är ormen slingrande hummande
nynnande under isens tunna hudhinna
här och var andas öppna fält
vattenfältsöar
solfingrar finner strömmar
barnet fiskar med pinne i bäcken
pinnar åker kana över frystäckta strömmar

stegen leder till stenars riken
sovande drömmande vakna
smaragdhudar mossa av is
stenar ler strålandeskimrande
barnet klättrar jag viskar vi är här
och stenar gläder sig med barnet
med kärleken vilken strömmar ur mina hjärthänder
vackra stenar visar grottor
rotstammar gröna är lindade runt
stendrakar med vingar ihopslagna med ögon vackra goda
följer våra stigar

stendrakarna andas vackra
detta är

fredad tillvaro

sätter mig i denna plats händer
hör drakarnas hjärtan blöda
hör stenars hjärtan blöda
tårar tränger upp

de förtäljer mig
bilderna strömmar in
jag ser smide av helt annat slag än det smide de grå i bergen brukar giva
jag ser smidda planer
ränker
ser känner
upplever dessa ständiga försök att övermanna
att maktinneha
och vi ser undrande
plågade ut över det kringströdda i skogen
motorsågar
skär i oss
dynamitkubbar
allt det vilket göres i oförstånd

och jag ser samtidigt hur alla dessa ränker planer smidda kastas omkull
ser hur dessa makteftertraktare förstör för sig själva
ja – lägger krokben för sig själva

stenarna stendrakarna
visar åter och åter
allt skapades ur kärlekens händer
icke till makt
till mammonsrikedom
till skönhet
till etthet
helhet
helelseregn
läkande
kärleksvingar
gavs människan i begynnelsen
gräsen är böjda flätade fingrar
vita frostklädda
av solfingrar
andas diamanter

stigar
givna av
rådjur

är öppnade vägar
leder in i skogshänder

en oblat
isoblat ligger vid mina fötter
vita vackra renhet
mina ögon ser
isen har rötter
rötter trådar av frost av is
stenrötter

Inga kommentarer: