torsdag 26 januari 2012

den 26 januari 2012

himlar
är nedstigna till marker
marker är uppstigna till himlar


kanske sker det så i det vi blinkar


marker är stjärnstrålande
vitmjuka


tyststrålande
vida




klanger toner
stiger


och sångerna nynnar nattstilla


lyssnar i dagarna
till det så många uttalar
ordet
rädsla


ordet rädsla följer ”allt”
låt oss säga ”alla” upprepar
rädsla


börjar undra huruvida livet är uppbyggt av rädsla


livet är
skört


elden har lagt sig till ro
natten spänner upp ett vitt ark
kol lägger sig mjukt till rätta
i ditt fingerljus


trenne fingrar är bärande


helt stilla inväntar du
rörelsens ansats


skall du rita eller ej


natten viskar
räds ej
fattar varligt din hand
lyfter varligtstödjande din hand


kolbiten inmundigar en djup
andning
inandning



stiger
rörelsens ansats
in


med lätta drag
antyder du linjernas vägar


gryningspenslar
sätter
planterar
pollinerar
färger
frömjöl


natten andas dagbräckning


lyfter dig ur
sömnkokong
vinden antyder dagens linjer
*
jag försöker verkligen göra mig hemmastadd i min kropp
*
bona
bonad
boa
varför svälja hela sitt byte
byte
byta


boaormen smälter det svalda
*


saker försvinner
dyker upp
i det de lyssnar till meningen
tas emot i välkomnande
*
(spår spå ren)
barnet i henne stannade inför trädet
följde
såg


upplevde
trädet släppa
droppblad


vintern andas i dessa trakter av kylda hjärtan
så gott för dig min vän att solens fingrar når dig
skänker dig det mina händer ej förmår
omfamna hela din kroppsgestalt


trädet log med hela sitt kronansikte
du omfamnar hela mitt väsen
kom sätt dig i min hand
låt mig gunga dig
tills din kvinna kommer åter från sina
springärenden


barnet kröp gladeligt in i handen
och trädet gungade barnet i solvindsvärmeljus


du vet


min kvinna springer ej
hon uträttar ärenden till bekommelse av
stugans bonad
väggarna är issprängda
röken pyr in
hon har halkat omkull på trappan
flertalet gånger
kanske tröskeln söker hålla kvar hennes fötter


hon trodde det var mistluren


hon ser spåren
alla spår leder bort
intet till
dörrvingen




det är märkligt
i denna natt kan jag höra fjädrar falla


fågel
fågel
visa dig


jag kan inte visa mig förrns din vilja är att se mig




hon tar staven
trollstaven vilken hon alltid bär
med sig i hjärta


rör i eldens flimrandeglöd




eldhand varm tar hennes mjukt i sin
hör natten andas mjuk i din stämma
lyft upp hakar från gångjärn
släpp vingar ut
genom fjärdens klippregn


kupa dina händer runt markerna
tag ditt vida förkläde med
till snö är din bedjan




gnistfolken är nära


spåren
spå ren
leder
bort


störa är en suck av otillbörlighet
den finner ej vägen in i bröstet mitt


hör hur dörren slår
klöver och timotej i ängen


lyft upp hakar från gångjärn
släpp vingar ut
genom fjärdens klippregn


kupa dina händer runt markerna
tag ditt vida förkläde med
till snö är din bedjan


nära är gnistfolken


hon bugar inför dörren


tröskel
tröska linet skall
vi ej




skära vägen fri skall
vi ej




tröskel
tröskel
med yttersta varsamhet
lösgör jag dig nu från
spikgreppet


eldglöden andas i lagomhetta
vid mjölat bakbord står hon
en lock trillar ned i pannan
listar sig ur huvuddukens sammanhållande
med mjölad arm för hon locken undan
vit är hennes panna


bakspaden förs varsamt in
med tunnbröd naggade


hon ler
ser
honom skära snida slipa rundel
fästa spikar
naggen vilar fint i hand
jag måste prova om det fungerar är det bra
ser honom linda spikar
ler i det hon ser spikspindelväven
skrida fram över bordet
jag måste prova om det fungerar är det bra
ser fåglar lämna gåvor vid dörren
hur han lägger fjädrar till varandra
lindar jutebandet om
så mycket tyckte han om tunnbröd
låt dem ej pösa över bredderna
här tag min nagg
du måste prova om det fungerar är det bra


doften av tunnbröd är
påtagligt närvarande


hon hör
vargar yla
varning


känner pilen
genomborra


barfotad stiger hon in i
snövidsträckta
dynor


baldakiner vajar i öknens vida armfång
elden dansar i stencirkel
hon följer mjukt rörelsen
ansiktet visar hon ej


hans ögon söker finna en glipa
en skymt


vinden far in
lyfter henne i vindsläde
vindvirvlar
följer färden
han söker vandra genom vindtunnel
låt mig endast skymta


vinden lägger sina blad stilla
vid hans fötter
läs mönstret
du ej
ville
se


tusenfärgskorn
spirar i sandmarker
mina ögon ser ej
viskar han
förtvivlad


hon är det
men var
var


vinden blåser ut sandskriften
återkommande viker jag
denna skrift ut
tills dina
ögon
ser


hon är
den kvinnan


vem genomborrade hennes bröst


jag gjorde det viskar den kvinnan
kvinnan vilken brännlärdes det är förbjudet
för dig är det förbjudet att känna så


känna behöver jag ej
uppleva gör jag i drömländer


sakta reser hon sig ur greppet


barfotad stiger hon in i
snövidsträckta
dynor


dun vackra dun
vem släppte er fria
dun vackra stjärndun
vadi andas er skönhet


i dina ögon
i din blick
släpptes vi in


är det mig tillåtet
det är dig tillåtet


hon lägger snö i förkläde vida


stjärna släpper nål
synål i hennes fingersvar


hon är i det hon svarar till


det sitter en fågel av sällsynt art i trädet
snöträdet följer en kvinnas rörelse




hon sömmar mantel av snö
med snötråd
siktar med nålen
fäster snöpärlor sida vid sida
släpper ej blicken från
i dagar nätter
nätter dagar
veckovisa
månader
år
årsringar
flod ebb
ebb flod
hav stigande under
lyftande berg
berg stigande under
lyftande hav




gråterskornas tårar
rinner nedför berget
vari gjorde detta




växelsången andas mäktig
djup hög
hög djup
böljande


i gryningen den första av tusende
tusende ett tvenne
är mantel förfärdigad
lägges mjukt runt hennes axlar
faller i mjuka vågsvall nedför ryggen


spåren
spå ren
leder
till


tavlan är fri
är vacker


hon vilar stilla
inbäddad i snö


vargen avlägger sin skrud
lyfter henne till sitt bröst
bär henne uppför stigen


vinden skriver i sanden skriften


dina ögon
ser


nu


följ bäcken vilken lagts för dina fötter


du har hört barnet förtälja dig


hennes
saga








hon trodde det var mistluren
det var ragduns vilka spräckte den höga muren
ur hennes bröst flyger klangfjärilar rör vid hans ögonhjärta

Inga kommentarer: