söndag 15 januari 2012

den 15 januari 2012

du kan ej
oroa dig
innan
det händer

du kan ej sopa löven lövet innan det faller

i tanken kanske du kan förbereda
inte ens det

lövet kanske faller på din nästipp
växer till ett träd

det vilket skall hända
kanske blir
oändligt vackert

haven reste vida segel
ur segel steg vingar

hade de sett in i vingarna
in i seglen hade de sett det
det är
hade de sett in i ögonen hade de sett en djup
skönhet
hade de sett kroppen
rörelsen hade de sett hur haven förenades belivande av denna rörelse

och haven är inte endast hav

haven reste vida segel
ur segel steg vingar, vingar vilka bar vattendroppar med.
hon slöt ögonen, hörde varje droppes rörelse, jag är en droppe droppar
hon hörde varje droppes klang upplevde varje droppes rörelse
jag är ett segel
segel
hon förde dropparma dit de viskade
hon kunde uppleva hur dropparna omslöt möten med klanger
moln seglade vida
slöts samman
elden brinner i kretsen av molnstenar
eldcirkel bjuder in
molnvandrare sitter i cirkel kring eldtalan
moln seglade
slöts samman
tornade upp
oväder nalkas for genom hennes tanke
tankevirvlar

låt ej oron ta över dig, din tanketornado ta tag i dig, hur många gånger har du sett moln torna upp sig utan oväder. du kan ej – jo visst kan du, frågan är varför skall du – spika för fönster dörrar in samt utvägar innan det sker. inte krattar du löv innan de släpper fästet eller omvänt, du sopar inte smulorna förrän brödet släppt smulorna eller omvänt.

ur moln sträckte luftdrakar sin väckta stämma

i ängen syntes en blomma
sände doft
vida

denna äng i molnvandringssegel
andas strimfåglars toner

blomman
lägger händer
över bröst

vad gör hon
vad gör hon

viskar luft molndrakar
ger hon upp

giver
hon doft
upp

luftdrakar molndrakar
bildar vingcirkel runt

vindblomma

vi tackar dig
vi bär

stämnyckeln

dit

du

giver

sakta viker vindblomma ut händer

ur molnen – av urmolnen - sträckte luftdraken sin väckta stämma, ögon strålade nyvakna
strödde silverblad i lindens tömda händer. hade de sett in i vingarna in i seglen hade de sett det, det är. hade de sett in i ögonen hade de sett en djup skönhet. hade de sett kroppen rörelsen hade de sett hur haven förenades belivade av denna rörelse
och haven är inte endast hav.

hon beundrade drakens skönhet, pärlemorvingar skimrande, stjärnskrudsfjäll.

de bugade mjukt inför varandra, molndraken, luftdraken, vattendraken

hade de sett in i vingarna in i seglen hade de sett det, det är. hade de sett in i ögonen hade de sett en djup skönhet. hade de sett kroppen rörelsen hade de sett hur haven förenades belivade av denna rörelse

och haven är inte endast hav.

vad såg drakarna
drakar lever i stenar växter blad moln droppar, drakar andas godhet, skänker värnadens vingrörelse, se huru drakar kupar vingar om, hjärtvingar.
drakarna såg en kvinna. så länge hade denna kvinna vandrat, hon hade egentligen ej sökt, en dag befann hon sig där. träd omgav henne, mjuk mossa bäddade in hennes fötter, de vilka ej kunde läsa marker såg ej hennes stigar. hon bar mossmockasiner. de höga granarna släppte mantlar lade mantlar till rätta, de yngre träden släppte grenar, flätades, så stod hyddan redo, stig in vandrerska, vindblomma och kvinnan steg in i hyddan. med ens steg lågor ur glödbädden, med ens begynte vatten koka i järngrytans runda spegelansikte, ur ränsel steg örter in, doftregn ringlade vägar upp genom rökhålet och stjärnor fröjdade sig med kvinnan. där i skogen levde en kvinna i all ensamhet. ensam var hon icke ty vargen den vitskimrande vakade över henne fanns alltid nära, följde hennes vandringar i det hon frös lindade han sig nära om. alltid nära var de. ovan träden vakade örnen över orden vilka släpptes in. nej hon var inte ensam de var med henne och hon med dem. ändå tärde ensamheten – det såg drakarna.

jag sträcker min hand till dig

stegen kan endast komma av ditt hjärta

visheten satte sig ned vid kunskapskällan
bad vattenvingar in i handen
släppte vattenvingar fria i alla cirkelns riktningar

flyg vida
omfamna
liven

så flög vattendroppar
vattenvingar

hade de sett in i vingarna

vattenvingar stänkte kunskapskorn till törstande åkrar

inväntade tystregnen

de provade kunskapen given av vishet

steg in i visdomen
vilken är
kunskapens förverkligande

såg att den är verklig

kunskapskällan tindrade strålande
in i
vishetens milda godhetshänder

hon steg in i själens hemvist


jag sträcker min hand till dig

stegen kan endast komma av ditt hjärta

det fanns stunder i vilka hon trodde sig leva, då det öppnade sinnet flög med henne in i floder bäckar åar träd blommor. i det hon upplevde vinden andas henne. när tankarnas kvarnstenar upphörde klumpa sig – dessa klumpar mala ej till mjöl, pudrar ej mina marker vita. dessa är kvävande tyngder vilka kvarnstenen söker lösa i floden.
hon står i floden tvagar knyten i stenars visdoms åtbördshänder.
i gräset rullar vita kattungar mjuka
lyfter lösta knyten in i vindtrummas djupa röst
tystregnen stiger in i
tystkronor

ur tysthängen
blommar
körsbärsträden

till kastanjeträdens
blom

vi bar din gåva
till den vilken hör

vilken
svara
*
egentligen spelar det inte en roll varför det hände. det hände rätt och slätt. vi säger det finns ej rätt och fel – annat än i den bemärkelsen att vi i människodalen febrilt eftersöker – efterforskar rätt och fel, det finns ej heller bättre och sämre.
ser orden; ” det spelar inte en roll”, jag har svårt skriva ”det spelar inte någon roll”. oerhört viktigt är det för mig att skriva ” det spelar inte en roll” ty ordalydelsen i detta säger: jag tillåter det ej spela rollen. nej, egentligen spelar det inte en roll varför det hände,

frågan är huruvida/om det bär mig eller om/huruvida jag bär det.

frågan är huruvida/om det bär mig eller om/huruvida jag bär det. uttrycket för det vilket hände och är jag är du uttrycket av det vilket hände. är det av värde minnas det.
det finns ej bättre eller sämre – jo i bemärkelsen av det i människodalen febrila eftersökandet efterforskandet av bättre eller sämre.

hur vi uttrycker oss är en skolningsväg

hur vi uttrycker oss är en skolningsväg ett medvetandegörande av källans flödesströmmar.

i det att du möter ett ansiktsuttryck vilket är ett gärningsuttryck kanske du känner igen dig själv säger du, är det av värde är det av vikt/viktigt – är min reagens på grund av att jag känner igen min livsvandring genom dennas i mötet.
varför detta ständiga rannsakande/negationsrannsakande – vart leder detta –
först: det är av godo i det du känner igen samt reagerar – du kan däri vara ledsagare helt utan att överföra dina så kallade solkiga solkade vingar. du har vandrat genom den djungeln, de snårskogarna,

du kan visa hur man läser skogen

du kan visa hur man läser skogen, hur vägen ut leder.
Det är ej av vikt att ständigt leta efter: ser jag den människan i det hon är eller på grund av mina livssteg – en del kanske säger mina misstag, det finns inte misstag – vidareutbildning finns – alltså; det är ej av vikt att ständigt leta efter: ser jag den människan i det hon är eller på grund av mina livssteg/min egensmärta.

det letandet är tankens/huvud- mineral- skelett tankens kanonkulor vilka splittrar dig ur det – den du är

det letandet är tankens/huvud- mineral- skelett tankens kanonkulor vilka splittrar dig ur det – den du är. en stor procentuell tid används till detta samt till att förändra eller; jag vill förändra det vilket sker i människodalen. med bilden av rätt eller fel/bättre eller sämre är detta ej konstigt.
stjärnor lever i konstellationer, lever i stjärnströmmar lever i flöden, det gör människan likaså. hon är helt enkelt stjärnströmmar.

det är just genom detta rätt eller fel/bättre eller sämretänkande som stjärnexplosioner sker

det är just genom detta rätt eller fel/bättre eller sämretänkande som stjärnexplosioner sker. Det enda människan behöver förändra är sig själv och egentligen inte ty du kan ej förändra det vilket är – du kan finna modet att se förutsättningen förutsättningarna - Förut satta – människan behöver tömma, smälta den enorma soptipp hon bär

i skallkorgen.
denna korg skål – elfenbensskål vilken i/av urbegynnelsen är fragila fingrar, sensibla fingrar – sensitivorgan.
hör du trålaren,
den enorma fiskebåtens dunkande motor;
vad hör du – hör du hjärtljud,
vem/vilka luras.
ser du fångstnäten kastas
ser du valar
ser du rockor
i svävande
i dansande
belivelserörelse

ser du hur dessa söker sig till ljuset
till
ljusströmmar

de bländas av
trålarens starka strålkastare
strål kastare

ser du kastplanen, kastaren slagmannen mottagaren

valarna
rockorna
ser ej näten på grund av bländljusen

så är det

och denna skål av vit elfenben är i hudkorgen
är av urbegynnelsen svart ebenholts
mörker ljus
bär flödesfingrar


dessa fingrar lades däri ty du kan ej påverka i negativ betydelse
du kan spela eolsharpans strängar
du kan oupphörligen öva
tills du upplever dina egna strömmar
toner

ser du
näten

öppnas

släppa valar rockor fria

de svävar dansar
i hjärtat

rullstensåsar lades under täcke för att vandringsfolken i människodalen skulle vandra i fäste.
se bilden av snölavinen
en nysning sätter denna i rullning
i princip är det detta tanken gör i det hjärtat ej tillåts hålla tanken tankarna i handen

därför att människan på vägen såg tanken

grus knastrade under vandringens fötter
fotblad

tårna spretade ut genom sandalremmar
sommarfria sökte de spräcka remmarna

vi vill dansa i regnets floder
se isarna smälta
andas
gräs

gräs stack upp här och var

vandringen grymtade ogräs
snubblade nästan därpå

ett ting glimmade
glimmade
tindrade

är du en stjärna
är du en glimt
vad är du

det stjärnliknande
log timid

tag mig i din korg


vandringen lyfte tanken
en snålblåst drog om

sjalen runt halsen

tillräckligt för att avskilja tanken från hjärtat

så kom det sig att tanken begynte spela
vilsna trumvirvlar
med vitkalkade pinnar.



rullstensåsar lades under täcke för att vandringsfolken i människodalen skulle vandra i fäste.
se bilden av snölavinen
en nysning sätter denna i rullning
i princip är det detta tanken gör i det hjärtat ej tillåts hålla tanken tankarna i handen

därför att människan på vägen såg tanken

huvudtanken ligga, denna kändes – kändes, känslorna kan du ej fly bort från de hör till din väg, känslorna är ungar, valpar skuttleende lekfylldhet är stormar är stillhet är det vilket lättar tankens stelbenta gång. huvudtanken kändes ofarligare än hjärtat och blev styrande; en slags rullstensås
och ja, detta är bilden av inlandsisens smältande. tanken har behov av denna is med allt det is är. tanken har behov av att ligga på eller i is; kylas ned till en bestämd grad. stenarna föll och en mur avskar huvudtanken från hjärttanken
med pincettgrepp lyftes detta ras och vägen andas fri

och visst kan vi särskilja öst och väst, syd och norr – detta och, och, och
särskilja deras synsätt, det är bara det att det ej är deras och dessas.
så kallade synsätt. dessa synsätt är i varandra – detta är åter korsets bild/solkorset.

låt oss återse
i skallkorgen.
denna korg skål – elfenbensskål vilken i/av urbegynnelsen är fragila fingrar, sensibla fingrar – sensitivorgan.
och denna skål av vit elfenben är i hudkorgen
är av urbegynnelsen svart ebenholts
mörker ljus
bär flödesfingrar


dessa fingrar lades däri ty du kan ej påverka i negativ betydelse
du kan spela eolsharpans strängar
du kan oupphörligen öva
tills du upplever dina egna strömmar
toner
i stunder av liv andas organen en del påverkar du med viljan andra ej. Ändå kan du leda dem alla i handen.

ser du barnträdgårdsbarnen, daghemsbarnen, fröken har rullat ut ett hopprep, ett rep med kanske öglor att hålla i, ser du barnen hålla i repet, fröken gav dem detta rep att hålla i – så går du ej vilse

barnen håller i ormen - quetzalcoatl

Inga kommentarer: