söndag 1 januari 2012

den 1 januari 2012

ju mer

jag lever med bilden: finns intet nytt
ser jag klart – det finns intet nytt ty allt är kretslopp


berget vidgar ögon
öppnar
slutna
lock

syn stiger upp

berget gråter

tvenne
tårfloder

vattenfall
vackra

mantel skimrar

hon viker
undan
stryker milt undan

mantelflikar

stiger ut

skrider fram

av

vattenfall
av
berg

av
allt
*

det var en gång en mark
en mark helt plan
marken såg marken hörde livens rörelser
javisst kallades dessa liv
anade höjder dalar
allt detta vilket denna mark inte visste vad det var

från långt inre kunde marken känna
vad det nu var
en rörelse
vad bnu det var

marken hade hört alla de där orden
orden
orden
ringa
ringa
trumma
trumma
trumhinna
moderns hjärta andas mildvindar

marken hade hört alla dessa orden de där
däringa
där inga skrän höres vikes sannhet ut

marken hade hört alla beskrivningar höjder dalar sänkor
rörelse stilla
plan
oplan
planlöst flankerande
marken visste ej innebörden och hur skulle den

marken begynte mumla
först stilla
en fjädermumlings dun
säger jag alla de där orden

kanske jag lär känna
på djupet
lär känna
kanske
allt detta nalkas mig
ett slags
mantraregn ljöd

och undrar du
naturligtvis undrar du
det gör vi så lätt
hur marken kan förtälja dig allt detta
så säger jag med en handsmeknings viskning
upphör med denna undran tillåt bilderna stiga
i denna stund är min stämma ombedd vara markens stämma

jag spelar i denna stund vare sig flöjt piano harpa eller trumma
jag är en stämma
ombedd

mantraregn föll

marken glittrade
marker gör så av regn
medans droppar av ljus ännu syntes
smakade marken på detta tindrande glittrande
andades
in
dropparna

så vacker andedräkt
steg in
steg om
och den rörelsen var det
detta var det marken upplevde
rörelsen
ljusglitter
fyrverkerier – ja, utan smällar
pärlande kolsyrevatten
kittlar i näsan



marken hade nu svårt hålla sig stilla
marken hade nu svårt hålla sig tyst

så mycket kittlades denna rörelse
inifrån
och slutligen
sipprade droppar
upp
eller ut
eller in

marken fylldes av värme
sakta skapades en sjö
i marken

liven runt marken
upplevde denna värme
ja, det blev så att luften tonades in i varmgoda färger
mjukblå
mjukröda
mjukviolett

marken kände sig vacker
än mer vackrare i det marken upplevde växter
bosätta sig runt sjön
i
marken

stenar sökte vägar upp

träd kom invandrandes

djur kom till vattendraget släckte törsten
fridjur strövade mildstigar
fåglar
fjärilar
rörelse

och så
kom
det vackra berget
detta berg skimrade i allfärgers timakrets

ännu
slumrar berget
iakttagande

berget vidgar ögon
öppnar
slutna
lock

syn stiger upp

berget gråter

tvenne
tårfloder

vattenfall
vackra

mantel skimrar

hon viker
undan
stryker milt undan

mantelflikar

stiger ut

skrider fram

av

vattenfall
av
berg

av
allt

varje

pappersark är

vikt
rosenbården gången är synligandad
knyppeldynan vilar
i öknens baldakiner

knytbanden
är veckade krusade

sandvågor ligger villa
slumrande katter

det svävar en hök
vid kamelens sida

beduinen bjuder in till brunnen


stämma skär genom vindalle
låser upp
slutna

vithövdads breda vingar
skuggar solbrända ögons törst

sänker sig
lyfter hennes stigar

knytbanden
är veckkrusade

lagda i linneskåpet
från mormorsland

doft av lavendel
doft av ek

av patina
intarsia vit

inlagd i lådors nyckelgömmor

dit når ej
ickefingrar

skåpet

andas i havs vida segel

ur morfarsland stiger du åter

din örnnäsa
och din skarpa blick

du hann ej vägleda mig innan du drog vinden om dig
då genomborrade dina ord mig
hjälp mig avsluta detta
din hand
omfattade jag
var vid
dig

mina ögon blödde

pendeln tickar lugn
vid det runda bordet sitter kvinnan ur farmorsland
visar mig sömnad
lägger korten
patiens

du gav mig ödmjukhet

ur morfarsland stiger du åter


din örnnäsa
och din skarpa blick

tar min hand

leder mig

över

stockar stenar

vid elden

viker du

upp

stenbladen

väcker stockarnas snarkningar
stockningarnas
snarkningar

sarkofagen öppnas

vi seglar
vida
havs

i
andas

din örnnäsa
och din skarpa blick

tar min hand

leder mig

över

Inga kommentarer: