tisdag 10 januari 2012

den 9 januari 2012

sitta kan jag i månsilvernatten
bedja om
oh moderliga vara
gör mitt sinne så fridsstilla vitt

sitter innanför husets väggar
innanför rutan
blickar ut och marken är vit

i ett flyktigt ögonblick
upplever jag
tror jag detta vara
snövita sidenjordar

stjärnvandrarna i hennes följe lyfter blicken min
jag ser månsilvers klara renhet

jag frågar henne
är detta nattsländans vingar
är detta trollsländans vingar
är detta dagsländans vingar

ömt fatta hon min vilsna hand
är den moder vilken ej fanns
aldrig fanns för mig

hon leder mig oh moderliga vara genom rutan

åter ser jag den vackra isön i skogen
den vita
torra isen
linjerna, kristallationsbladen
här och var vid kanterna klara pärlor
glaspärlor

hur förmår ni stråla i detta släckta skogsljus

ispärlor andas fridsstilla
vi vet
vi vet

hon breder ut fliken av sin mantel
sätt dig
lyssna till glaspärlespelen
lätt blåser hon in i trädens nakenhet
nakna kronor
glaspärlor
spelar för mig


de toner barnet så mycket längtade efter
sökte sträcka sig efter i de stunder handen trycktes tystande över munnens skri

henne moderliga vara – hennes ögon vaggar smärtregnen vilka ilar genom mig
droppar flyger ur mitt bröst

dina fötter är kalla dotter
kom låt oss vandra

trädens skägg, hår
skägglava
vajar vind
hur kan ni andas med allt detta täckande

vi gör så
vi gör så

och vinden reder ut trassel

bäcken kisar fram
ur isögonlock
pilar
brister ut i serenader

gondolen seglar
hjärtkanaler
kinder rodnar
seende

hon leder mig
över bäcken

tuvor bär
fötter

hon knäpper lätt med fingerluta
lågor stiger ur fingertoppar
av bergsfloder

sätt dig dotter
värm dina stigar

jag är hos dig
hos
allt
*
(bäcken)

hon följer bäckens
ena
vinge

reder ut
trasslade
grenar

vem har varit
stormfarare
i
ditt
hägn

han följer
bäckens ena vinge

smaragdhöljesstam
lägger sig över
bäckens fårade anlete

de mötas på mitten

flyger himmelsvida

i glädjande till bäckens spirande

isdanssådd

Inga kommentarer: