tisdag 10 januari 2012

den 8 januari 2012

vid flodbädden där bergens röda sandblad klättrar uppför solstenar
värnade av skuggfåglars vida regnbågsfjädrar
sjönk gräset in slöts gräsvingar täckande över syn
sandmoln upprivna av skodda spiknaglade hovar lugnades lades mjuka stillade
vindar slumrade vakande åseende flodens stigar
inom vindar andas blomstergirlanger bruden
så vacker dansade med följe
hans ögon omhuldande ömhets
stundtals viskade vindarna
du vackra tinderkälla
en gång fylld till brädden av deras klara syn
sakta har din rörelse sjunkit in
en gång fylld
alltid fylld svarade bergens eko

röda sandblad ser sig om
de söndrande synes ej
deras flyktande ögon rev upp sandmolnen nu vaggade stilla i lugn
röda sandblad viker ut vingar beundrar flodens väg

du vackra orm bär livets mönster i ditt skinn
vacker är du att läsa

ormen släpper i en stund av nålsöga vingar fria
flyger i spanande med röda drakar
allt var stilla
intet larm4intet slag

ormen sänker sig
in i vakande
röda sandblad lägger sig till rätta

mjuka rörelser rörde vid moln
vid flodbädden där bergens röda sandblad klättrar uppför solstenar
vandrar kvinnan
lämnat har hon larmet
lämnat har hon slagen
hon ser flodens livslopp smeker flodens strömmar
beundrar röda sandblad hör sandblads stämmor ljuda
skymtar solstenars tempelkraft
utan brådska vandrar denna kvinna
ametister skimrar i hennes närvarande andeblick
i hennes själsrörelses ansvar
ormen
molnen
bergen
sandbladen följer henne förvånade
är du ur sagans väv
ur drömbladens tempelsalar

kvinnan lystrar
floden provar hennes syn
släpper droppe
svävande
fri
åter lystrar kvinnan
nynnande med tonen
kristalltonens rörelse

inte alla hör dem
hon
kvinnan hör

ännu en rörelse närdes av marken
mannen bär mjuka steg
vid flodbädden där bergens röda sandblad klättrar uppför solstenar

stack ett vasstrå upp ur sanden
mannen stannar – du gav mig vatten att dricka i öknens vandring
i ödmjuk förundran tackar han detta vasstrå

vasstrå stiger in i hans hand
lyft mig till dina läppar andas mig

och mannen svarade floden
flöjtens toner svävar fria

du vackra massaj
ur anfaders vilja
hoppar högre
högre
plockar måndruvor
in i hennes torkade händer
ur hennes moders
anmoders månträdgårdar

och mannen svarade floden
flöjtens toner svävar fria

ur bädden lyfter ormen med utbredda vingar

tillåter en man en kvinna att se
flodens åter fyllda

av deras ögons
klara stämma
*

din hand når genom väggar

väcker körsbärsfågels
vita
stämma

vitskimrande
bär du mig
in under

ormbunksbladen
i stenträdgårdens

doftande

rosenregnsfjädrar
*
(vem är väl jag)

vem är väl jag
till att tala vinden elden
markerna
livet

så utarmad
svedd

så smärtfylld
vad har jag gjort

huden är torkad pergament
vari skriften utplånats
därav jag tvagade den i sand
däri jag tvagade den med sand
vilken av hettan blev glasflisor
vilka stack mig

kanske sökte jag skära ut
fingeravtryckens kartor

min hud
en stämpeldyna

bärandes solkiga segel
i lappade seglarkasar


står i ängen
gyttjan drar
håller
fast

så länge har jag försökt kasta fiskar uppför flodfåran
sett fjällen lägga sig glänsande ned

så länge sökt hålla elden vid liv
i mina handskålar
eldskålar

lågor
flamman
falnar


står i ängen
gyttjan drar
håller
fast

ängen möter mitt öga
fjolårsgräset bugar
vitklätt

vid varje insteg håller jag foten i luften
hängande
inlyssnande

för att icke skada
skönheten med mitt fotnedsteg

fjolårsgräset
bär vita blad
frostblad

kristallblad

sångerna hör jag
skär mina strängar av
tårar fryser till is

ser himlar brinna i väster
undrar varför det gör så ont
i öster andas violljus mattade purpur

sjunker allt djupar

ängen möter mitt öga
fjolårsgräset bugar
vitklätt

vid varje insteg håller jag foten i luften
hängande
inlyssnande

för att icke skada
skönheten med mitt fotnedsteg

fjolårsgräset
bär vita blad
frostblad
tystnade

kristallblad

i gläntande fingrar andas isar

isar vida
ljuder

ett barn slår med gren
söker öppna rännor

trummor
dova

istäcken med
fyllda
vattenskålar

undermarker

istäcken med
tömda
vattenskålar

undermarker
ekar tomma

trumslagen fortplantas in i mig
kokande
strömmar

stormarna antänder
lavan i mitt bröst
faller gör jag på knä

kalken jag drack ur har brunnit
stelnad är rörelsen av min hud
min kropp

en fallen
ruin

brunnen är kalken
muren ligger fast

vågor stiger ur bäcken
mellan knotiga smaragdstammar
kullvräkta
fallna
stelnade

söker lösa kalken den brunna
håller den fram till mina spruckna läppar

för sent

är jag värdig
finner du mig
i vinden
i elden

Inga kommentarer: