fredag 27 januari 2012

den 27 januari 2012

jag kan ej
be dina hästar tankar
stilla
jag kan ej be dig komma
jag kan ej viska dig nära
intet kan jag
i det du
icke leder dina hästar in i hjärtdalen


varför framhärdar du
varför umbär du
varför andas umbäranden


vad är härda
fakiren härdar sin kropp
gör eremiten det vilken lämnar allt materiellt
gör eremiten det
eremiten vandar in i öknen
sätter sig i bergets grotta
på en klippa
ensam
en
sam


härdar de kroppen
är det vägen


min väg
din väg


varför skall vi härda kroppen
gör vi inte det varje stund vi lämnar bädden


du kan härda en metall för att denna skall motstå vädrets nycker
du kan härda
härda
fram


en mur
vilken avskiljer dig


varför framhärdar du
så envist


fram härda

en
vist
intet är i det stora satt vara umbärlig obetydlig – jo:
oh
be
tydligt


gör icke dina stigar umbärliga
fyll dem icke med smaken av deras umbäranden
och detta ord kan säga dig varför
um
bär
anden
vagt minns hon malen
mötet samvaron med malen
malorden


visst är det märkligt
vet du att jag ovan havens yta har en namnfrände
vi möts ibland


kanske är detta jag sade malen
i den skepnad jag lever i då jag oförberedd stiger ovan ytan


ser du den förvirrade malen
i sin natur ett pärlljus
i förvirringen


äter malen upp
höljesvärmen
din yllesjal
tröja


dras till ljuset samt förbränns


kanske är det jag sade malen i havens djup


i det trålarens nät slungar mig


oförberedd
upp

stranden


flämtande ligger jag där på stranden
ryckt ur mitt element
jag är ej förberedd
luften sinar
förvirrad söker jag höljesvärme
förvirrad söker jag ljus


förvirrad
förbränns


eldblad
aska dalar faller in i hav


sjunker djup
stiger upp till ytan
förberedd


viskar
allt är väl


sträck dig in i markers strömmar
andas vindars djupa strömmar
höj din stämma in i tonströmmar
svara dig i den du är


i skogens ovalöga
gives den friske ur knippan
den nyckel
du har behov av


nynnar
vishetens milda ögonkälla
*


guldkornet föll ned ur tempelträdets krona
lade sig mjukt till rätta
slutna är ännu ögonen i blå lazuli grund


hör du katter lapa i tempelgårdens källa
en av dem alla
denna med mjölkvit dimma


så frågar lazuli i blå grund


vari grundar du din å sikt
så frågar ögon slutna


min hänsikt vilar vaken bidan
i varje dimstråk
så svara blå grund i lazuli
hör du stråken förfärdigas
taglen är vita
mjölkvita
spunna av
katters
väl mod


huru kan tagel vara spunna av
katters välmod
så frågar ögon tvådels slutna


spinnrocken spinner i deras bröst
vid hjärtelden sitter vishetens moder
och har hon ej rocken om axlar
så flyger sländan fri i hennes hand
så svarar blå i lazuli grund


lyfter stråken
ger mjölkvita tagel fäste
spänner
lagom


hur har du tänkt spela med stråken
utan an svar
så frågar ögon halvslutna


ur tempelträd sträckes violinen
violer nyvakna i vår trädgårdsbädd
skänker violljus solglöd
violinen av vitskir mandelblom
stråken lägges an till svar
toner flödar

spelar jag med
dina frågor
ljussträngar
så svarar lazuli i blå grund


är det
är det verkligen av godo spela
väcka den sovandes hjässas ide
så frågar ögon i fjärdedels slutna


väggen öppnar en springa
släpper in
det viner i luften
silverstekel landar
lägger sig helt nära
tätt in till
guldkornet


med vakna ögon lyssnar de in


varför framhärdar du i din frågevind
frågar de ögon halvslutna


tysta
betänker ögonen ännu halvslutna


lazuli i blå grund inväntar omfattning av färden


ögonen vidgas nu helt
strålande blå
klara


jag ser guldkorn växa i silverregnens vingar


blå orchideer
skrider


in i bergens lätta slöjor


bergsvallmo
hälsar
färden
rinner
in i
notus händer


tänder
eldbladens


vallmoröda
tecken




(mal)
eldbladen i spisen
andas sakta
flimrande


blåser glöden ut
eldblad
lindar eldblad
fingrar runt glöd


glöden möter mina ögon
vi är ett


rök ringlar


är det dimma jag ser
är det snö
fallande
korn


vita


virar sjalen tätare


hör rådjur höja stämman
detta märkliga hesa ljud


och jag skulle vilja förena mig med detta rådjur
höja min stämma och råmande skrika ut det jag upplever


befria den hesa
sammandragna stämman
nycklarna


jag finner dem
ej


stundtals bekymrar det mig kanske borde det alltid bekymra mig
jag vet hur låset ser ut
jag vet att nyckeln har jag lagt åtkomlig
till de fingrar vilka mjukt omfattar den


i den stunden skall jag svara med ansiktet vänt in i vinden


alla dessa nycklar
växer fria i ängder
skäres
binds samman i knippen
örtknippen


nycklar
till


växa i ängder
månskära vakar med stigar
skär varsamt
fingrar flinka knyta knippen


vandrar till skogens ovalöga
lägger knippen i järngrytas källa


rör med den långa staven
lyssnar frågar
svarar


i skål av jord lera
rinner drycken


hon lyfter varsamt den sjukes huvud från huvudgärd
försiktigt för hon skålen till läppar
så drick
drick
nycklars ord


gör icke dina stigar umbärliga
fyll dem icke med smaken av deras umbäranden
och detta ord kan säga dig varför
um
bär
anden


varsamt lägger hon ned den sjuke
händerna hennes följer kroppen
smeker utan att röra
avkänner
den sjukes rörelse


så stillastående är dina vatten
glöden har nästan slocknat
händerna vandrar uppströms nedströms
oavlåtligen


i tolfte
ber hon salvia brinna glöda
bäddar in den sjuke
i hudar fällar
i mossa av smaragd


vakar med yrseln
stödjer vid obalans
nynnar
sejdar lugn


lugnstjärna följer vägen
sänder en gnista
antänder den näst in till slocknade glöden


hon dyker in i haven
simmar
följer
valen


valen leder henne
till malen


i förstone ryggar hon i mötet
i detta djup


malen bligar stillavarmt
låt oss upptäcka djupen


malen visar henne stigar vägar
koraller rev grunder


allt in till valens djupa sånger


hon stiger upp till ytan
ligger i bädden invirad i värme omgiven av ljus


sakta tränger sejden in
glöden släpper
eldblad


hennes kinder rodnar sakta


välkommen åter
vagt minns hon malen


visst är det märkligt
vet du att jag ovan havens yta har en namnfrände
vi möts ibland
kanske är detta jag
i den skepnad jag lever i då jag oförberedd stiger ovan ytan
ser du den förvirrade malen
i sin natur ett pärlljus
i förvirringen
äter malen upp höljesvärmen
dras till ljuset samt förbränns


kanske är det jag sade malen i havens djup
i det trålarens nät slungar mig
oförberedd upp på stranden


mossa fällar hudar avtäckes den sjuke
sträck dig in i markers strömmar
andas vindars djupa strömmar
höj din stämma in i tonströmmar
svara dig i den du är


i skogens ovalöga
gives den friske ur knippan
den nyckel
du har behov av


nynnar
vishetens milda ögonkälla

Inga kommentarer: