onsdag 13 juli 2011

den 1 juli 2011

orange ser jag vara framtid
huvudets tanke sjunker in i hjärtat sker




orange ser jag vara framtid
nämligen från hjärtat till fötter


fötter
steg skall hjärtsmeka marker
*
får betar i frividders andning, lugn råder, då och då höres fårens pärlsamtal
träkulor skrattande
i bergen andas silverne bäckar, ådroro
ådersånger
de små
de grå
silvernegrå med genomskådarögon
med händer breda
breda
med fötter långa
med ben korta
med livstenshjärtans djuppuls följer lyssnarstråken vilken stiger ur flodögas ekerhjul


dessa bergsfolk ber silverblad släppa
stiga in i händer
skänker gåvan till han vilken svarar gåvan
han vilken lyfter hammaren in i klangstigen
han
han väcker glöden
blåser luft däri
så ljuda smedessången djupas klangbörd
vad smider han
han smider ullsax
hur ser saxen ut
klövar
kanske är detta en klövjesax
en klövsax


vi ser ullen spinnas
hör ljudet av virknål vilken lägger ögla till ögla
hon virkar mjuka tofflor till värman
ögla till ögla – ser människor vandra i ström
det är vackert ögla till ögla till värme i ljusgärning.




*
(nyckelpiga i rosenlinden)


din
hand


sluter mina ögon




din
vilja


hör mina händer tala




spring ej din väg
dröj dig kvar ännu en stund


ännu


en


stund






däri


vid näckrosdammen
kysser du mina fingerportar öppna


nyckelpiga i rosenlinden
breder ut vingar


låter dig


ana


nyckelvägen
*
(ekharkling)


så låt oss tala allvar
i solregnens drömblad


eken lyfter armar höga
breder ut rötter vidande


sträcker ut fingrar
vidavida


och där sitter jag i skymningsvandring
lyssnandes till barkens cittra
citriner klättrar


kornknarr vajar strå


ett blad faller i hand
ännu ett
ännu ett




eken harklar stämman
sänker en aning
armar


läs mina vandringar


dina vandringar i hasselskogsregnen




och jag läser skriftens skönhet
*
(solfjädersvind)


och du




min älskade


fäller dina läppar
en solfjädersvind över min huds hetta




skänker mig svalka


där i tältens skogar

Inga kommentarer: