lördag 30 juli 2011

den 24 juli 2011

det talas ofta om död
död och undergång


det talas alltmer sällan om liv
kanske är människan på vägen
vid randen av att hoppa
hoppar
hoppas
hopp


kanske vandrar människan med
bokstäver
stavar
var gång hon mjukt rör vid marken med staven
stiger ett ord
ett väsen in i staven


så kan hon
människan se vägen genom dimman


kanske vandrar människan med
bokstäver




och bokens städer
öppnade sina
platåers


grönskande
mandelsånger




kärnor


blommade


i ängdernas
dalgångar


gongar




vari är begynnelseorden i detta
talandet om död om liv


livet är ofta sövt


det existerar en oändlig gradering av medvetandenivåer
är narkosen ett slags död ett nedstigande
och i så fall vart
är nedstigandet ett instigande
i klart medvetande
i dagen är människan sovande
sövd av alla intryck
avtryck
bländande
i natten är hon sinnesvarseblivande
tolv portvingar
med bud
till
liv


jag skulle vilja säga att narkosen är det tionde steget - så har jag hört av en läkare – sedan upphör berättaråtergivningarna
jag skulle vilja säga att stegen
medvetandenivåerna är fler
är vidare
är högre
är lägre
i vilket ordlag du än önskar se dem
medvetande kan aldrig bli annat är med vetande


bergen sägs bara stå där
jag skulle vilja säga
med
vetande
fyllda


bergen stod kala
omgivna av
dåtät skog


vägar har lagts av människors
tankar
om


av människors
förbindelseleder


skogarna mindes
mindes de vackra
varsamma stegen


amforastegen


mindes bara
oskodda
fötter


tassar utan massiva sulor av
av avbarkade trädråd


mindes fågelberörelsen
ögonljusen




såren av oförståndshänder blev
allt
smärtsammare




regnen sökte skölja
inte hjälpte
detta




regnen ökade styrkan
detta för att en dag skölja undan de gjordalagda vägarna


vägsåren slöts samman
helt utan brådska


bergen tårades
kanske av de hädangångna
hädan - himlastigars älskande drömmar andas närvarande – Hädan


bröstgongongen
ljuder
vida


i skogarna helt nära
lever byar ännu ej besökta
dessa folk visste
vet skövlelsens verkan
dessa folk levde
lever i harmonifrid
släpper ej steg nära utan deras tillåtelse – stamtillåtelse


och bergens tårar blevo till glädje


sjö skapades vid bergens fötter
fotrand


bergen stod med fötter i fotbad


fiskar andades i vattnen och regnbågsljus gavs av
trollsländsvingar


och bergen öppnade sina vidvackra ögon
klanger stiger
tonhöjande


själafagra




inom fotstigar
*


(soltråds vingar)




slända


spinn soltrådsvingar till


min blottade kroppsåder


dofta stjärnstoff i


pulsgivare


be vara
stiga
inom


ögonkupoler




kan jag


kan
jag


kan jag väl ännu andas sommarregn


smeka mina kinder
livfyllda


vibrerar


cikadovindens


hopp








kan
jag


väl ännu andas sommarregn
*
(karghäll)




mina längtningar gjordes


i drömregnsskogens
silverblad




för
mig
led
mig


till


min blind mina




allt


allt lades däri


vattnet pressades ut


spröd lades in
däris


implosionskraft




längtan glömdes


glömdasteg


grävdes djupt ned i sanden
demannasläkte skulle ej nå dessa




jag exploderade i stjärnsvalls planetsfärer




ser
karghällen glöda




ättestupa
kupas
omkring




mig




glödande
karghällen


slockna




helt stilla

Inga kommentarer: