måndag 18 juli 2011

den 18 juli 2011

i natten ser jag örnen sitta högt upp på klippa
örnen är vithövdad med svartbruna vingar
flytande utför klippan
eller hållandes runt kroppen
fågel med slutna vingar är en blomknopp
på ett förunderligt sätt ser jag näbben vara de nedre rottrådarna
nåväl
ser horisontens strimma strå
gång på gång böjas och bli cirkel
detta är icke en så kallad ny bild
det jag ser är hur fågel lyfter vingar
och är en cirkel


regnen ljuder i natten
stundtals dånande
träden risslar regnsånger mjuka
doft av regn stiger in


i gryningen
i morgonvinden fortfar regnsångerna
vidare in i dagen


ja jag undrar varför jag skriver de drömmar vilka ger mig smärta


jag inser ju sakta att dessa tvåsamhetsdrömmar är… intet


anpassningsförmågan verkar vara avtrubbad


vandrar så i dagen med regnen
grusvägarna har varit torra
uttorkade länge


regnet har spolat fåror i dessa
ser bäckar porla
ser floder
ser hur bäckarna floderna förgrenas
ett nätverk av ådror
av grenar
porlandesångerna ljuder
och jag upplever vägarnas
markernas glädjerus
ett rus utan att rusa iväg
här och var bildas sjöar


träden sjunger mjuka droppsånger
kvällsvinden stiger in


regnet hör upp


i ängen synes dimman
mjölkvit
vacker
svepande
älvdans


doften av regn andas skönhet


i natten slumrar regn i molnens händer


regnkatter spinner
skönhet


kanske är det därför dessa drömsekvenser av tvåsamhet skall skrivas
för att lösa upp fördämningarna
ja - det gör ont – kanske är det en motiverad smärta i slutet
en reningens smärta
*
(och nattregnen)


och nattregnen skrider in i dagen
reglar upp dörrar




du frågar varför
du skall icke fly ditt hjärta




jag andas mina stigar fria
lägger mina händer i vindmoders




befria
snäcksångernas
blad


varför


därför att det är din längtan


sök ej sätta händer över
stormlyktans
skimmerglas


tillåt dess låga
lysa dig


lägg dina händer i vaksamhet
över eldskålen
värm dina
händer


skuggar ögonens linjer
ser svartflod rinna
nedför bergssida
in i sänkan


så många gånger har jag sett dem beta


så många gånger
hört
hovarna


trumma i mitt bröst


nu stannar en av dem


jag rider in
i dalhöjden
jag har nu lagt händerna över mitt bröst


flätat fingrarna samman
flätat in silvertrådars silverregn


såg vågor virvla fräsande fradga
dra sig åter i kramp
rulla sig
samman


i förberedelse till att


slås hårt mot klippkanters
tandlösa kammar
rivande rev
blottlades


nog är det
nog är det


lägg dig till vila stormöga jag ber


det var i detta jag lade mig ned
andades klippor stilla


och havet
havet log i månskensskålen


vandra i regnbågsfågelskogen


är detta regn vilket fuktar
min kind


vilket skimrar min hud


i min hand bär jag
påfågelsögas fjäder
påfågel gav mig en av sina vackraste fjädrar
vässade fjäderns
pulpaspets
blodpenna
vilar stilla
i hand


påfågel
sade


skriv dina sånger med ditt hjärtas bläck
med ditt hjärtas skrift
skriv denna värld på tag bart
verkligt


den krigshärjade zonen är
tvingad anpassa sig
efter det
vilket är


tillgängligt av tillitsblick


vad ser du i denna krigshärjade zon
oasregns helandeljus


ser det stäckta hoppet lyfta
askregnen ur den brinnande båten
kroppen reser hav
och denna båt är de utslagna händerna
är det sömmade bladet vilket lades i hav
ser dem stå på stranden
vinka
farväl


undrar varför


de spänner sina bågar
skjuter eldpilar
eldpilar vilka antänder båten
båten är bäddad med mossa
med skogsstjärnor
med drömvingars vaknande verklighet


du ser dig stiga ur
bärandes skimmerljusmantel


är detta regn vilket fuktar
min kind


vilket skimrar min hud


bärandes skimmerljusmantel
vävd av askregnens
spinnandetråd
under askens krona sitta du
vakandes med rotens ursprung
anpassandes trådens spännvid
efter själens
rörelsevilja


jag andas mina stigar fria
lägger mina händer i vindmoders




befria
snäcksångernas
blad


varför


därför att det är din längtan


reste vida


varsamt lösgjorde du
de resta
stängslen


helade taggarnas tråd
i kvällsvindens omfamn bars denna lufttrumma
in i


läkefolkens
vårdnadsljusa krets


dessa rörde varsamt vid trummans skinn


fåglar flyger ur
lyfter vindsegel


fjärilar flyger ur
lyfter ljussegel


sakta väcker dessa trummans bröst


först talar hon orden viskandetunna i styrka


sakta sjunker orden in
in i dalen


och sångerna
snäcksångernas oblater talar in i flodernas
längtansströmmar


hon
är icke ensam
icke ensam i trumma


i samman andas de liv
mannen
och
mannens kvinna




ser den vithövdade jordemantelsvingar
håller han om
lätt


och ju längre jag ser
skiftar vingarna vita


han ser
uttorkade marker
längtans vikta servetter
breder ut
vingfamn




regnfåglar släpper
regnfjädrar
mjuka


seglar


körsbärsdalen färgar
havens händer
hennaröda




fåglar flyger ur
lyfter vindsegel


fjärilar flyger ur
lyfter ljussegel


sakta väcker dessa trummans bröst


först talar hon orden viskandetunna i styrka


sakta sjunker orden in
in i dalen
jag andas mina stigar fria
lägger mina händer i vindmoders




befria
snäcksångernas
blad


varför


därför att det är din längtan


sök ej sätta händer över
stormlyktans
skimmerglas


tillåt dess låga
lysa dig


lägg dina händer i vaksamhet
över eldskålen
värm dina
händer




den man vilken skall lysa dig
kommer till din tröskel med mjuka stigsteg




(nattregn)


regntrumman öppnar mina steg
mitt bröst


regn andas i natten


naken


drömmer jag


kyssar


in i min hud




och undrar


varför


drömmer jag




detta




reglar
dörren

Inga kommentarer: