lördag 30 juli 2011

den 22 juli 2011

de


kallade dem
benämnde dem vara vilda


dessa vilka kallades bad; se oss i kärlek
visa oss vägen


dessa vilka kallades
ja de kallades
kallades
genom den börda vilken lades på dem
benämningen


dessa vilka kallades jagades med spjut
med sköldar


dessa


så kallade vilda djuren


dessa


så kallade drakarna


dessa


har många benämningar


och vinden
rörde vid benämnarnas slutenhet
varför låser ni icke upp edra hjärtögon
hör


se oss i kärlek
visa oss vägen


det fanns
det finns platser så underskönt vackra


så underskönt friandandes så fyllda av
med skimmerljushänder


stenarna rullar mjukt
tumlar mjukt om
är valpar lekande kullar
flyger då och då in i vinden
frivingad skönhet
allt det vilket växer
andasväxer
doftar dansar glittrar
frigör helandekärlek
djuren hoppar skuttar
krälar rinner strömmar
flyger
strövar frilugna
människorna
hör
svarande


allt detta är
de vackra folken


de vackra folken är stigfinnare
söker
ej


stigarna ligger i deras händer


alltidskapande i svarandeljus värme




det fanns
det finns platser så underskönt vackra


så underskönt friandandes så fyllda av
med skimmerljushänder




åsktrumman dånar
skälver
talar


skålen av lera
av trä
är vänd


huden är hårt spänd


mörkermoln klyvas
av blixtar


jag ser dem lyfta armen
handen stöta svärd in i låsta marker


det fräser
det ljusnar
i korta sekvenser


regnfolken skrider in i mörknade orosmoln


sveper med mantlar
regn
droppar


faller


stiger in


det fanns
det finns platser så underskönt vackra


så underskönt friandandes så fyllda av
med skimmerljushänder


hänsyftan
är hänsyftan åsyftan
åsyftan – detta å kan vara genom kan vara på och syftet är det du ser, vad du ser


jag ser en å vilken strömmar till eller från sjön
åar kan ju strömma alla vägar
skulle du vara ett seglande moln skulle du kanske se en sjösol
och det
är vackert skåda


har du flätat en korg
då vet du att korgen ser ut så – innan den böjesfästes samman till
det redskap korgen är
korgen består av en så kallad bottenplatta med stödjestrålar utvikta
så vikes dessa sakta upp och du flätarväver en romb – rundsidan/sidorna/kanten
så är det med solen
med solkorgen
med åsyftets åsyftan
det innefattar allt vilket är
alla


de kallade dem, benämnde dem vara vilda
dessa vilka kallades bad; se oss i kärlek
visa oss vägen


dessa vilka kallades
ja de kallades, kallades genom den börda vilken lades på dem, benämningen
dessa vilka kallades jagades med spjut, med sköldar
dessa - så kallade vilda djuren, dessa så kallade drakarna, dessa har många benämningar
och vinden rörde vid benämnarnas slutenhet varför låser ni icke upp edra hjärtögon
hör - se oss i kärlek, visa oss vägen
de så kallade drakarna med brinnande hjärtan
brinnande är icke negativförgörande dessa hjärtan är brinnande vitelds röda flammor alltid renande
med brinnande hjärtpärlhjärtan
och visst bar de taggar
och visst sprutade de eld
och visst utdunstade de odörer


odört är en förunderlig växt


visdomsfolken begynntes jagas
ändock stod de med händerna i visandegester
i givandegester
*


(havsgrotta)


havet lyftas
är
grottväggar skimrande


facklor
brinna i
hållandehänder


främling är jag
står på denna ödsliga strand


skräddaren spänner
vävtråden
till grottan




azuren andas min längtan


min längtan är strålandeöar




bokrad
till
bokrad


bokstav
till
bokstav


så många




tal




vågmantel rullar cirkelljus
breder ut sig över sandhetta




sjunker


sjunka


in




gräver med fingrar


sanden mörknar


bubbla
bubblande
bubbelström




hav stiger upp
klarnande


ur vassbädd vilken bär stranden
i stadga




inväntar
norrskenets
sydnålars


sömnadsblixtrande
klarhet




och eldens flod


sköljer


mina flammor


in i


höstasters blomning


*


(möte)


mötte en fjäril i regndroppsdalen


flög ur regnfolkshand




trumman dånade
lösande
blixtar ven


i mitten
dansade jag
regn
vild


fjärilen


undrar du vilken färg


det förtäljer jag ej


lindar tråd runt mig


örnen svepte


hängde mig i kastanjeträdets krona
där i bokslutslunden


där inväntar


in
väntar


väntar
in


väntar jag in barnen porlande lekfyllda
bäckars pärlskratt




då flyger jag in i himmelslundens


höstglödseld
*
(skullevilja)
och




jag skulle


vilja






bedja om






rosendoften i mitt bröst






om


rosenfjärilens drömfingrar



Inga kommentarer: