torsdag 21 juli 2011

den 21 juli 2011

jag visar dig hän
till ditt syfte i livet


visande
visar
vishetssköljande hav


hän
hänförelse
hänvisning
i kärlek visar jag dig ditt hjärtljus


detta ljus skrev du i ögonvärme
en gång alltid


i det du i himmelsängen trädde – bildligt – dina smultron på strået
ditt livsstrå
ditt kärleksstrå


i cirkelns mitt står ett liv
strålandepärla är detta liv


bär diadem av pärlor
i pannas kres


var och en andas hän


hänsyftning


hän är ett vackert innebördsord
harmoni älskar nära




frukta icke natten ty natten är dagens moder
nattens alla ljus är lyktor i din hand
se de vackra blyinfattade
bliinfattade
sammetsögonsglasen
hör midnattsmässans sång


upplev vågen
modvågen fylla dig
insiktsfyyld
ställ dig högst upp på klippan
invänta
vänta
vänta
in
vindarnas visandestyrka


känn föst
hur de river
hur de sliter
symboliskt
hur kläderna är smattrande segel
hur kläderna smiter åt kroppen


känn hur de
vindarna
vajar dig


vaja vackra vaja vandrar med fjällets sluttningar
silverklocka ljuder


vajar dig klarren


stig över känn in i upplev
uoolev att du står i klippans händer
att du sjunker in
rotar dig
blir
samt är
klippan


vem har rätten störta dig från din livstron
den vi vävde i himmelsskruden
susar tronerna
i kärleks harmoniska vilja vävde treklangen


frukta icke din svaghet vilken är din styrka
se träden hur dessa följer vinden
de vilka stretar emot
lyftas ur jordkupa


de djupa rötterna växer vidare
de vilka avskärde sig
trodde sig kunna leva utan hela trädet sinavissnar
regn vackra livsregn vattnar dessas djuprötter
straff är detta icke
skeende
i kärlek
frukta icke din svaghet vilken är din styrka


de säger malörten
är en bitter bägare


så drar ni samman edra ansikten då ni benämns svaga
det finns svaghet
så finns det svaghet


det sägs malörten är en bitterbägare
hur kan detta sägas
upplev doften i det dina kjolar smeker des växande
hur kan de så dessa ord om malörten
malörten är helandeblad i din värkande magsäck
denna säck vilken du bär i mitten
denna säck vilken får ta emot tuggor av alla de slag
vältuggade
helslukade


vad än dessa bitar vara månde
är de av osmält slag


magsäcken kanske är jultomtens gåvosäck
hör du renarnas bjällror klinga
vaja
vajandevind
hör du midnattsmässans sång


ja – så kan det vara
oftast är det ej så i människovarats brådska
det är i den magkrampen vilken tillstöter malörten sänder dig doft
näringsströmmar
vidgar


krampen
samt därigenom lugnar hela din sinnesvarelse… i lagom dosering
lugnar dina nerver
nerverkorgen


nej


näverkorgen


näverkorgen med björkens lock står vid tröskel av in av ut
vad bär du i dig


ännu bär jag tom, inväntar bären inom mig blå röda myrens gyllenguld
*


(näverkorgen)






är du en önskebrunn
kanske
kan
ske


näverkorgen
med björkens lock


står vid tröskel av in av ut


vad bär du i dig


ännu bär jag


tom


inväntar bären inom mig


blå röda
myrens


gyllenguld
*
(bokslag)


träder in i alregnens
bokslag


vänder


ansiktssidas
pergamentsigill
in i vindalle




må sen
må zen
fläktar vassplym




skräddaren spänner ytans
fingernära
djup




pilen lyfter snäckans lur
ljuder havsvida svall
*
(ur hennes)


ur hennes fotfrontaler
springa
ljushjortar fram


ur hennes pannlob
stiga
kristallregnsvingars
tystklanger


landar
i
hjärtäng


gives ljusflodsnektars
soldroppar


ur hennes bröst
flödar solregnen in i månsilverdalen
*
(öronkupor)


bruka


dina öronkupor


omfamna
jordens röster




lyssna


in i hennes bröst


lyft dina stegkupor




in i värnad
av


solvindens
månpärlsregn
*
(bliinfattan)
nattens alla ljus


är


lyktor i din hand




se de vackra blyinfattade


bliinfattade


sammetsögonsglasen




hör midnattsmässans sång
*
(nyckelfall)


i silverblads regn
andas


portåders
nyckelfall


vem har funnit nyckeln min


det gjorde jag
sade opalsnäckans vingar


slöt sig sakta i vakan


och jag


jag släcker lyktan nu
för jag skall verkligen försöka




sova

Inga kommentarer: