tisdag 12 juli 2011

den 29 juni 2011

stängda dörrar är lykta dörrar
är inte stängda
är lyktade dörrar


ser blyinfattade fönster
är det en dörr är det en lykta
det är skönhet


skönhet är lyckade dörrar


stängda dörrar är lyktade dörrar
är det du icke vill minnas
det du ej orkar lyfta fram
det vilket icke vill släppa och inte skall släppas dock ses


ser du hur de gräver i jorden vänder jorden för att växandeandning skall väckas
ser du schaktmaskinerna och allt det dessa gör
ser du den vilken framför schaktmaskinen
hur händerna verkligen i balans hanterar spakarna


därigenom blir det lykta
lyktade
lyckade


(bambukastanj)


sluter mina yttre retningar inom mina bönehänder
vad är bönehänder frågar du kanske


låt mig förtälja dig vad mina bönehänder är
det jag ser i dessa bönehänder


en böna ser jag
en böna skimrande rödbrun


lev
med det
bönen
är


en böna skimrande rödbrun
kastanj ser jag och ändå är detta en böna




jag frågar dig varför jag ser kastanjen
du ber mig följa dig


följa dig till kastanjelunden


och kastanjeträden sköljer alla sina skrudar i ett
visar kastanjebloms vita granar
vita sockertoppar


kastanjeträds blad susar leende
i hösten faller kastanjer inneslutna höljda i skal


du frågar mig
ser du taggskalen
de taggarna de skalen är ej stickande


mer


visande




jag är ej redo möta dig




sakta öppnas skalen och du möter


kastanjer
vackra


skimrande
rödbruna


bär minnen av vita granar
sockertoppar


skimrande
ö
vit


pupill




kastanjer vackra skimrande
rödbruna med
vita ögon


mjukvita ögon


det är sant


barn älskar dansa runt
sitta runt kastanjeträd
med rödblommande kinder


barn dansa runt
sitter under kastanjeträdskrona


kastanjer är
djur


barnen leker fröjdansljusa glitterstigar
verklighetförverkligande i är


ära vare skönhetens händer




jag ser en böna och grodden spirar
lindar sig själv
sig själv runt stödvägen


lindar sig själv
medsols
med solen


ser rankor


befinner mig i regnskogen
vem bar mig hit


du själv


lianer flätas till hängmatta
vilken vaggar mina steg


vilka är era händer
ni håller mitt hjärta


barnet vaggas i hängmatta
och ni vet att ni ej kan dra och slita
ni finner gemensambalansandning


själ ande
ande själ


jag ramlar ej ur


urkälla andas lugn


lianer ser jag flätas till hängmatta




vaggar
mina steg




ljuden uppfyller mig


ljuden
vibrerar


jag vibrerar
vibrerar med dem


vi vibrerar




en droppe fyller mitt öga
ögondroppe


och jag ser mannen
man sitta lutad till träd


så vackra är hans händer
ådringar
livsföljen




ser kvinna vandra vid gryningskälla




mannen spelar
kvinnan spelar




deras fingrar lyfts varsamt




sänks lyfts
lyfts sänks


täcker
öppnar för


de andas i bamburör
bambuflöjter




jag hör bambuträd andas flikblad ellipsblad




sakta


rörelse


andas




andas i bambu


svarta vita
mjuka
tassar
pälsen nosen ögonen









upplevandevacker är denna stilla rörelse








sluter mina yttre retningar inom mina bönehänder
vad är bönehänder frågar du kanske




*
(kamelianattdoft)


svartnade marker


höjer


mitt bröst






kämpa ej emot
kämpa
ej
emot


följ med
följ
till




lätt vind rör vid glöd


pulserar


lågor vaknar






eldfolken stå i ring


salamanderdanser
svepande
långa






yttre smälter
rinner
av




ur mina händer rullar
glödande
kol






vaknar i kamelias nattdoft


de baddar min panna med är






älskade
man


jag drömmer dina läppars mjuka beröring


vid mitt hjärta




i dagandes
fågel
*
(nära)


björkgrenar
svarta vita
lade sig till fyra vägars


ljus spände
trådar


spindelmoder
fjärilsmoder


lera kupade händer
växter droppade färger däri


tackorna tackarna skänkte ull
fingrar kardade mjuka drömmoln
lades i färgbad




vandrar i skimrande ängsull
väcker längtans skira
prismakyssar
tysta




löste alla mina steg in i drömmolns färger
vävde den väv vilken andades i trädsalar
bakom berg bakom skogar
i lä
i fram


sefyr andas lyfter bladens ansikten
stannar vid min sida
lägger armen om
axlar
mina


med molnfjäderhand pekar sefyr
hav sköljer silver blå violer tindrande mattas


guldstoff stiger
ur sjö rinner vattenfall upp
hur kan vattenfall rinna upp
ljusfall
det kan
detta


sångerna fyller dig
med liv


sefyr leder mig ur skogens täta
vid stranden andas bergshäll
solvarm nära




berg sluter vingar om mig
sjö sluter vingar om mig




nära
*
blå silvermåne
breder ut vingar


blåsilvrandeskrud
sätter
fotkorgsvalv
blommande
runt
stenar


smyger varsamhet uppför stigen


sjööga
andas


du sitter så stilla
i längtan till rösten
till stämman


hon säger dig
jag dansar i ängen


gläd dig med mig


utan att störa sätter jag mig vid dig
lägger mina vingar om dig
vaggar dig
tröstande


lägger vattendroppar runt din panna
ber dem öppna vingljusens sånger för dig

Inga kommentarer: