onsdag 13 juli 2011

den 5 juli 2011

allt är kalkylation
kalkylatorådror
åror
ja, dessa ord är märkliga och de upprepas
det är vackert kalkylera då det ej är kall kyl era hjärtvingar
kalkylation kan vara för att förhindra tvedräkt
slag
anfall
med mera
kan vara att förhindra eller inse korthusens icke bärkraft
i nästa moment ser jag och hör enorma kalkylatorer


så ser jag dessa bli kalkylådror
åror


de ror liv in i hamn i skönhet


visst är det väl fantastiskt att alla de vilka skall lyfta luften – skall flyga är innefattade i skal
i ägg
vid mognadsflöde pickar dessa inifrån sönder skalet
i ord brukar det sägas att hjärtat pickar
de stiger ur skalet samt övar flygandet
reptiler stiger ur ägg med skal
växter stiger ur ägg med skal
visst är det fantastiskt


tag detta frö
i din hand
se trädet
uråldersträdet samt inse processens skönhet
hur trädet växer in i sin gestalt


reptiler har svepande ringlande strömmande rörelse
dessa följer markströmmarna
lyfter hennes hjärtslag
kittlar hennes hud


fåglarna då
fåglarna liknas ofta vid ande
vid andeljuset
och det ljuset är alltid rent
det ljuset lever ävenså i ett skal
nämligen i din kropp
ibland stängs detta ljus ute
dörren går i baklås
andeljuset kommer ej in
minns dock att andeljuset ej lämnar dig


det inväntar ditt lugn
din lugntillit
*
(målar min hud med aska)


hjärtgård
skimrar




i ljuset av


havens trädsalar






högt däri ser jag kondoren omfamna örnen


sången fyller mig




de lyfter mitt pärlljus






sjögräs


rör vid


mina ögon


och jag vet vari kvedosången stiger
upp ur mitt bröst








målar min hud med aska


mina ögon med kol




för att minnas


minnas eldnätters berörelseregn






ni strödde min aska in i vinden
i havet såg jag


skrudad i midnattsblå mantel
med stjärnfålls pärltårsbård
skridande i försök se mig vacker
vandrade i skogshägn
står inför tjärns svarta klara
fingrar löser nål
broschen med lapis lazuli flyger upp i
träd sjunger midnattsblå
det är sant
ni vågade ej stanna ni vek undan
tager du min hand tjärn
flyr du mig ej
tjärn kupar händer; jag möter dig gärna
tänder ljusen vid din bädd läser sagorna för dig






ni strödde min aska in i vinden
i havet ser jag
*
(eldbladet)


du är




det aldrig släckta


eldbladet


det viket rusar mitt blodas rubinöga




ej lämnar mig
ifred


och jag vet ej i vilken rymd du andas




det enda jag
vet


är




jag kan höra dig andas


alltidständigt




ibland tyst


ibland i det starka
tränger en droppe blod fram


där precis i sternumkupa


du håller paddel i din hand







Inga kommentarer: