onsdag 13 juli 2011

den 9 juli 2011

kanske måste vi först äkta oss själva
för att äkta den vi älskar
kanske är det just i det


den sanna tvåsamheten kan leva…


och




hur


hur skall jag


kunna se ljusen


kunna se ljusen i det ni så snabbt


så snabbt rycker dem undan


låt mig




låt mig se ljusen brinna


brinna i mina handskålar


visst kan jag skriva andemeningar
andesånger av alla de upptänkliga slag
varför skall jag detta
vari skänker det dig fröjd


vad är andesånger
är andesånger ett ting vilket lever dig utanför
eller är det ett skeende vilket lever dig innanför


är andesångerna levande i denna bild


hon såg


barnet såg syrener blomma
ack låt mig bryta endast en
endaste kvist


till att känna
doften


doften av skönhet i denna människovärld


syrenen gav henne tillåtelse
ej människovärlden
de knöt samman
hennes handleder med
rep


de slet av henne hennes kläder
skrudad i säck ställdes hon framför trappa


trappan ledde ned
djupt ned
in i fängelsevalven


facklor lyste ej vägen
fukten kylan slog emot henne


det berörde henne egentligen inte
den lukten, känslan kände hon fuller väl
egentligen var det skönt slippa alla snedkastade ögon
kalla blickar hon så ofta fick


en tanke
en svaltanke for genom hennes rede
kanske är detta det bästa – nu behöver de ej se mig
och jagkan inte förstöra för dem genom att vara den jag uppenbarligen är
ja – kanske är detta det vilket kommer skänka frid


hon snubblade då och då smärtilningar drog genom kroppen
det gjorde inte så mycket hon hade lärt sig hantera smärtan det var bara så svårt då den dök på oförhappandes, utan chans till sammanbiten.
sakta rullade trappan ned och det slog henne att den löpte motsols,


slutligen slets hon aven hand ned
ljus fanns ej hon var i en källare fylld med fukt med droppar droppandes


väggarna suckade
dropparna var tårdroppar


så detta är min nya hemvist
hit har ni fört mig
för att visa vad


syrenen gav mig svar
gav mig löfte




du lät människor slita den ur din hand


jag lät inte – jag var ett barn
jag är ett barn


hur skall jag kunna skriva andesångerna och för vad till vad då ni sätter mig i detta


lyft dina händer
sära dina fingrar
se gallren
se ljus
sippra in


andeljuset lämnar icke
andeljuset är du




inom
utom
utom
inom


alltid närvarande
ibland är detta lätt glömma




vackra mantrasånger
tonar vilande
vilande
rytm


lutar mig in i tystnad
däri ser jag folken


de vackra folken


ser folken i gryning hälsa solens vaknande
solens ankomst




solhästar drager utan tömmar
utan tyglar solvagnen
bara i glädjen av
himmelssolens
vingsånger


de vackra folken kupar sina händer
tar in nektardroppar


strör nektardroppar in i morgonängder


och gräsen
gräsen glittrar
pärlskogar




pärlskogar stiga upp


folken väcker eldsånger


tillreder barnens bröd


dofta sprider sig ringlande


majsbröd gräddas
över glödgade stenar


vad önskar jag förtälja med denna bild – det är livsharmoni


i förstone ser jag honom stå i en båt – båten är mer ett blad eller en barkbit
så ser jag honom stå i hav


ser de vackra rörelserna, så länge inövade, inom vilka han kastar ut näten. ibland kan moln se ut så, ibland kan mantlar se ut så, var och en vilken sett detta vet denna rörelses skönhet och kan uppfyllas av ljuden i det nätet kastas ut och når havets yta


näten – först är det ej fiskar han skall fånga, nej – det är inte fiskar
det är droppar, vattendroppar ändå är det pärlor


inom mig vet jag att näten ej är nät
näten är vattenmantlar
ty han såg havet sina
såg hennes hud fåras
såg hennes hud spricka
han brydde sig om
han vände sig ej
bort
han stannade


näten är fyllda med tindrande droppar
han fuktar hennes hud på det vis endast han kan


*


och mannen
mannen


ser hennes spår
ser sina spår


hur de flätas in i varandras






han vänder ej ansiktet åter
in i tätskogen
ty han ser
havet


släpper de tummade bladen




varsamt stannar han vid stranden




vågor når hans fötter tår




en träbit
en barkbit
nuddar




så lyfter han barkbiten
hör dess hjärta sjunga




han täljer i det han lyssnar






hon stiger
fram




i hans händers beröring


trumman lockar
kallar


flöjter ljuder
ljuder


vågor


så gärna är min vilja att dansa
benen bär mig


ej




jag dansar i det inre
där behöver du ej se mig


*


han fuktar hennes hud på det vis endast han kan




*


det är en gång en kvinna
hon är
träd


en gång för längesedannära
spann hon med sländan han gav
vävde hon i vävramen han satte samman


en väv


väven bar alla de färger växterna gav
alla de tankar djuren gav
alla de pärlor stenarna gav


en hängmatta


håller kvinnan trädet i sina händer
var gång vinden andas den
ljuder stenpärlor


trädet är en förunderlig ek med spetsflikande blad


rödek vackra


en vackervandrare
en man


förs till platsen
utan att tveka


tveka i den så vanliga människotvekarens kläder
dem hade han lagt av sig grävt ned
med andra ord
hade mannen l
lagt ned
sin stridsyxa


sinstridsyxan
han hade äntligen sett livsbäcken sina


han hade lagt människotvekarens kläder i den goda moderns händer
moder jag ber dig rena min syn




rödeken susar
kom vackervandrare jag hör ditt svar


han lägger sig i hängmattan


och hon vaggar
honom in i lugn


mannen andas haven
andas doft av


vandrar till stranden


finner träbit


kvinnan hade en gång förlängesedan nära släppt biten i havet


en sagobok
till läsa av den vilken innehar ögon



Inga kommentarer: