söndag 31 juli 2011

den 30 juli 2011

signifikant
signifikans


är vackra
ord


att


leva med


betvinga ormens betungande skugga
ormar söker ofta hålor grottor
stenrösen
var är dessa platser i din kropp
dessa är egentligen i hela din kropp
mest markant i den nedre regionen


i den nedre regionen rullar ormen sig samman i slummerfunderingar
hur mycket ormen än skulle söka bevara sin yttre skepnad släpper skinnet
skinnet blir för trångt
ormen kryper ut/ur sitt skal ur sitt skinn


genom att du helt befriad gör detta; kryper ur ditt skinn stiger ormens väsen
däri har du samverkan mellan jordeormen samt himmelsormen – quetzalcoatl
quetza – krets läsee jag
betvinga är att se drifternas verkan
drift – vara i drift är en fungerande verksamhet
en fungerande verksamhet behöver en ståthållare
en hand vilken håller i ståten
håller i ståten för att denna ej skall övergå till prål
skrål


det är lätt mycket lätt att variga sår uppstår i det du söker bevara ett skeende
i det du utan insikt söker bevara skeendet
ja
det strömmar ord vilka öppnar sig vidare i ytterligare meningar
betvinga – ser en tving vilken håller samman
ser innebörden av tvinga – det är ej verkbart söka tvinga ned driften – här begäret
i det du söker tvinga ned driften/begäret stegras denna till eytt skenande scenario
till inferno


nästa ord är drift
är ståthållare
är bevara
är insektsnycklar
insektsnycklar vet jag av erfarenhet ett det med exakthet behövs en avvägning en mätning ett prövande för att se huruvida de passar till den eller den skruven, passar de är de förunderliga vackra redskap
och insiktsnycklar är livet fyllt med
vackra nycklar är vi givna
ordet bevara kan ju vara att konservera kan även vara att be om vara
ståthållare har jag snuddat vid samt drift


ser alla dessa var och ser sår
ser långvariga
och ur det ser jag hur vi genom så många av våra icketillitskramper ger oss själva långvariga smärtor
variga sår vilka varar länge


och jag ser denna vackra orm
hur ormens ögon
ser in i
ser din vilja att släppa


ser rörelsen hur den slingrar, rullar sig samman och vidare ut
den totala stillheten i dess solbad


hur den snabbt ringlar sig undan av
markens stegvibrationer
och jag vet att in i stenrösen når sipprande ljus
skänkandes
varandeljus
varandevärme


*


(parfymeri)


purpurhänders segel
innefattar
kaskadregnsbäddar


medaljongen flyger ett varv trenne med solen


purpurhänder
andas
sakta
in


komprimerar
mig


är jag lås eller öppning
hör du klicket


pärlande
faller


faller mitt hjärta in i


parfymflaskas
kristallprismatiska fasetter


korken
immad tillslutare
hör du
ser du dess vackra kristallblad
liljan


parfymflaskan
vilar i väntan i din hand


purpurhänder
andas
sakta
in


komprimerar
mig


är jag lås eller öppning
hör du klicket


pärlande
faller


faller mitt hjärta in i


parfymflaska
*


(snuddarnår)




och


vid den stora svarta stenen
ovalen


havsanemonens pupill


sköljde jag
fotblad








tusenskönor
flög fria










himlar andas
röda


mjukröda
kopparröda




skimrande mjukguld






staden lades in i dimmor vid flodbädd
tyst var tyst andades brisen








skalen säras hon seglar
dragen av vindmjuka dun




släpper






tusenskönor
är silverblad i vinden








omfamnar
himlar




är en skål
är ett klangspann






ur brunnen
ödebrunnen






hämtas
klanger


läggas i kopparkittel








en av de trenne rör med rönnstaven renad






och hon
den vackra rör vid kvällsvinden








han






står på fjärran strand






stjärnjungfrur
rör vid




hans pannas slitna




han lyfter
filtens
kläpp




rör den sakta runt


sakta stegras klanghästars rörelsevindar






lyfter


purpurhänders


kaskadregn






hennes ögon
lägger bro






stranddiadem








fingrar snuddar




når













Inga kommentarer: