lördag 30 juli 2011

den 26 juli 2011

så är vi
ljusets
är vi
värmereflektioner


skriver våra blad


våra
sidor


mantlar vävda av
himmelstrådar


ser du dessa trådar vandra
från ovan från nedan
från nedan tillovan


vävramen sammansattes av hans manshänder
av trädgåvors grenstammar


ser du inslaget löpa
från vänster till höger
från höger till vänster


jordetrådar äro dessa inslag


ser du staden
det stadigvarande


väverskor sitta i jordekupor
lystrar
väver
in
sol och måne
måne och sol
i mitten av stjärnkretsens sjunde
i mitten
hennes trålande
allsjäl


dessa mantlar bar de
bär de


där de samlas runt bergets fötter
rötter


de slog ut berättelserna ur hjärtamforor
såg dessa sjunka in


knackade
mjukt på
stenarnas dörr


bad dessa väcka eldens berättarbladsljus
med varma ögon


ur elden vikes bladen ut
berättelser konsoliderades
vandrar
världstillvaros visa
de lyfte de tyngsta bergen över
uppför hindren


vilka var
vilka är dessa berg


den fysiska kroppen är detta


*
(med)




med
dig




skulle jag vilja










lämna platsen vari jag knyts så hårt




den enda
färdkost jag bringar


med


är


mig


i mitt själv








och i nätterna
viker jag undan hudtäcket


ber




fotsolars uppstigan till




under valven sköljer gryningsbäcken






pärlfiskars
medströms






cypresser andas varligt ur hennes bröstskål








fågel sjunger
ur mitt vänstra finger






rådjuret flyr
till tjärnens öppna ögonvingar






flyger mjuka penseldragsvindar
över din sargade tankepanna








och du min älskade
förde mig




in i den sprängda tunneln




släppte ej min hand








vi hörde bergets sånger




väggarnas skimmer uppfyllde oss






havet
det vackra


hälsade




oss




vi dök djupföljande med




lyfte
våra




vattenmantlars


kaskadljus






de
vilka såg oss




trodde det var ett vattenfall
vilket föll i lotusens kronhänder






med
dig




skulle jag vilja



Inga kommentarer: