lördag 16 juli 2011

den 16 juli 2011

levde med ordet stäv
ordstäv
denna natt ser jag haven andas
ser jag skogar
vandrare
vandrerskor
ser jag fartygets stäv
och ser däri en isbrytare
en enorm fisk med spetsig nos
så andas haven in
och är en flod
en fors
en fjällbäck


ser en man sitta med silverbladskniv
han täljer en stäva en kåsa
ja
vattna ditt hjärta med skogarnas sånger
var gång du uppfylls av törst


stäva
sträva
funderar vidare i strävhetens tecken
vad kan vi göra för att uppleva det sträva mjukt
sandpapper är strävt
i olika grader
beroende av det du skall sandpappra
det du skall sandpappra är kanske kvistigt är strävt
två sträva ytor gnuggas emot varandra och blir mjuka
lena
kanske behöver vi det sträva för att ernå fingertoppskänslan för åt vilket håll vi skall stryka
smeka hästen till exempel
sammet till exempel
smak kan vara sträv mot tungan
kanske behöver vi det sträva för att veta hur vi skall krydda
släpper bilderna de leder vidare
vidare
vidarevidare
vida


flyg vackra bilder
fria
*
stolthet
stolthet och fördom ligger ära varandra


fördöm icke ditt hjärta
däri fördömer du ditt hjärtas mening


stolthet
har ofta förblindat mötesregnens klara droppar
eller gjort dessa mörka inför upplysandet
i väntan på synfältets skärpa
skärpa ligger nära sherpas
dessa kan vandringsleder
kan taga din hand samt leda dig genom bergsmassiv
bergsmassiv dimhöljda
sherpas ögon
har glitterljus inom
skärpa sinnen
är
renande
ett renande vilket skänker stoltheten det den är i grunden
i sin vagga


stolthet är en vacker gåva i urbegynnelsen
den är en del av alla ljuskällors vägar, vilka kan liknas vid det spö feer håller i sin hand; vilka upplyser mörkret med stjärnstoff
stjärnstoft
stjärnbloss


ja
detta spö kan vara feernas fingrar
fingrar vilka pekar ut vari stjärnregnens klara droppar består


ja, de lade törnekronnan runt hans huvud
solkonungens huvud
i tredje ögats sfär
frälsarkransen lades i hans hand
varje pärla är kommen ur en tagg


stolthet är;
älska dig själv
jag är i det yttre
jag är i det inre
detta är en slags instigning eller invigning
det är att bli det du en gång bar i dina händer
det ditt hjärta såg i det hjärtat blickade ut genom det tredje ögat innan detta fördunklades av ensamtanken. i pannan bär varje vara – existensvara – en medaljong med barnet sittandes i, barnet är andekroppen i denna fågels vackra vingar – själsvingar, själskropps rörelse
detta barn vandrar vägar, utforskarvägar i dig
detta barn trotsar i de stunder du ej följer
ju mer din stolthet – negationsstolthet – vägrar lyssna desto starkare trotsar barnet
närmare bestämt så starkt att svettpärlor sipprar ur din pannas lagda veck
dragna fåror
och varje svettdroppe
pärla är ett frö
vilket skänker ditt öga
blomning
*
det vilket gör mig mest ledsen är
att likna mig vid dem vilka skändade mig
dem vilka skändade
min kropp hela den jag är


och naturligtvis kan jag inse att jag kan likna dem
de har satt sina spår i mig
spillt sina vätskor i mig
planterat sina fingrar i min hud
det får jag bära med mig


ändå
ber jag
likna mig ej vid dem vilka skändade mig
*
stiger närmre vulkanen
hettan slår emot mig
mitt ansikte
i förstone är min reaktion att skygga
ta ett steg bakåt
upplever marken vibrera
står kvar
denna vulkan är en kokande gryta
och innehållet bubblar
kastar du i ett föremål
fräser
glödsoppan


jag inser hur det kan komma sig att vulkanus är framom
är kommande


jag ser berget
markerna
ser glödsoppan koka över


ser askregnen
ser stelnandeprocessen
samt det gryende spirande ur det rena


ser ordet kommande och ser vidden
kommande
kom –m- ande
kom moder ande
*
det fanns en orsak varför de i den måleriska konsten
i egyptisk konst målade ansikten, gestalten framifrån
ansiktena
fötterna var riktade till höger
gärningshanden
ser ikonmåleriet – ett fönster mot himlen
och jag ser det tvådimensionella vilket denna konst är
även i ikonmåleriet målas gestalterna framifrån
naturligtvis blir jag osäker och fylls i skrivandets stund av osäkerhet, är det så- jag kan inte erinra mig att jag i dessa konster någonsin sett en gestalt bakifrån.


jag skulle vilja säga och jag gör det;
bakom såg de endast i kommande


ja de blickar oftast till höger till öster


jag fylls av vördnad
*


(ögonblomning)


älska
dig själv


jag är i det yttre
jag är i det inre


tanken är din törnekrona


i din hand ligga
livskrans


varje pärla är kommen ur en tagg


stolthet är;
välkommen
stig
in


skrid uppför
altargångens
vigning
in


instigning
invigning


hör tempelklockor ljuda


älska
dig själv


så säger dig ditt hjärta


bli det du en gång bar i dina händer
det ditt hjärta såg
i det hjärtat blickade ut genom
det tredje ögat


innan detta fördunklades av ensamtanken


i pannan bär varje vara – existensvara –
en medaljong med barnet sittandes i


barnet
är
andekroppen
i denna fågels vackra
vingar
själsvingar – själskropps rörelse


detta barn vandrar vägar
utforskarvägar
i dig




detta barn trotsar i de stunder du ej följer


ju mer din stolthet – negationsstolthet – vägrar lyssna
desto starkare trotsar barnet


närmare bestämt så starkt att
svettpärlor sipprar


ur din pannas lagda veck
dragna fåror




och varje svettdroppe
pärla är


ett frö




vilket skänker ditt öga
blomning


*
(nuvarandeklädnad)


reser ur mjuka dynor
mjuka dyningar
når strand




i sanden breder hon ut armvidd
ögonen flödar havslinje
horisontstrimmas
flimrande
ljus


darrljus
är ett ax


strimstrå av guldsilver böjes
horisonten är cirkel runt


horisonten håller hon i sina händer
ser in i


kom vind kom hav
kom allt


hör mitt hjärtas djupa


horisonten omfamnar henne
omgiven är hon
av är


havet stiger
virvlar
runt henne
pärlskrud bär hon
faller in i sandfågels vingar




lyfts över
broar




hon vet
detta hopp skall stiga


klippan till hav


tåspets snuddar vid intet


är


hennes
fotfäste


hon kastar alla livspärlor i vinden
vindmoder rör vid dem alla


pärlor skiras vattenkristaller fäster vid
hennes blodröda
klädnad


detta
hopp


skall stiga
hon faller


faller in i hav


drunknad
ser pärlor stiga


reser
vågor höga




havshästar drar vågspann
hovar trummar vitskummande


dånar hav


en av hästarna
bär henne


lägger henne i ringen av pärlors


efterklingelse


grön


är


hennes


nuvarandeklädnad
*
(sherpani)


dimma
lägrar berg


lama andas mjuk rörelse


sherpas
följer
led


sherpani
bär smycke
silverbrosch


helt nära
hjärtrot




hon knäpper upp vägen
visar med mjuk vinge




dimma
strör
silver
klanger


själsblommor sänder
doft


av hennes sländsång
*


(pärlrader)
en vandrerska
lägger smygande steg i
pärlrader


marker andas lugn
i hennes
nära


hon bär en ränsel given av visdomsmoder
bär den i etthet med
ryggen


bördorik
är denna ränsel


jag ber dig läs bördorik i ljus i värme
i hennes kärlek


flätad av björkgåva är ränsel
skimmerröd näver


vid midjering
i flätad vassrem
sjunger
kåsa


given av höga skogens
stammars
furu
fru


breder ut sina mantelarmar till lä


kåsa vajandes lätt
till höftvinges
ocean




hon är vorden stigfinnare
sökandet lade hon i
hälskopor


visst hände det att de skvätte över
skyndsamt fann de vägen hem


vandrar genom de femtionio dalarna
livsdalarna
i var och en andas tolv drömportar
i tolv drömportar andas tolv
visandeportar
i treende dras dessa
samman


se in i oss
i spegelsjös
öppnade
öga


månmoder stiger fram
hållandes
silverskiva
inför
löses
silvertrådar
dras samman


i gordisk skönhet


vandrar genom de släckta dalarna


i var och en är en pärla
en bladpärla


så vet jag hur måndroppar är


i mörkerdal
ser jag silver skimrande
försvinna
stanna i ögonvrår


silver rinner in i mina ögon


daglilja blir nattlilja


drick
ljusregnen
dotter


lyfter kalken till läppar fuktas


ser blad öppnas


i var och en av dalar
skimrar varsamt
pärla


upplyser
mörker


i rosensky

Inga kommentarer: